DB Schenker kører nu på HVO100 biodiesel

DB Schenker kører nu på HVO100 biodiesel

DB Schenker har lavet en aftale med Q8 om at køre på det 100 % fossilfrie HVO100 biodiesel. Til en start vil ca. halvdelen af DB Schenkers distributionsbiler på Sjælland, med fokus på Storkøbenhavn, fra 1. oktober 2020 køre på HVO100 biodiesel, og derved være med til at reducere CO2 -udledningen med op til 90 %

HVO100 er et bæredygtigt alternativ til traditionel diesel, som kan tankes på de fleste dieselbiler i dag.

En del af DB Schenker koncernens overordnede strategi er at reducere virksomhedens CO2-aftryk med 50 % frem mod 2030 samt indkøbe moderne og ren teknologi. Virksomheden ser det som en investering i fremtiden at være klar til at teste forskellige løsninger hen mod at gøre deres transport mere bæredygtig.

- Vi skal alle forbedre det miljø vi har, mens vi kan. Som virksomhed ønsker vi at gå forrest og vise vejen i transportbranchen. Med HVO100 biodiesel kan vi nu reducere CO2-udledningen med op til 90 % og NOx med op til 10 % på de udvalgte kørsler ved omstilling fra konventionel diesel til HVO100 biodiesel.

- Det er p.t. et dyrere brændstof blandt andet på grund af afgifter, men noget, der er bedre, har aldrig været billigere, og i det lange løb vil vi alle se effekten og værdien, siger Niels Haack Josefsen, Head of Brokerage hos DB Schenker Danmark

Flere bæredygtige tiltag vil følge for virksomhedens danske del, der også ser med interesse på både el og alternative transportformer med mindre påvirkning, og virksomheden vælger nu HVO100 til, da brændstoffet kan tankes på deres eksisterende bilflåde og dermed giver mulighed for at udnytte bilernes levetid og starte deres omstilling med det samme.

- Jeg er sikker på, at fremtiden bringer mange spændende innovative tiltag, som kan bidrage til, at vi når vores mål. Med HVO100 kan vi reducere vores CO2-udledning markant, mens vi indfaser andre bæredygtige løsninger, siger Henrik Dam Larsen, Adm. Direktør hos DB Schenker Danmark

DB Schenker har en aftale med Q8 om at tanke deres produkt HVO100 Biodiesel, og brændstofvirksomheden har lige åbnet deres syvende anlæg med HVO100 i Danmark på Stamholmen i Hvidovre – tæt på DB Schenkers hovedkvarter.

- Vores ambition er at udvikle produkter og services, der hjælper vores kunder med omstillingen til mere bæredygtig transport. HVO100 er lige nu et interessant produkt i markedet, fordi det er fossilfrit og ret massivt kan reducere CO2-udledningen i transportsektoren og med transportørens nuværende bilflåde. Derfor har vi også planer om at udbygget netværket af HVO100-stationer, hvor det giver mening, siger Helle Dahlgren Skov, Retaildirektør hos Q8.

Ifølge DB Schenker skal bilerne køre fast på HVO100:

- Jeg glæder mig over de mange spændende, nye teknologier, der kommer netop i disse tider, hvoraf HVO100 biodiesel en fantastisk og umiddelbar løsning. Sammen med kompetente samarbejdspartnere vil vi i DB Schenker hver dag forsøge at tage de bedste miljømæssige beslutninger, som vi kan i den samfundsmæssigt vigtige branche vi er i. Dette til gavn for alle, dermed også for dem som ikke direkte er vores kunder. Miljø handler ikke kun om os selv, det handler om os alle, siger Henrik Dam Larsen.

-hawin

 

  • Fakta:
  • Q8 HVO100 Biodiesel er et 100 % fossilfrit alternativ til diesel

  • Q8 HVO100 Biodiesel reducerer CO2-udledningen med op til 90 %, sammenlignet med konventionel diesel

  • HVO100 ligner rent kemisk almindelig diesel, og derfor er det muligt at skifte frit mellem og eventuelt blande HVO og diesel

  • Q8 HVO100 Biodiesel er baseret på slagteaffald primært fra industri og slagterier og dermed restprodukter som ikke er brugbare som fødevarer

9/10 2020
  • Webshops fordobler brevmængden

    Webshops fordobler brevmængden

    transport ›Selvom PostNord forlader brevmarkedet, har nogle af landets store webshops fordoblet brevmængden på et år, oplyser Postbuddy. Dao opruster med nyt sorteringsanlæg for at styrke kapaciteten
  • Midlertidigt loft over emballagegebyrer

    Midlertidigt loft over emballagegebyrer

    transport ›Virksomhedernes udvidede producentansvar træder først i kraft om to uger, men nu får de allerede en midlertidig hjælpepakke fra regeringen. Den skal sænke prisen på de gebyrerne for håndtering af affaldet fra emballagen
  • Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    transport ›Copenhagen Malmö Port vil med et nyt spor på terminalen i Malmø optimere den fleksible brug af transportformerne vej, jernbane og søfart. Den nye løsning gør det muligt at håndtere flydende bulk på området
  • Tunnelindgang på Fehmern Bælt overdækkes

    Tunnelindgang på Fehmern Bælt overdækkes

    transport ›Den første del af tunnelen på land ved Rødbyhavn bliver nu dækket af jord. Dermed er indgangen på dansk side til den 18 kilometer lange sænketunnel til Tyskland næsten færdig
  • ''Taxagrønt'' bekymrer

    ''Taxagrønt'' bekymrer

    transport ›Når bilister og cyklister kører frem mod et lyskryds, og de egentlig burde stoppe, er der mange, som alligevel kører over. Samtidigt er begge grupper bekymrede for at ende i en ulykke med hinanden
  • Transportemballager høster priser

    Transportemballager høster priser

    transport ›Ved den årlige prisuddeling i Scandinavian Packaging Association, har Smurfit Westrock vundet hele fem ScanStars for emballager, hvor funktionaliteten under transport er en væsentlig del af designet
  • Økonomisk beregner skal bane vejen for flere el-lastbiler

    Økonomisk beregner skal bane vejen for flere el-lastbiler

    transport ›Drivkraft Danmark lancerer i samarbejde med COWI en ny TCO-beregner på vidensportalen eltiltrucks.dk. Målet er at gøre det lettere for vognmænd og transportfirmaer at vurdere økonomien i at skifte fra diesel til el-lastbiler
  • I offensiven for privatforsendelser

    I offensiven for privatforsendelser

    transport ›Med et udvidet partnerskab og en fælles reklamekampagne vil Bring og Reshopper fjerne friktion i privat-til-privat-forsendelser og gøre det endnu nemmere at sende og modtage secondhandvarer