Danmarks første el-ambulance på gaden i Hovedstaden

Danmarks første el-ambulance på gaden i Hovedstaden

Falck er godt i gang med den grønne omstilling af patient- og sygetransport, og nu er turen kommet til omstillingen af ambulancer, hvor kravene er langt højere. Tirsdag den 28. februar ruller Danmarks første el-ambulance ud fra Falck-stationen i Sydhavnen i København

Ambulancer, som kører på el, er en relativt uprøvet teknologi, og derfor samarbejder Falck og Region Hovedstaden om et forsøg med en el-ambulance, som skal hjælpe hovedstadens borgere på hospitalet. El-ambulancen bliver den første af sin slags i Danmark.

Erfaringerne skal være med til at forme og modne teknologien, så der indhentes viden om, hvordan el-ambulancer fremover kan blive en del af ambulancedriften. Falck ønsker at fremme den grønne omstilling af ambulancer og har en langsigtet strategi om at omstille ambulancer til el og andre vedvarende energikilder i takt med teknologiens modenhed. Falck forventer, at de første el-ambulancer indsættes i den almindelige ambulancedrift om 3-4 år.

-Det er en stor milepæl i vores grønne omstilling. Vores medarbejdere har leveret et svært, men fantastisk arbejde op til lanceringen af el-ambulancen, hvor der ned til mindste detalje er blevet optimeret på vægten og den tilgængelige plads, så vi har fået skabt en operationel og skalerbar el-ambulance. Vores største direkte emissioner stammer fra vores brændstofforbrug, og derfor er det afgørende, at vi fremmer udbredelsen af ambulancer på el og andre vedvarende energikilder, siger Jakob Riis, som er administrerende direktør i Falck.

Mindre størrelse - højere hastighed
El-ambulancen ligner en almindelig dansk ambulance, men er dog en smule mindre i størrelsen. Det skyldes, at el-ambulancer er tungere end almindelige dieselambulancer. Ved at reducere størrelsen en anelse opnår el-ambulancen en højere hastighed og skal ikke oplades så ofte som en større ambulance.

El-ambulancen lever op til alle europæiske standarder i forhold til udstyr og funktion, og minder størrelsesmæssigt om nogle af Falcks ambulancer i Tyskland og Sverige.

Fakta om el-ambulancen
Mercedes Benz e-Vito Tourer L3
Udleder ingen CO2 når den kører
Bruttovægt: 3.500 kg
Maks. hastighed: 160 km/t
Rækkevidde: 233 km på en opladning
Nyttelast: 930 kg
Batterikapacitet: 60 kWh
Hurtig opladning: 35 min fra 10 pct. til 80 pct.

-lipe

27/2 2023
  • DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    transport ›Den 1. november meddelte rederiet, at det planlagte køb af virksomheden Ekol Logistics' internationale netværk var afblæst, men med en ny aftale, blive handelen alligevel gennemført
  • Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    transport ›Transportminister Thomas Danielsen (V) har besluttet, at man med øjeblikkelig virkning kan bygge grønne energiprojekter tættere på statsvejene
  • IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    transport ›Betonvareproducenten, IBF mener, at transportbranchens skift fra fossile brændstoffer til el trækker ud, fordi der mangler ladestationer til lastbiler. Derfor etablerer producenten en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn
  • Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    transport ›DB Schenker, iBoxen og Linköpings Universitet har startet en omfattende forundersøgelse for at udvikle et AI-værktøj, der kan forbedre placeringen af leveringsbokse i svenske byer. I projektet indgår flere nøgleaktører
  • 365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    transport ›Instabee er i gang med at installere pakkebokse i Coops discountkædebutikker i alle de største byer i Danmark. Målet er at have de første 30 på plads inden den kommende, travle e-handelsperiode
  • Flere af GLS' pakker leveret på el

    Flere af GLS' pakker leveret på el

    transport ›I samarbejde med Norlys satser GLS på elektrificering af hele flåden og etablering af en omfattende ladeinfrastruktur inden 2035, hvor målet er, at alle nyindkøbte køretøjer skal være nul- eller lavemissionskøretøjer
  • Karsten Lauritzen stopper i DI

    Karsten Lauritzen stopper i DI

    transport ›Den tidligere skatteminister for Venstre meddeler, at han den 1. februar 2025 forlader stillingen som Branchedirektør for DI Transport, for i stedet at tiltræde som adm. direktør i Danske Advokater
  • Scandlines vinder tysk innovationspris

    Scandlines vinder tysk innovationspris

    transport ›Ombygningen af hybridfærgerne på Rødby-Puttgarten overfarten, M/F Deutschland og M/F Schleswig-Holstein til plug-in hybridfærger har sikret rederiet en innovationspris fra det tyske selskab for transportforskning