Danske Færger fremlægger rekordregnskab Foto: Annette Timmermann/Færgen.

Danske Færger fremlægger rekordregnskab

Færgen kom ud af 2017 med sit bedste resultat nogensinde. Rederiets trafiktal viser solid vækst, omsætningen passerer 1 milliard, og overskuddet på 124 millioner sætter rekord

Danmarks største ø-rederi Færgen har netop fremlagt sit bedste årsregnskab nogensinde. Således ligger årets omsætning på 1,1 milliarder kroner, hvilket er 4,3 procent bedre end resultatet for 2016. Også overskuddet sætter rekord med hele 124 millioner kroner, hvilket skriver sig ind i historiebøgerne for rederiet.

Resultatet skaber stolthed hos Færgens adm. direktør John Steen-Mikkelsen, der udtrykker stor respekt for medarbejdernes loyalitet og upåklagelige arbejdsindsats i året, der er gået.

 - Der er mange forskellige årsager til, at Færgen er i økonomisk topform netop nu, men den altoverskyggende største er, at vores dygtige medarbejdere har været i stand til at holde fokus på trods af omstændighederne. Det er ekstraordinært flot, og det gør mig meget stolt, at vi sammen sætter dette aftryk på Færgens historie, siger John Steen-Mikkelsen.

Nye priser har givet pote
Blandt de primære årsager til de flotte regnskabstal er en fortsat stærkt stigende interesse for de danske øers turismeprodukt, og at markedsføringen af den nye prissætning til øerne har givet pote.

Således har opgørelsen af årets trafiktal vist, at der for fjerde år i træk er vækst i færgetrafikken til samtlige øer, som Færgen sejler til. Der er tale om henholdsvis Bornholm, Samsø, Fanø, Als, Fyn Langeland og Lolland. På ruterne Ystad-Rønne, Kalundborg-Samsø og Esbjerg-Fanø er der endda tale om alle tiders trafikrekorder.

Det er samtidig lykkes Færgen at sikre vækst på alle kundesegmenter i rederiet, da både antallet af overførte passagerer, personbiler, lastbiler og busser er steget. For branchens primære trafikparameter i form af antallet af personbiler er der tale om en stigning på 6,3 procent siden 2016. Ligeledes er antallet af overførte passagerer i vækst med 4,3 procent, mens antallet af overførte lastbiler og busser er steget med henholdsvis 0,7 procent og 5,2 procent sammenlignet med året forinden.

 - Det gør mig meget fortrøstningsfuld i forhold til fremtiden, at der er vækst i trafikken til alle de øer, som Færgen sejler til. Det bekræfter mig i, at rederiet har ganske mange ben at stå på og dermed et meget solidt fundament. Derfor er jeg ikke i tvivl om, at Færgen også fremover vil være en god og konkurrencedygtig forretning - også uden besejlingen af Bornholm, siger John Steen-Mikkelsen.

At kunderne ikke kun er glade for de danske øer, men også selve færgeoplevelsen bliver understreget af Færgens kundetilfredshedsundersøgelser, som ligeledes viser det bedste resultat nogensinde. I 2017 svarede 17.919 passagerer på spørgsmål om en lang række forhold forbundet med rejsen, og den samlede vurdering endte på 4,27 af 5 mulige point.

Ligeledes modtog Færgen i oktober 2017 prisen som Danmarks bedste passagerrederi i forbindelse med Danish Travel Awards. Her er tale om en branchepris, hvor afgørelsen stammer fra passagerernes egne vurderinger.

Færgen overdrager pr. 1. september 2018 besejlingen af Bornholm til Bornholmslinjen som følge af et offentligt udbud. Det har betydet, at Færgen må sige farvel til et større antal medarbejdere på Bornholm, ligesom rederiet står foran en flytning af rederiets hovedkvarter fra Rønne på Bornholm til Svendborg på Sydfyn.

-lipe

Om Færgen

Færgen er Danmarks største ø-rederi og sejler til henholdsvis Bornholm, Samsø, Fanø, Als, Fyn, Langeland og Lolland via i alt syv forskellige ruter. Færgen står desuden bag bookingportalen Dansk Ø-ferie, der samler alle de bedste oplevelser på de danske øer ét sted og gør det muligt at booke både transport, ophold og oplevelser hjemmefra. Det sker blandt andet via såkaldte ø-hop, hvor ophold på flere øer kan kombineres og finde sted under én og samme rejse.  

27/3 2018
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    transport ›Green Energy og DHL Freight Sverige tester solcelleteknologi på lastbiler med alternative brændstoffer
  • Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    transport ›En ny rapport viser at 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje ikke længere blot er en risiko, men et sandsynligt scenarie, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen
  • Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    transport ›Hver anden af de varebilschauffører, der kører i lang tid ad gangen, angiver, at de ofte eller meget ofte er så trætte, at de har svært ved at holde øjnene åbne under kørslen. Direktør for Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at man husker trafiksikkerheden, når de mange pakker fra Black Friday skal distribueres
  • Få overblik over lastbilsflåden

    Få overblik over lastbilsflåden

    transport ›B2B-platformen for betalinger og mobilitetstjenester, DKV Mobility, lancerer DKV Transport Management Software – et ny flådestyringsværktøj til vognmænd og transportvirksomheder
  • MAN financial services - nu i Danmark

    MAN financial services - nu i Danmark

    transport ›Så er det officielt. MAN Financial Services er startet i Danmark og giver MAN-kunder adgang til et komplet udvalg af finansieringsløsninger samlet under ét tag
  • Pas på falske leveringsbeskeder

    Pas på falske leveringsbeskeder

    transport ›Når pakkestrømmen stiger op til black week og jul, øger det risikoen for at blive snydt online. Brings sikkerhedschef giver tips til, hvordan man undgår det
  • Ny dækbøde står ikke alene

    Ny dækbøde står ikke alene

    transport ›En ny lov betyder, at føreren af bilen nu risikerer bøder på 1.000 kroner pr. dæk, hvis dækkene vurderes som ‘åbenbart uegnede’ til vejret. Men det er langt fra den eneste bøde, der kommer bag på bilisterne, forklarer ekspert