Dachser tager serieproduceret eActros i brug
Logistikudbyderen kan se mange anvendelsesmuligheder for den fuldt elektriske 19-tons lastbil og planlægger allerede at anskaffe flere køretøjer af denne model som led i sin klimabeskyttelsesstrategi
En af de første serieproducerede batteridrevne lastbiler af typen Mercedes-Benz eActros ender hos logistikudbyderen Dachser. Karin Rådström, CEO for Mercedes-Benz Trucks, overdrog personligt en eActros 300 til Stefan Hohm, Chief Development Officer (CDO) og del af Executive Board hos DACHSER, under et kundemøde i Wörth am Rhein, Tyskland. Dachser har allerede planer om at udvide sin vognpark med yderligere eActros-lastbiler som en del af sin klimabeskyttelsesstrategi.
-Den serieproducerede eActros er en vigtig del af vores koncept for distribution i større byer, som vi kalder DACHSER Emission-Free Delivery, og som vi i øjeblikket er ved at udvide til 11 europæiske storbyregioner, fortæller Stefan Hohm i forbindelse med overdragelsen af den første lastbil, som skal erstatte den prototype, der har været benyttet til praktiske forsøg hos Dachser i Stuttgart siden 2019.
-eActros har bevist sit værd i dagligdagen i Stuttgart, især når det gælder emissionsfri levering af palleterede varer til kunderne. Vi ser også potentiale i forbindelse med fast rutekørsel for den fuldt elektriske lastbil. Vi regner med, at der vil vise sig en bred vifte af anvendelsesmuligheder for køretøjet inden for bæredygtig stykgodslogistik, forklarer han videre.
I Stuttgart leverer Dachser stykgods, især palleterede forsendelser, der er for store og tunge til pakkeforsendelse, med eActros til sine kunder i byens centrum. Derudover forsyner den elektriske lastbil sammen med en FUSO eCanter (7,5 tons) en mikrohub i den indre by med forsendelser, som derefter transporteres den sidste kilometer med elektriske ladcykler.
I et afgrænset område (dækket af DACHSER Emission-Free Delivery) leverer Dachser alle stykgodsforsendelser uden lokal udledning af CO2og nitrogenoxid. eActros oplades med udelukkende grøn strøm ved Dachser-filialen i Kornwestheim.
Med henblik på brug i Stuttgart er den elektriske lastbil, der blev overdraget til Dachser, konfigureret som en aerodynamisk kassevogn med 4x2-hjulformat. Det lukkede varerum kombinerer høj lasteevne med stort rumfang, samtidig med at den aerodynamiske udformning øger hele køretøjets rækkevidde. Den 19-tons lastbil blev produceret sidste år, efter at serieproduktionen gik i gang, og er nu officielt blevet overdraget på et møde efter godkendelsen af føderal støtte.
Om den serieproducerede eActros
eActros er enten udstyret med tre (eActros 300, rækkevidde 300 kilometer) eller fire batteripakker (eActros 400, rækkevidde 400 kilometer), som hver har en installeret kapacitet på 112 kWh[1]og en brugbar kapacitet på omkring 97 kWh. De to væskekølede motorer leverer en kontinuerlig effekt på 330 kW og en maksimal effekt på 400 kW.
-lipe