Dachser satser på trailere med mere plads

Dachser satser på trailere med mere plads

Løbende udskiftning af sættevogne i forretningsenheden European Logistics optimerer kapacitetsudnyttelsen og mindsker samtidig klimaaftrykket for den enkelte transport

Siden april 2021 har alle Dachsers nyindkøbte sættevogne i Tyskland været såkaldte megatrailere. De har plads til mere gods, selvom de har samme længde og bredde som traditionelle sættevogne. Derved opnår logistikudbyderen bedre brændstoføkonomi med megatrailerne, især over lange afstande.

Udskiftningen af hele den tyske vognpark med i alt omkring 680 nye megatrailere vil efter planen være fuldført i 2027. I de kommende år vil Dachser også begynde at udskifte sine vognparker i de 24 andre europæiske lande, hvor virksomheden er repræsenteret med vejtransport via European Logistics.

De såkaldte megatrailere har samme længde og bredde som en traditionel sættevogn, og deres samlede højde holder sig under de 4 meter, som er den maksimalt tilladte højde på køretøjer i Tyskland. De tilbyder 20 centimeter mere plads i højden indvendigt, fordi lastrummet starter knap 100 centimeter over vejoverfladen.

Det svarer til i alt 8 kubikmeter mere lastrum. Med muligheden for at laste 2 dæk har en megatrailer plads til 67 europaller. Dermed har den næsten samme kapacitet som en lastbil med to veksellad, men da sidstnævnte har plads til fem paller flere end megatraileren, vil det fortsat være Dachsers foretrukne løsning indtil videre.

Op til 18 procents bedre kapacitetsudnyttelse 
-Det er normalt ikke den maksimalt tilladte totalvægt på 40 tons, der sætter grænsen i forhold til stykgods, men lastrummets rumfang.Større lastrum er ensbetydende med bedre kapacitetsudnyttelse – når vi taler megatrailere, kan det være helt op til 18 procent. Det er effektivt og også godt i forhold til at mindske CO2-udledningen, da vi kan nøjes med færre ture, forklarer Christian Schütz, som er Department Head Technics/Technical Purchase hos Dachser.

-Dachser gik forrest med indførelsen af veksellad for 50 år siden, og det er fortsat normen med hensyn til
lastrumseffektivitet. I dag ønsker vi at blive den første store udbyder af stykgodstransport i Europa, der anvender megatrailere i stedet for traditionelle sættevogne, fortæller Alexander Tonn, COO Road Logistics hos Dachser. Han fortsætter:

-Megatrailere er dyrere i indkøb, men merudgiften tjener sig hjem i løbet af deres levetid på grund af den større omkostningseffektivitet. Derudover bidrager dette fremskridt inden for proceseffektivitet til vores langsigtede strategi for klimabeskyttelse.

Denne strategi er udtryk for Dachsers fokus på effektiv logistik og teknologisk innovation. Virksomheden mener, at det er den eneste måde, hvorpå Parisaftalens mål om en maksimal temperaturstigning på 2 grader og EU's og mange andre landes klimabeskyttelsesmål kan nås på mellemlang og lang sigt. Derfor samarbejder Dachser med kunder og partnere, der også er ivrige efter at have aktiv indflydelse på, hvad logistikbranchen foretager sig i forhold til at indføre lav- og nulemissionsteknologier. Dachsers indsats for klimabeskyttelse fokuserer på fire hovedindsatsområder, nemlig proceseffektivitet, energieffektivitet, forskning og udvikling samt virksomhedens sociale ansvar. Sidstnævnte dækker over et tilsagn i forhold til samfundsmæssige og sociale spørgsmål, der rækker ud over Dachsers egne direkte forretningsinteresser.

-lipe

2/6 2021
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    transport ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    transport ›Den 1. november meddelte rederiet, at det planlagte køb af virksomheden Ekol Logistics' internationale netværk var afblæst, men med en ny aftale, blive handelen alligevel gennemført
  • Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    transport ›Transportminister Thomas Danielsen (V) har besluttet, at man med øjeblikkelig virkning kan bygge grønne energiprojekter tættere på statsvejene
  • IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    transport ›Betonvareproducenten, IBF mener, at transportbranchens skift fra fossile brændstoffer til el trækker ud, fordi der mangler ladestationer til lastbiler. Derfor etablerer producenten en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn
  • Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    transport ›DB Schenker, iBoxen og Linköpings Universitet har startet en omfattende forundersøgelse for at udvikle et AI-værktøj, der kan forbedre placeringen af leveringsbokse i svenske byer. I projektet indgår flere nøgleaktører
  • 365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    transport ›Instabee er i gang med at installere pakkebokse i Coops discountkædebutikker i alle de største byer i Danmark. Målet er at have de første 30 på plads inden den kommende, travle e-handelsperiode
  • Flere af GLS' pakker leveret på el

    Flere af GLS' pakker leveret på el

    transport ›I samarbejde med Norlys satser GLS på elektrificering af hele flåden og etablering af en omfattende ladeinfrastruktur inden 2035, hvor målet er, at alle nyindkøbte køretøjer skal være nul- eller lavemissionskøretøjer
  • Karsten Lauritzen stopper i DI

    Karsten Lauritzen stopper i DI

    transport ›Den tidligere skatteminister for Venstre meddeler, at han den 1. februar 2025 forlader stillingen som Branchedirektør for DI Transport, for i stedet at tiltræde som adm. direktør i Danske Advokater