Dansk teknologi skaber gennembrud for grøn skibstransport

Dansk teknologi skaber gennembrud for grøn skibstransport

En ammoniakdreven skibsmotor med et essentielt forsyningssystem fra den Hedensted-baserede virksomhed Eltronic FuelTech er nu en realitet. For første gang bliver reel grøn skibstransport muligt

Som led i at reducere skibsfartens CO2-udledning på et globalt plan har danske Eltronic FuelTech i samarbejde med MAN Energy Solutions, DTU og det norske klassifikationsselskab DNV udviklet en helt ny ammoniakdreven skibsmotor.

Fuldskala-ammoniakmarinemotoren er den første af sin slags i verden, og i testfasen blev forbrændingen udført på en MAN B&W totakts 4T50ME-X type. Det gav positive resultater med særligt lovende data vedrørende pilotoliemængde og forbrændingsstabilitet, og dermed har en ny type skibsmotor, hvor det unikke forsyningssystem giver en sikker forsyning og håndtering af ammoniak som brændstof ombord på skibet, set dagens lys.

Ifølge Louise Andreasen, der er administrerende direktør i Eltronic FuelTech, er gennembruddet en signifikant og banebrydende milepæl i kampen for en grøn skibsfart.

– For at opnå reel zero-carbon shipping er ammoniak det mest gangbare brændstof. Hidtil har teknologien til sikkert at håndtere ammoniak som brændstof ikke været på plads, men det er den nu, og det er et kæmpe skridt i den rigtige retning for den maritime sektor, at ammoniakmotoren og det tilhørende forsyningssystem fra tank til motor nu er en realitet, siger Louise Andreasen.

Alt dobbeltsikres
Som verdens førende udvikler af low-speed-motorer til store kommercielle skibe er MAN Energy Solutions leder af AEngine-projektet, mens Eltronic FuelTech står for udviklingen af forsyningssystemet og FVT, der gør, at ammoniakken kan føres sikkert fra tank til motor. Virksomheden har i forvejen udviklet tilsvarende forsynings- eller sikkerhedssystemer til mere end 550 skibe drevet på alternative brændstoffer, som metanol, LPG og LNG.

– Vores erfaring og viden på området er second to none, og vi kan levere hele forsyningsdelen fra tank til motor, som for første gang kan sejle på ammoniak. Der er risici forbundet med brugen af ammoniak, og det er netop her vores ekspertise for alvor kommer til sin ret og sikrer, at brændstoffet håndteres sikkert ombord, siger Louise Andreasen og uddyber:

– Med ammoniak stilles der endnu højere krav til sikkerheden end ved øvrige brændstoffer. Det betyder praktisk talt, at vi dobbeltsikrer alt i installationsområdet. Det betyder, at en eventuel lækage vil blive opdaget, inddæmmet og håndteret uden sikkerheden på skibet kompromitteres.

Den færdige ammoniakmotor forventes at blive leveret i slutningen af 2024 eller starten af 2025, og teknologien skal også kunne implementeres på skibe i den eksisterende skibsflåde.

– Med vores teknologi kan vi bidrage til en grønnere skibstransport. Lige som vi gennem den seneste tid har oplevet en stigende tilslutning til grøn metanol, ser vi et enormt potentiale i ammoniak, som uden tvivl bliver kæmpestort inden for ganske få år, og især når de store containerskibe kommer med, vil vi opnå en betydelig CO2-mæssig gevinst for kloden, siger Louise Andreasen.

-lipe

3/8 2023
  • DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    transport ›Den 1. november meddelte rederiet, at det planlagte køb af virksomheden Ekol Logistics' internationale netværk var afblæst, men med en ny aftale, blive handelen alligevel gennemført
  • Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    transport ›Transportminister Thomas Danielsen (V) har besluttet, at man med øjeblikkelig virkning kan bygge grønne energiprojekter tættere på statsvejene
  • IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    transport ›Betonvareproducenten, IBF mener, at transportbranchens skift fra fossile brændstoffer til el trækker ud, fordi der mangler ladestationer til lastbiler. Derfor etablerer producenten en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn
  • Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    transport ›DB Schenker, iBoxen og Linköpings Universitet har startet en omfattende forundersøgelse for at udvikle et AI-værktøj, der kan forbedre placeringen af leveringsbokse i svenske byer. I projektet indgår flere nøgleaktører
  • 365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    transport ›Instabee er i gang med at installere pakkebokse i Coops discountkædebutikker i alle de største byer i Danmark. Målet er at have de første 30 på plads inden den kommende, travle e-handelsperiode
  • Flere af GLS' pakker leveret på el

    Flere af GLS' pakker leveret på el

    transport ›I samarbejde med Norlys satser GLS på elektrificering af hele flåden og etablering af en omfattende ladeinfrastruktur inden 2035, hvor målet er, at alle nyindkøbte køretøjer skal være nul- eller lavemissionskøretøjer
  • Karsten Lauritzen stopper i DI

    Karsten Lauritzen stopper i DI

    transport ›Den tidligere skatteminister for Venstre meddeler, at han den 1. februar 2025 forlader stillingen som Branchedirektør for DI Transport, for i stedet at tiltræde som adm. direktør i Danske Advokater
  • Scandlines vinder tysk innovationspris

    Scandlines vinder tysk innovationspris

    transport ›Ombygningen af hybridfærgerne på Rødby-Puttgarten overfarten, M/F Deutschland og M/F Schleswig-Holstein til plug-in hybridfærger har sikret rederiet en innovationspris fra det tyske selskab for transportforskning