Dachser udvider sin flåde af nulemissionskøretøjer

Dachser udvider sin flåde af nulemissionskøretøjer

Logistikudbyderen vil investere i batteridrevne lastbiler og i de nødvendige opladningsfaciliteter. Test af brintdrevne lastbiler indgår også i planerne

Dachser vil udvide sin brug af nulemissionskøretøjer. Nulemissionskøretøjer er lastbiler og biler, der ikke direkte udleder drivhusgasser eller luftforurenende stoffer.

I første omgang vil det familieejede selskab inden udgangen af 2023 som minimum tage yderligere 50 elektriske lastbiler i brug på europæiske ruter.

Dachser planlægger også at tilføje omkring 1.000 elektriske personbiler til sin flåde af firma- og servicekøretøjer.

Sideløbende hermed vil virksomheden fortsætte arbejdet på en række pilotprojekter med henblik på at udvikle og teste brintdrevne lastbiler baseret på brændselscelleteknologi.

Det er Dachsers mål at have brintdrevne køretøjer fra en række producenter i drift i sit netværk senest i begyndelsen af 2023.

- Den eneste måde, transportsektoren kan opfylde det globale samfunds langsigtede mål om nul nettoemissioner på, er ved at bruge nulemissionskøretøjer. Derfor udgør disse køretøjer et bærende element i vores egen klimabeskyttelsesstrategi, fortæller Stefan Hohm, Chief Development Officer (CDO) hos Dachser.

Han fortsætter:

- Vi vil udvide vores brug af miljøvenlige køretøjer betydeligt i de kommende år, hvilket vil give os værdifuld praktisk erfaring og samtidig hjælpe os med at øge antallet af enheder.

Flere elektriske lastbiler til flere anvendelsesområder
På nuværende tidspunkt anvender Dachser primært elektriske køretøjer til leverancer i byer inden for sit stykgodsnetværk.

I Europa benytter virksomheden dagligt elektriske ladcykler og frem for alt elektriske køretøjer med en totalvægt på op til 7,5 tons. I tungere vægtklasser findes der stadig kun meget få fuldelektriske produktionskøretøjer.

På nuværende tidspunkt er det eneste køretøj af denne type, som Dachser anvender, en forproduktionsmodel af Mercedes-Benz eActros med en totalvægt på 19 tons.

Den kører i Stuttgart, hovedstaden i den tyske delstat Baden-Württemberg, som led i et innovationspartnerskab med Daimler.

I løbet af de næste to år vil Dachser mindst tage yderligere 50 nulemissionslastbiler i brug, herunder tunge elektriske køretøjer og sættevognstrækkere fra en række producenter, enten gennem direkte køb eller i samarbejde med transportpartnere.

- Vi fremmer aktivt brugen af nulemissionskøretøjer i vores europæiske netværk med sigte på at integrere dem så effektivt som muligt i vores transportprocesser. Vi ser det som investeringer i fremtiden, der vil betale sig på lang sigt, forklarer Alexander Tonn, Chief Operations Officer (COO) Road Logistics hos Dachser.

- I år vil vi udvide vores brug af nulemissionslastbiler til regional transport og især fast rutekørsel. Vi påtænker også at bruge batteridrevne køretøjer til at flytte veksellad og sættevogne med ved vores afdelinger.

Der er også planer om at etablere mere end 40 hurtigladestationer til lastbiler, hver med en ladeeffekt på 180 kW. Det er ladepunkter som skal levere grøn elektricitet, som enten købes eller produceres af selskabets egne solcelleanlæg.

-hawin

15/2 2022
  • Flere ladeudtag netværket

    Flere ladeudtag netværket

    transport ›Med købet af den østjyske energikoncern Auras offentlige ladeforretning udvider Norlys sit landsdækkende ladenetværk med mere end 275 ladeudtag
  • Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    transport ›Fra 1. juli træder skærpede klimakrav i kraft for byggebranchen. Iveco forventer at det sætter strøm til markedet for eldrevne varevogne og lastbiler
  • Tyveri af ladekabler eksploderer

    Tyveri af ladekabler eksploderer

    transport ›OK oplever flere og flere tyverier af ladekabler og skruer derfor op for kampen mod kobbertyvene
  • Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    transport ›En ny type kollektiv trafik har set dagens lys i Vordingborg Kommune. En flexbus på rute 668 er en del af et forsøgsprojekt igangsat af Region Sjælland
  • Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    transport ›Bring har sat sin første tunge el-lastbil i drift i Danmark. Lastbilen, der er 25 meter lang, er den første af sin slags, som MAN har leveret til Europa
  • Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    transport ›Københavns Lufthavn har fået sin sidste leverance af fossil diesel. Fra 1. juli køber lufthavnen HVO biodiesel til sine egne dieselkøretøjer og teknisk udstyr - fra plæneklippere til brandbiler og kæmpestore sneryddere. I alt overgår omkring 320 enheder til det fossilfri brændstof.
  • Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    transport ›Et nyt samarbejde mellem Port of Aalborg og Norlys betyder, at ellastbiler snart kan tanke strøm på Rørdalsvej i Aalborg. Projektet bliver en del af Norlys’ landsdækkende udbygning af ladeinfrastruktur til tung transport og skal styrke den grønne omstilling i både transportsektoren og havnens erhvervsliv
  • Fart på udbygningen af lynladernetværket

    Fart på udbygningen af lynladernetværket

    transport ›Lynladning langs motorvejsnettet er essentielt for at elbilister kan komme nemt og hurtigt videre, når de kører på tværs af landet – og det bliver kun nemmere fremover. E.ON Drive Infrastructure har nemlig vundet seks rastepladser i vejdirektoratets seneste udbud