Danmarks varebiler slider dækkene hårdere end før

Danmarks varebiler slider dækkene hårdere end før

Der er fart på i erhvervslivet, og salget af varebiler ligger ret konstant i disse år. Men salget af dæk til denne biltype er faldet med mere end 15 % inden for et år

- Vi ser, at ejere og brugere af varebiler kører deres originalmonterede sommerdæk længere ned end tidligere, og det er ikke så heldigt for trafiksikkerheden, udtaler formanden for Dækimportørforeningen Jannick Ditlevsen.

Det er én ting på tørre sommerveje, men noget helt andet om vinteren.

- Nu, hvor vi begynder at møde den første rim, is, sne og snesjap på vejene, bliver det for alvor farligt med sommerdæk på varebilen, siger Jannick Ditlevsen.

Han peger på tyske dæktest, som viser, at sommerdæk har næsten dobbelt så lang bremselængde som vinterdæk på vinterlige veje. Når det gælder igangsætningsevne og svingegenskaber ser det endnu værre ud for sommerdækkene.

Positiv økonomi i vinterdæk

Den seneste fælles dæktælling for både person- og varebiler i januar 2016, altså højsæsonen for vinterdæk, viste, at 88 ud af hver 100 personbiler kørte på vinterdæk, mens kun 58 ud af hver 100 varebiler kørte på vinterdæk.

Dækimportørforeningen vurderer, at med den seneste udvikling vil disse tal i dag se endnu dårligere ud for varebiler, og det er problematisk.

- Hvis man som varebilejer vil vende det positivt, så er det billigere at købe et sæt nye vinterdæk end at skulle betale udgiften til blot en enkelt blød bule, fordi man kørte på sommerdæk på glat vej. Og sker der tilmed personskade som følge af et uheld, der kunne have været undgået ved at køre på de rette dæk til årstiden, så står man både som ejer og som bruger med et moralsk ansvar, man nok gerne ville have været foruden, siger Jannick Ditlevsen.

Hos dækimportørerne er man naturligvis opmærksom på, at der ikke er lovkrav om brug af vinterdæk om vinteren. Alligevel er holdningen klar:

- Varebilerne er blandt de kvikkeste deltagere i trafikken, men de er ikke de bedste til at manøvrere og bremse, og da slet ikke, hvis de kører på sommerdæk i vinterligt føre. Derfor er det ekstra vigtigt, at ejere og brugere af varebiler skifter til vinterdæk nu, opfordrer dækimportørernes førstemand.

-hawin

 

Positiv økonomi i at købe et sæt nye vinterdæk

Buler i bilen og tabt arbejdsfortjeneste ved selv et mindre uheld løber let op i mange tusinde kroner, og det vil i langt de fleste tilfælde være billigere at investere i fire nye vinterdæk til varebilen.

Kilde: Dækimportørforeningen og Rådet for Større Dæksikkerhed

Facts om varebiler om vinteren

  • To tredjedele af varebilchaufførerne (65%) har ikke tjekket dæktrykket den sidste måned.
  • 22% kørte med mindre end de anbefalede 3 mm mønsterdybde.
  • Ud af disse 22% var syv ud af 10 varebilchauffører uvidende om det.

Kilde: Rådet for Større Dæksikkerhed

Er det dyrere med to sæt dæk end med kun ét?

I store træk er det lige så billigt at benytte to sæt egnede dæk som et, der kun er egnet en del af året. Man slider jo kun et sæt ad gangen og kører cirka den samme samlede distance på dækkene. Så forskellen er udgiften til fire ekstra fælge og hjulskift to gange årligt. Den udgift kan dog hurtigt udlignes, hvis man får blot en enkelt bule i bilen ved at køre galt på sommerdæk på vinterlige veje. Og rammer man en blød trafikant, kommer der en moralsk dimension ind i billedet, som de fleste gerne havde været foruden.

Kilde: Dækimportørforeningen

4/11 2019
  • Lastbiler tog færgen til Femernbyggeriet

    Lastbiler tog færgen til Femernbyggeriet

    transport ›Langelandslinjens færger havde i 2024 flere lastbiler med end nogensinde før. Det viser den seneste opgørelse over trafiktal for ruten mellem Spodsbjerg og Tårs. Årsagen er byggeriet af Femern-forbindelsen
  • Ny postlov har åbnet for brevlevering alle årets dage

    Ny postlov har åbnet for brevlevering alle årets dage

    transport ›For et år siden skabte en ny lov fri konkurrence på brevmarkedet, og danskerne har omfavnet muligheden for levering alle årets dage. Ifølge ekspert drives brevtrenden af unge som en reaktion på digital overmætning
  • DANX Carousel køber tyske LPR Group

    DANX Carousel køber tyske LPR Group

    transport ›København-baserede DANX Carousel styrker sin position som førende, europæisk leverandør af tidskritiske logistikløsninger med opkøbet af den tyskbaserede specialist i natlogistik, reparation og field services
  • TA-Logistics køber stor svensk transportvirksomhed

    TA-Logistics køber stor svensk transportvirksomhed

    transport ›Den danske logistikkoncern TA-Logistics A/S, som også ejer bl.a. transportvirksomheden Frode Laursen, overtager svenske GDL AB inklusive datterselskabet C-R Utbildning AB
  • Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn

    Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn

    transport ›For en samfundsøkonomisk merpris på cirka 1,3 milliarder kroner for minimumsløsningen og cirka 2,9 milliarder kroner for maksimumsløsningen er det muligt at anlægge en fast forbindelse mellem Als og Fyn uden at påvirke klimaet negativt, ligesom helt nye naturområder kan skabes, viser analyse
  • Mere el til lastbilerne

    Mere el til lastbilerne

    transport ›Norlys og Interroll, der producerer transportmateriel, åbner i begyndelsen af januar den første offentlige ladestander til ellastbiler i Storkøbenhavn
  • Julen har bragt rekord for Bring

    Julen har bragt rekord for Bring

    transport ›Bring kan se tilbage på en rekordstor julehandel, hvor de har leveret flere pakker til danskerne end nogensinde før
  • Emirates SkyCargo indsætter fragtfly til og fra København

    Emirates SkyCargo indsætter fragtfly til og fra København

    transport ›For at imødekomme den stigende efterspørgsel på luftfragt til og fra Danmark har Emirates SkyCargos fragtdivision nu valgt at indsætte et dedikeret ugentligt fragtfly fra Københavns Lufthavn. Den nye rute udvider netværket af destinationer, der betjenes af Emirates’ fragtfly, til 38