Dachser satser på trailere med mere plads

Dachser satser på trailere med mere plads

Løbende udskiftning af sættevogne i forretningsenheden European Logistics optimerer kapacitetsudnyttelsen og mindsker samtidig klimaaftrykket for den enkelte transport

Siden april 2021 har alle Dachsers nyindkøbte sættevogne i Tyskland været såkaldte megatrailere. De har plads til mere gods, selvom de har samme længde og bredde som traditionelle sættevogne. Derved opnår logistikudbyderen bedre brændstoføkonomi med megatrailerne, især over lange afstande.

Udskiftningen af hele den tyske vognpark med i alt omkring 680 nye megatrailere vil efter planen være fuldført i 2027. I de kommende år vil Dachser også begynde at udskifte sine vognparker i de 24 andre europæiske lande, hvor virksomheden er repræsenteret med vejtransport via European Logistics.

De såkaldte megatrailere har samme længde og bredde som en traditionel sættevogn, og deres samlede højde holder sig under de 4 meter, som er den maksimalt tilladte højde på køretøjer i Tyskland. De tilbyder 20 centimeter mere plads i højden indvendigt, fordi lastrummet starter knap 100 centimeter over vejoverfladen.

Det svarer til i alt 8 kubikmeter mere lastrum. Med muligheden for at laste 2 dæk har en megatrailer plads til 67 europaller. Dermed har den næsten samme kapacitet som en lastbil med to veksellad, men da sidstnævnte har plads til fem paller flere end megatraileren, vil det fortsat være Dachsers foretrukne løsning indtil videre.

Op til 18 procents bedre kapacitetsudnyttelse 
-Det er normalt ikke den maksimalt tilladte totalvægt på 40 tons, der sætter grænsen i forhold til stykgods, men lastrummets rumfang.Større lastrum er ensbetydende med bedre kapacitetsudnyttelse – når vi taler megatrailere, kan det være helt op til 18 procent. Det er effektivt og også godt i forhold til at mindske CO2-udledningen, da vi kan nøjes med færre ture, forklarer Christian Schütz, som er Department Head Technics/Technical Purchase hos Dachser.

-Dachser gik forrest med indførelsen af veksellad for 50 år siden, og det er fortsat normen med hensyn til
lastrumseffektivitet. I dag ønsker vi at blive den første store udbyder af stykgodstransport i Europa, der anvender megatrailere i stedet for traditionelle sættevogne, fortæller Alexander Tonn, COO Road Logistics hos Dachser. Han fortsætter:

-Megatrailere er dyrere i indkøb, men merudgiften tjener sig hjem i løbet af deres levetid på grund af den større omkostningseffektivitet. Derudover bidrager dette fremskridt inden for proceseffektivitet til vores langsigtede strategi for klimabeskyttelse.

Denne strategi er udtryk for Dachsers fokus på effektiv logistik og teknologisk innovation. Virksomheden mener, at det er den eneste måde, hvorpå Parisaftalens mål om en maksimal temperaturstigning på 2 grader og EU's og mange andre landes klimabeskyttelsesmål kan nås på mellemlang og lang sigt. Derfor samarbejder Dachser med kunder og partnere, der også er ivrige efter at have aktiv indflydelse på, hvad logistikbranchen foretager sig i forhold til at indføre lav- og nulemissionsteknologier. Dachsers indsats for klimabeskyttelse fokuserer på fire hovedindsatsområder, nemlig proceseffektivitet, energieffektivitet, forskning og udvikling samt virksomhedens sociale ansvar. Sidstnævnte dækker over et tilsagn i forhold til samfundsmæssige og sociale spørgsmål, der rækker ud over Dachsers egne direkte forretningsinteresser.

-lipe

2/6 2021
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed
  • Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    transport ›Dansk repræsentant for rederiet Atlantic Container Line, ACL, oplever øget efterspørgsel fra virksomheder med behov for pålidelig, direkte og fleksibel transatlantisk transport
  • Ny lovgivning skaber dækproblemer

    Ny lovgivning skaber dækproblemer

    transport ›Vinteren er måske stadig langt væk. Mange personbiler kører dog stadig på vinterdæk i sensommervarmen. Det er en dårlig idé, mener Dækbranchen. Dækkene bliver nemlig slidt og mister det vejgreb, som er vigtigt til vinterens føre
  • Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    transport ›Produkter som bl.a. møbler og interiør, der stiller høje krav til håndtering og opbevaring får især fordele af forbindelsen, der vil kombinere sø- og luftfragt og tilbyde flere digitale, administrative løsninger
  • MAN Truck & Bus Danmark solgt til Semler Gruppen

    MAN Truck & Bus Danmark solgt til Semler Gruppen

    transport ›Salget af datterselskabet skal styrke MANs tilstedeværelse på det danske marked gennem en stærk, lokal partner. Overtagelsen forventes gennemført til næste år
  • Kæmpekasse fra BYD klar til Danmark

    Kæmpekasse fra BYD klar til Danmark

    transport ›Kinesisk varebil får en nyttelast på 1430 kilo og et varerum på hele 19,8 kubikmeter
  • Cool kørsel uden støj

    Cool kørsel uden støj

    transport ›Dansk Cater opgraderer flåden med fuldelektriske lastbiler, som er forsynet med kølesystemer fra Thermo King