Danmarks første el-ambulance på gaden i Hovedstaden

Danmarks første el-ambulance på gaden i Hovedstaden

Falck er godt i gang med den grønne omstilling af patient- og sygetransport, og nu er turen kommet til omstillingen af ambulancer, hvor kravene er langt højere. Tirsdag den 28. februar ruller Danmarks første el-ambulance ud fra Falck-stationen i Sydhavnen i København

Ambulancer, som kører på el, er en relativt uprøvet teknologi, og derfor samarbejder Falck og Region Hovedstaden om et forsøg med en el-ambulance, som skal hjælpe hovedstadens borgere på hospitalet. El-ambulancen bliver den første af sin slags i Danmark.

Erfaringerne skal være med til at forme og modne teknologien, så der indhentes viden om, hvordan el-ambulancer fremover kan blive en del af ambulancedriften. Falck ønsker at fremme den grønne omstilling af ambulancer og har en langsigtet strategi om at omstille ambulancer til el og andre vedvarende energikilder i takt med teknologiens modenhed. Falck forventer, at de første el-ambulancer indsættes i den almindelige ambulancedrift om 3-4 år.

-Det er en stor milepæl i vores grønne omstilling. Vores medarbejdere har leveret et svært, men fantastisk arbejde op til lanceringen af el-ambulancen, hvor der ned til mindste detalje er blevet optimeret på vægten og den tilgængelige plads, så vi har fået skabt en operationel og skalerbar el-ambulance. Vores største direkte emissioner stammer fra vores brændstofforbrug, og derfor er det afgørende, at vi fremmer udbredelsen af ambulancer på el og andre vedvarende energikilder, siger Jakob Riis, som er administrerende direktør i Falck.

Mindre størrelse - højere hastighed
El-ambulancen ligner en almindelig dansk ambulance, men er dog en smule mindre i størrelsen. Det skyldes, at el-ambulancer er tungere end almindelige dieselambulancer. Ved at reducere størrelsen en anelse opnår el-ambulancen en højere hastighed og skal ikke oplades så ofte som en større ambulance.

El-ambulancen lever op til alle europæiske standarder i forhold til udstyr og funktion, og minder størrelsesmæssigt om nogle af Falcks ambulancer i Tyskland og Sverige.

Fakta om el-ambulancen
Mercedes Benz e-Vito Tourer L3
Udleder ingen CO2 når den kører
Bruttovægt: 3.500 kg
Maks. hastighed: 160 km/t
Rækkevidde: 233 km på en opladning
Nyttelast: 930 kg
Batterikapacitet: 60 kWh
Hurtig opladning: 35 min fra 10 pct. til 80 pct.

-lipe

27/2 2023
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    transport ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    transport ›Michael Jønsson er hentet i egne rækker hos GLS Denmark og tiltræder sin nye stilling som salgsdirektør pr. 1. september
  • 300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    transport ›Glasproducenten Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe) har lanceret en ny letvægtsvinflaske, som kan være en af løsningerne på stigende priser og højere miljøkrav
  • DHL udnævner ny CEO for Europa

    DHL udnævner ny CEO for Europa

    transport ›Rainer Haag overtager stillingen som CEO for DHL Supply Chain Europe, og får dermed ansvaret for 16 centraleuropæiske markeder
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed