Dachser udvider emissionsfri levering til 11 europæiske byer

Dachser udvider emissionsfri levering til 11 europæiske byer

Inden udgangen af 2022 vil Dachsers leveringer til centrum af mindst 11 større europæiske byer foregå uden emissioner. Til dato er Dachser Emission-Free Delivery blevet implementeret i Stuttgart, Freiburg og Oslo. Nu er forberedelserne også i gang i Berlin, München, Strasbourg, Paris, Prag, København, Madrid og Porto.

Dachser Emission-Free Delivery er en del af logistikudbyderens langsigtede klimabeskyttelsesstrategi

Dachser Emission-Free Delivery indebærer, at Dachser som standard leverer alle forsendelser emissionsfrit i et defineret område i centrum af storbyerne, normalt omkring gågaderne i bymidten.

Der udledes ingen luftforurenende stoffer eller drivhusgasser lokalt. Derudover reduceres støjen også. I december 2018 vandt pilotprojektet i Stuttgart en pris i en konkurrence om bæredygtig bylogistik arrangeret af det tyske miljøministerium.

Med henblik på Dachser Emission-Free Delivery har Dachser omstruktureret sine logistikprocesser for levering af stykgods i bymidter. Virksomheden bruger elektriske varevogne og lastbiler samt el-ladcykler, der indgår i et modulært system og hver især er skræddersyet til lokale behov.

Cyklerne er specialudviklet til stykgods og pallegods på op til 250 kg. Mens elektriske lastbiler bringer forsendelserne frem til mikrohubs – små lagre nær centrum – eller leverer varer, der på grund af deres vægt eller størrelse ikke er egnede til cykler, hele vejen til modtageren, starter ladcyklernes ruter ved mikrohubben, og de betjener primært gågader.

Langsigtet strategi for klimabeskyttelse

- Vores initiativ med at udvide Dachser Emission-Free Delivery til mindst 11 større europæiske byer inden udgangen af 2022 er optakten til en række tiltag, som vi vil gennemføre i de kommende år som led i vores langsigtede klimabeskyttelsesstrategi, fortæller Chief Development Officer Stefan Hohm, der sammen med CEO Burkhard Eling er ansvarlig for klimabeskyttelse hos Dachser.

- I den forbindelse sætter vi først og fremmest vores lid til effektiv logistik og tekniske innovationer. I stedet for at gå denne vej alene ønsker vi at arbejde sammen med kunder og partnere, der også er ivrige efter at have aktiv indflydelse på, hvad logistikbranchen foretager sig i forhold til at indføre lav- og nulemissionsteknologier. Vi er overbevist om, at dette er den eneste måde, hvorpå vi kan nå Parisaftalens mål om en maksimal temperaturstigning på to grader og EU's og mange andre landes klimabeskyttelsesmål på mellemlang og lang sigt.

- Aktiv klimabeskyttelse er en del af Dachsers strategi for inkluderende ansvar. Samtidig lever vores engagement op til vores kunders og interessenters forventninger og sikrer dermed virksomhedens langsigtede bæredygtighed, tilføjer Dachsers CEO, Burkhard Eling.

- Derfor har vi udpeget fire centrale indsatsområder som en del af vores klimabeskyttelsesstrategi, nemlig proceseffektivitet, energieffektivitet, forskning og udvikling samt virksomhedens sociale ansvar. Vi betragter dette sidste område som et engagement i samfundet og i sociale spørgsmål, der rækker ud over vores forretningsinteresser – for eksempel den indsats, vi siden 2005 har ydet sammen med børnehjælpsorganisationen terre des hommes på tre kontinenter.

-hawin

16/5 2021
  • Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    transport ›Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop, men vognmand Michael Rasmussen nægtede at give op og søgte gratis hjælp gennem den landsdækkende Early Warning-indsats. I dag har han styr på driften og ro i kroppen
  • Elbilister slipper for omveje

    Elbilister slipper for omveje

    transport ›Det er slut med bøvlede omveje for at lade bilen op på de længere ture gennem Danmark. Fra årsskiftet sætter Vejdirektoratet strøm til 288 lynladere langs motorvejene
  • Brevet hitter i december

    Brevet hitter i december

    transport ›Danskerne sendte 50 procent flere breve sidste december end en gennemsnitlig måned hos dao, der forudser en tilsvarende stigning i år. Trenden drives ifølge ekspert især af unge som modspil til digital overmætning
  • Julehandlen slår klikrekord

    Julehandlen slår klikrekord

    transport ›Danskerne klikker flere pakker hjem end nogensinde før og hos Bring er pakkevolumenerne steget med 21 procent under julesalget – tre områder skiller sig ud
  • Også bilister bør synes

    Også bilister bør synes

    transport ›Ni ud af ti bilister har svært ved at få øje på cyklister og fodgængere uden reflekser eller lygter, viser nye tal. Ubehandlet synstab kan få fatale konsekvenser i trafikken, særligt i vintermørket, hvor modkørendes skarpe forlygter udfordrer øjnene. INDLÆG
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Autologistik i overhalingsbanen

    Autologistik i overhalingsbanen

    transport ›Bahn Express rejser fem mio. euro til nytænkning og udfordring af den europæiske autologistikbranche. Første stop er Danmark, hvor der nu er etableret et fuldt kontor.
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt