Danmarks første el-ambulance på gaden i Hovedstaden
Falck er godt i gang med den grønne omstilling af patient- og sygetransport, og nu er turen kommet til omstillingen af ambulancer, hvor kravene er langt højere. Tirsdag den 28. februar ruller Danmarks første el-ambulance ud fra Falck-stationen i Sydhavnen i København
Ambulancer, som kører på el, er en relativt uprøvet teknologi, og derfor samarbejder Falck og Region Hovedstaden om et forsøg med en el-ambulance, som skal hjælpe hovedstadens borgere på hospitalet. El-ambulancen bliver den første af sin slags i Danmark.
Erfaringerne skal være med til at forme og modne teknologien, så der indhentes viden om, hvordan el-ambulancer fremover kan blive en del af ambulancedriften. Falck ønsker at fremme den grønne omstilling af ambulancer og har en langsigtet strategi om at omstille ambulancer til el og andre vedvarende energikilder i takt med teknologiens modenhed. Falck forventer, at de første el-ambulancer indsættes i den almindelige ambulancedrift om 3-4 år.
-Det er en stor milepæl i vores grønne omstilling. Vores medarbejdere har leveret et svært, men fantastisk arbejde op til lanceringen af el-ambulancen, hvor der ned til mindste detalje er blevet optimeret på vægten og den tilgængelige plads, så vi har fået skabt en operationel og skalerbar el-ambulance. Vores største direkte emissioner stammer fra vores brændstofforbrug, og derfor er det afgørende, at vi fremmer udbredelsen af ambulancer på el og andre vedvarende energikilder, siger Jakob Riis, som er administrerende direktør i Falck.
Mindre størrelse - højere hastighed
El-ambulancen ligner en almindelig dansk ambulance, men er dog en smule mindre i størrelsen. Det skyldes, at el-ambulancer er tungere end almindelige dieselambulancer. Ved at reducere størrelsen en anelse opnår el-ambulancen en højere hastighed og skal ikke oplades så ofte som en større ambulance.
El-ambulancen lever op til alle europæiske standarder i forhold til udstyr og funktion, og minder størrelsesmæssigt om nogle af Falcks ambulancer i Tyskland og Sverige.
Fakta om el-ambulancen
Mercedes Benz e-Vito Tourer L3
Udleder ingen CO2 når den kører
Bruttovægt: 3.500 kg
Maks. hastighed: 160 km/t
Rækkevidde: 233 km på en opladning
Nyttelast: 930 kg
Batterikapacitet: 60 kWh
Hurtig opladning: 35 min fra 10 pct. til 80 pct.
-lipe