DB Schenker kører nu på HVO100 biodiesel

DB Schenker kører nu på HVO100 biodiesel

DB Schenker har lavet en aftale med Q8 om at køre på det 100 % fossilfrie HVO100 biodiesel. Til en start vil ca. halvdelen af DB Schenkers distributionsbiler på Sjælland, med fokus på Storkøbenhavn, fra 1. oktober 2020 køre på HVO100 biodiesel, og derved være med til at reducere CO2 -udledningen med op til 90 %

HVO100 er et bæredygtigt alternativ til traditionel diesel, som kan tankes på de fleste dieselbiler i dag.

En del af DB Schenker koncernens overordnede strategi er at reducere virksomhedens CO2-aftryk med 50 % frem mod 2030 samt indkøbe moderne og ren teknologi. Virksomheden ser det som en investering i fremtiden at være klar til at teste forskellige løsninger hen mod at gøre deres transport mere bæredygtig.

- Vi skal alle forbedre det miljø vi har, mens vi kan. Som virksomhed ønsker vi at gå forrest og vise vejen i transportbranchen. Med HVO100 biodiesel kan vi nu reducere CO2-udledningen med op til 90 % og NOx med op til 10 % på de udvalgte kørsler ved omstilling fra konventionel diesel til HVO100 biodiesel.

- Det er p.t. et dyrere brændstof blandt andet på grund af afgifter, men noget, der er bedre, har aldrig været billigere, og i det lange løb vil vi alle se effekten og værdien, siger Niels Haack Josefsen, Head of Brokerage hos DB Schenker Danmark

Flere bæredygtige tiltag vil følge for virksomhedens danske del, der også ser med interesse på både el og alternative transportformer med mindre påvirkning, og virksomheden vælger nu HVO100 til, da brændstoffet kan tankes på deres eksisterende bilflåde og dermed giver mulighed for at udnytte bilernes levetid og starte deres omstilling med det samme.

- Jeg er sikker på, at fremtiden bringer mange spændende innovative tiltag, som kan bidrage til, at vi når vores mål. Med HVO100 kan vi reducere vores CO2-udledning markant, mens vi indfaser andre bæredygtige løsninger, siger Henrik Dam Larsen, Adm. Direktør hos DB Schenker Danmark

DB Schenker har en aftale med Q8 om at tanke deres produkt HVO100 Biodiesel, og brændstofvirksomheden har lige åbnet deres syvende anlæg med HVO100 i Danmark på Stamholmen i Hvidovre – tæt på DB Schenkers hovedkvarter.

- Vores ambition er at udvikle produkter og services, der hjælper vores kunder med omstillingen til mere bæredygtig transport. HVO100 er lige nu et interessant produkt i markedet, fordi det er fossilfrit og ret massivt kan reducere CO2-udledningen i transportsektoren og med transportørens nuværende bilflåde. Derfor har vi også planer om at udbygget netværket af HVO100-stationer, hvor det giver mening, siger Helle Dahlgren Skov, Retaildirektør hos Q8.

Ifølge DB Schenker skal bilerne køre fast på HVO100:

- Jeg glæder mig over de mange spændende, nye teknologier, der kommer netop i disse tider, hvoraf HVO100 biodiesel en fantastisk og umiddelbar løsning. Sammen med kompetente samarbejdspartnere vil vi i DB Schenker hver dag forsøge at tage de bedste miljømæssige beslutninger, som vi kan i den samfundsmæssigt vigtige branche vi er i. Dette til gavn for alle, dermed også for dem som ikke direkte er vores kunder. Miljø handler ikke kun om os selv, det handler om os alle, siger Henrik Dam Larsen.

-hawin

 

  • Fakta:
  • Q8 HVO100 Biodiesel er et 100 % fossilfrit alternativ til diesel

  • Q8 HVO100 Biodiesel reducerer CO2-udledningen med op til 90 %, sammenlignet med konventionel diesel

  • HVO100 ligner rent kemisk almindelig diesel, og derfor er det muligt at skifte frit mellem og eventuelt blande HVO og diesel

  • Q8 HVO100 Biodiesel er baseret på slagteaffald primært fra industri og slagterier og dermed restprodukter som ikke er brugbare som fødevarer

9/10 2020
  • DHL udnævner ny CEO for Europa

    DHL udnævner ny CEO for Europa

    transport ›Rainer Haag overtager stillingen som CEO for DHL Supply Chain Europe, og får dermed ansvaret for 16 centraleuropæiske markeder
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed
  • Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    transport ›Dansk repræsentant for rederiet Atlantic Container Line, ACL, oplever øget efterspørgsel fra virksomheder med behov for pålidelig, direkte og fleksibel transatlantisk transport
  • Ny lovgivning skaber dækproblemer

    Ny lovgivning skaber dækproblemer

    transport ›Vinteren er måske stadig langt væk. Mange personbiler kører dog stadig på vinterdæk i sensommervarmen. Det er en dårlig idé, mener Dækbranchen. Dækkene bliver nemlig slidt og mister det vejgreb, som er vigtigt til vinterens føre
  • Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    transport ›Produkter som bl.a. møbler og interiør, der stiller høje krav til håndtering og opbevaring får især fordele af forbindelsen, der vil kombinere sø- og luftfragt og tilbyde flere digitale, administrative løsninger