Dansk vejhistorie er truet af glemmebogen
Dansk Vejhistorisk Selskab har rettet henvendelse til kulturminister Jakob Engel-Schmidt (M) og Folketingets Kulturudvalg for at gøre opmærksom på, at den danske vejhistorie ’nærmest er under afvikling’
Af Dan Bjerring
Christiansborg
Selvom vejtransport siden oldtiden sammen med søtransporten, har været og fortsat er en livsnerve i det danske samfund, har Danmark ikke et museum til at indsamle, formidle eller passe på historien.
Det vejhistoriske selskab peger ikke mindst på, at et af landets ti vigtigste fortidsminder, Broskovvejen ved Gl. Tappernøje, er groet til.
Vejen førte i sin tid trafikken over et sumpet område efter den blev bygget i Jernalderen 175-374 e.Kr.:
- Arkæologerne udgravede det 70 meter lange anlæg i 1961, og det kunne være spændende for skolebørn - og turister - at se en af landets ældste bevarede veje. Desværre er mindesmærket groet helt til, fortælles det.
Privat initiativ
Danmark har ikke et vejmuseum til at holde øje med, at vejhistoriske monumenter vedligeholdes:
- Heldigvis har et medlem gjort Dansk Vejhistorisk Selskab opmærksom på forholdet, så vi har kunnet gøre myndighederne klar over deres forsømmelser. Selskabet yder en stor hjælp til kommuner, museer og privatpersoner, når de savner oplysninger om restaurering af broer og veje eller viden om transport på vej.
- Det gør vi gerne, men som privatpersoner er vores tid presset af arbejde og andre gøremål. Kan vi ikke få et permanent Vejhistorisk Informationscenter til at opsamle viden, være udfarende og give erfaringer videre? lyder budskabet fra Dansk Vejhistorisk Selskab.
Efter kun 14 måneder var det slut
Der har tidligere været vejmuseer i Danmark, men den tidligere socialdemokratiske regering lukkede det seneste, som kun fik godt et års levetid, da Transportministeriet meddelte, at man ikke længere vil betale de 2½ millioner kroner årligt til driften af museet.
Det var ellers Transportministeriet selv, der havde fået opført museet ved Holbæk under den tidligere borgerlige regering.
Det var den daværende kulturminister Brian Mikkelsen, som fik idéen til museet i 2002, men han blev beskyldt for, at det skulle placeres i Holbæk, fordi han var valgt i netop den kreds.
Bygningen kostede 10 millioner kroner at opføre, men pengene var altså spildt.