Danmarks varebiler slider dækkene hårdere end før

Danmarks varebiler slider dækkene hårdere end før

Der er fart på i erhvervslivet, og salget af varebiler ligger ret konstant i disse år. Men salget af dæk til denne biltype er faldet med mere end 15 % inden for et år

- Vi ser, at ejere og brugere af varebiler kører deres originalmonterede sommerdæk længere ned end tidligere, og det er ikke så heldigt for trafiksikkerheden, udtaler formanden for Dækimportørforeningen Jannick Ditlevsen.

Det er én ting på tørre sommerveje, men noget helt andet om vinteren.

- Nu, hvor vi begynder at møde den første rim, is, sne og snesjap på vejene, bliver det for alvor farligt med sommerdæk på varebilen, siger Jannick Ditlevsen.

Han peger på tyske dæktest, som viser, at sommerdæk har næsten dobbelt så lang bremselængde som vinterdæk på vinterlige veje. Når det gælder igangsætningsevne og svingegenskaber ser det endnu værre ud for sommerdækkene.

Positiv økonomi i vinterdæk

Den seneste fælles dæktælling for både person- og varebiler i januar 2016, altså højsæsonen for vinterdæk, viste, at 88 ud af hver 100 personbiler kørte på vinterdæk, mens kun 58 ud af hver 100 varebiler kørte på vinterdæk.

Dækimportørforeningen vurderer, at med den seneste udvikling vil disse tal i dag se endnu dårligere ud for varebiler, og det er problematisk.

- Hvis man som varebilejer vil vende det positivt, så er det billigere at købe et sæt nye vinterdæk end at skulle betale udgiften til blot en enkelt blød bule, fordi man kørte på sommerdæk på glat vej. Og sker der tilmed personskade som følge af et uheld, der kunne have været undgået ved at køre på de rette dæk til årstiden, så står man både som ejer og som bruger med et moralsk ansvar, man nok gerne ville have været foruden, siger Jannick Ditlevsen.

Hos dækimportørerne er man naturligvis opmærksom på, at der ikke er lovkrav om brug af vinterdæk om vinteren. Alligevel er holdningen klar:

- Varebilerne er blandt de kvikkeste deltagere i trafikken, men de er ikke de bedste til at manøvrere og bremse, og da slet ikke, hvis de kører på sommerdæk i vinterligt føre. Derfor er det ekstra vigtigt, at ejere og brugere af varebiler skifter til vinterdæk nu, opfordrer dækimportørernes førstemand.

-hawin

 

Positiv økonomi i at købe et sæt nye vinterdæk

Buler i bilen og tabt arbejdsfortjeneste ved selv et mindre uheld løber let op i mange tusinde kroner, og det vil i langt de fleste tilfælde være billigere at investere i fire nye vinterdæk til varebilen.

Kilde: Dækimportørforeningen og Rådet for Større Dæksikkerhed

Facts om varebiler om vinteren

  • To tredjedele af varebilchaufførerne (65%) har ikke tjekket dæktrykket den sidste måned.
  • 22% kørte med mindre end de anbefalede 3 mm mønsterdybde.
  • Ud af disse 22% var syv ud af 10 varebilchauffører uvidende om det.

Kilde: Rådet for Større Dæksikkerhed

Er det dyrere med to sæt dæk end med kun ét?

I store træk er det lige så billigt at benytte to sæt egnede dæk som et, der kun er egnet en del af året. Man slider jo kun et sæt ad gangen og kører cirka den samme samlede distance på dækkene. Så forskellen er udgiften til fire ekstra fælge og hjulskift to gange årligt. Den udgift kan dog hurtigt udlignes, hvis man får blot en enkelt bule i bilen ved at køre galt på sommerdæk på vinterlige veje. Og rammer man en blød trafikant, kommer der en moralsk dimension ind i billedet, som de fleste gerne havde været foruden.

Kilde: Dækimportørforeningen

4/11 2019
  • Webshops fordobler brevmængden

    Webshops fordobler brevmængden

    transport ›Selvom PostNord forlader brevmarkedet, har nogle af landets store webshops fordoblet brevmængden på et år, oplyser Postbuddy. Dao opruster med nyt sorteringsanlæg for at styrke kapaciteten
  • Midlertidigt loft over emballagegebyrer

    Midlertidigt loft over emballagegebyrer

    transport ›Virksomhedernes udvidede producentansvar træder først i kraft om to uger, men nu får de allerede en midlertidig hjælpepakke fra regeringen. Den skal sænke prisen på de gebyrerne for håndtering af affaldet fra emballagen
  • Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    transport ›Copenhagen Malmö Port vil med et nyt spor på terminalen i Malmø optimere den fleksible brug af transportformerne vej, jernbane og søfart. Den nye løsning gør det muligt at håndtere flydende bulk på området
  • Tunnelindgang på Fehmern Bælt overdækkes

    Tunnelindgang på Fehmern Bælt overdækkes

    transport ›Den første del af tunnelen på land ved Rødbyhavn bliver nu dækket af jord. Dermed er indgangen på dansk side til den 18 kilometer lange sænketunnel til Tyskland næsten færdig
  • ''Taxagrønt'' bekymrer

    ''Taxagrønt'' bekymrer

    transport ›Når bilister og cyklister kører frem mod et lyskryds, og de egentlig burde stoppe, er der mange, som alligevel kører over. Samtidigt er begge grupper bekymrede for at ende i en ulykke med hinanden
  • Transportemballager høster priser

    Transportemballager høster priser

    transport ›Ved den årlige prisuddeling i Scandinavian Packaging Association, har Smurfit Westrock vundet hele fem ScanStars for emballager, hvor funktionaliteten under transport er en væsentlig del af designet
  • Økonomisk beregner skal bane vejen for flere el-lastbiler

    Økonomisk beregner skal bane vejen for flere el-lastbiler

    transport ›Drivkraft Danmark lancerer i samarbejde med COWI en ny TCO-beregner på vidensportalen eltiltrucks.dk. Målet er at gøre det lettere for vognmænd og transportfirmaer at vurdere økonomien i at skifte fra diesel til el-lastbiler
  • I offensiven for privatforsendelser

    I offensiven for privatforsendelser

    transport ›Med et udvidet partnerskab og en fælles reklamekampagne vil Bring og Reshopper fjerne friktion i privat-til-privat-forsendelser og gøre det endnu nemmere at sende og modtage secondhandvarer