Deutsche Post får dansk hjælp til grøn omstilling
En af verdens største logistikvirksomheder Deutsche Post henter ekspertise i Danmark for at skabe en grønnere distribution af husstandsomdelte tryksager. Danske FK Distribution har udviklet løsningen og skal pakke tryksager til over 500.000 tyske husstande i Slesvig-Holsten
Tryksagerne suser ned ad pakkelinjen i Tilst, hvor maskinerne stabler kulørte tilbudsaviser og binder dem sammen med en papirbanderole. Banderolen er særlig udviklet til Deutsche Post af den danske distributionsvirksomhed FK Distribution, der fra 1. juli 2021 skal pakke tryksager til over en halv million tyske husstande.
Den danske virksomhed skal dermed understøtte den grønne omstilling hos én af logistikbranchens giganter. Efter en periode med tests til 143.000 husstande for Deutsche Post i Flensborg, indgår partnerne en treårig pakkeaftale, der bliver helt afgørende for det tyske postvæsens omstilling til en mere miljøvenlig omdeling af tryksager.
Auf Wiedersehen til plastik
Konkret er det den danske virksomheds innovative pakke- og produktionsteknologi, som kommer Deutsche Post til gode. I første omgang skal FK Distribution hjælpe med en grønnere og mere effektiv pakning til 500.000 nordtyske husstande, og målet på sigt er at pakke tryksager hver uge til to millioner husstande.
Det var særligt vigtigt for tyskerne at udskifte den nuværende plastikemballage og erstatte det med et mere bæredygtigt papiromslag, som vi kender fra det danske marked, fortæller Lasse Ingemann Brodt, administrerende direktør i FK Distribution.
Lasse Ingemann Brodt, administrerende direktør i FK Distribution.
- Deutsche Post har længe ønsket at udskifte folien med en mere bæredygtig indpakning, og vi udviklede derfor en særlig papirbanderole til det tyske marked. I FK Distribution råder vi samtidig over nogle af Europas mest avancerede pakkelinjer til lastmile distribution. Vi har dermed teknologien, kompetencerne og kapaciteten til at pakke tryksagerne i Danmark og køre dem til Nordtyskland, hvor Deutsche Post selv står for omdelingen, siger Lasse Ingemann Brodt.
Naturlig udvikling i samarbejdet
Selvom Deutsche Post er én af de allerstørste på markedet, har den danske direktør ingen planer om at forhaste sig eller sætte for høje forventninger til aftalen.
I stedet håber han, at samarbejdet vil følge en naturlig udvikling. På sigt kan FK Distribution hjælpe tyskerne med at knække koden til skræddersyede pakninger til hver husstand.
- På det danske marked pakker og distribuerer vi hver eneste uge tryksager til ca. to millioner husstande, herunder mere end 500.000 'NejTak+' sæt, hvor modtagerne selv vælger præcis de tryksager, som er relevante for dem.
- Hele processen er digitaliseret og automatiseret. I Tyskland findes der hverken NejTak eller NejTak+ ordninger, og her kan vi bidrage med vores know-how og lange erfaring, siger Lasse Ingemann Brodt.
FK Distribution er en del af North Media-koncernen, som også tæller Ofir.dk, BoligPortal.dk og Bekey.
Danskerne er foran på pakketeknologi
Hos Deutsche Post udtrykker man tilfredshed med samarbejdet. Ifølge Vice President Torsten Grüske fra Deutsche Post, er man imponerede over den danske pakketeknologi.
- FK Distribution besidder en unik teknologi og er rigtig langt fremme, hvad angår udviklingen af miljøvenlig pakketeknologi. Vi er glad for at have fundet en stærk partner, som først og fremmest gør os i stand til at fjerne den folie, vi normalt pakker vores tryksager i. Vi har stor tiltro til, at de kan hjælpe os til at løfte et stort samfundsmæssigt ansvar i forhold til bæredygtighed, miljø og klima, siger Torsten Güske.
-hawin