DHL: Globaliseringen sætter nye rekorder

DHL: Globaliseringen sætter nye rekorder

Danmark ligger på 8. pladsen over lande, der er mest forbundet med resten af verden. For første gang siden 2007 er internationale strømme af varer, kapital, information og mennesker steget markant. Men der er stadig stort uudnyttet potentiale, viser rapport

Af Lisbeth Petersen

Holland er det mest globalt forbundne land i verden, mens Europa har den bedste placering blandt regionerne. Det viser rapporten DHL Global Connectedness Index (GCI), som den tyske transport- og logistikkoncern netop har udgivet for femte gang.
 
GCI-rapporten indeholder en detaljeret analyse af, hvordan det står til med globaliseringen målt på omfanget af internationale strømme af varer, kapital, information og mennesker. Og den nye rapport er den første detaljerede analyse af udviklingen i globaliseringen i 169 lande og geografiske områder siden Brexit-afstemningen i Storbritannien og præsidentvalget i USA i 2016.

 

Trods stigende antiglobale spændinger i mange lande nåede forbundetheden i 2017 et rekordhøjt niveau, idet strømme af varer, kapital, information og mennesker, der krydser landegrænser, steg markant for første gang siden 2007. Stærk økonomisk vækst satte gang i internationale strømme, mens vigtige politiske ændringer, herunder stigninger i de amerikanske toldsatser, endnu ikke var blevet implementeret.

Holland på førstepladsen
Indekset for 2018 måler den aktuelle status for globaliseringen samt de enkelte landes individuelle placering baseret på dybden (intensiteten af internationale strømme) og bredden (den geografiske distribution af strømmene) af landenes internationale forbindelser.

I 2017 var de fem mest forbundne lande på verdensplan Holland, Singapore, Schweiz, Belgien og Forenede Arabiske Emirater. Otte ud af de ti mest forbundne lande ligger i Europa, hvilket er med til at gøre Europa til verdens mest forbundne region, især i forhold til strømme af varer og mennesker. På en andenplads blandt verdens regioner ligger Nordamerika, som til gengæld indtager en førerposition, når det gælder strømme af kapital og information, efterfulgt af Mellemøsten og Nordafrika (MENA), som indtager en tredjeplads.

Fakta kan forhindre frygt
- Selvom globaliseringen fortsætter, er der fortsat et enormt uudnyttet potentiale rundt omkring i verden. GCI viser, at de fleste af de bevægelser og udvekslinger, vi ser i øjeblikket, er indenlandske snarere end internationale. Og det på trods af, at vi ved, at globaliseringen har afgørende betydning for vækst og velstand. Det øgede samarbejde på tværs af landegrænser bidrager fortsat til stabilitet, og det giver betydelige fordele for de virksomheder og lande, der tager globaliseringen til sig, siger John Pearson, som er CEO i DHL Express.

Han bakkes op af Steven A. Altman, der er medforfatter til GCI og seniorforsker på NYU Stern School of Business og adm. direktør i NYU Stern’s Center for the Globalization of Education and Management:

- Det er lidt overraskende, at verden på trods af den seneste vækst i globaliseringen, fortsat er mindre globalt forbundet, end de fleste er klar over. Dette er væsentligt, for når folk overvurderer internationale strømme, er de tilbøjelige til at bekymre sig mere om dem.  De konkrete fakta i rapporten kan være med til at lægge en dæmper på denne frygt, så vi kan fokusere på reelle løsninger på samfundets bekymringer om globalisering, siger Steven A. Altman.

Vækstøkonomier halter bagefter
Rapporten viser fortsat væsentlige forskelle på globaliseringsniveauet i avancerede økonomier og vækstøkonomier. Vækstøkonomier handler næsten lige så meget som avancerede økonomier, men sidstnævnte er derimod over tre gange så involverede i internationale kapitalstrømme, fem gange så meget i strømme af mennesker, der krydser grænser, og næsten ni gange så meget i informationsstrømme.

Sydøstasiatiske lande overgår forventningerne
Når det gælder internationale strømme, er Cambodja, Malaysia, Mozambique, Singapore og Vietnam de fem lande, der overgår forventningerne mest.
Fire af disse velpræsterende lande ligger i Sydøstasien. De sydøstasiatiske lande drager fordel af forbindelserne til et større asiatisk netværk af forsyningskæder samt af ASEANs politiske initiativer, der har til formål at styrke og fremme økonomisk integration. Det er positive nyheder for regionen, idet større global forbundethed kan bidrage til at styrke landenes økonomiske vækst. 

 

27/2 2019
  • Iveco Eurocargo styrer uden om vejafgift

    Iveco Eurocargo styrer uden om vejafgift

    transport ›Iveco tilbyder en løsning på vejafgiften med mellemklasselastbilen Eurocargo, der med en typegodkendt totalvægt på 11,99 ton undviger afgiften. Forskellen på 10 kg kan virke beskeden på papiret, men de økonomiske konsekvenser er alt andet end små lyder det fra Iveco
  • Flere ladestationer til tung transport på vej - Sdr. Borup er helt OKAY

    Flere ladestationer til tung transport på vej - Sdr. Borup er helt OKAY

    transport ›OK er godt i gang med at skabe et landsdækkende ladenetværk til den tunge transport, og nu åbner endnu en ladestation. Med den nye lademulighed i Sdr. Borup bliver det nemmere for vognmænd at lade op på farten og tage del i omstillingen
  • Gymnasieklasse i Hjørring vinder Fælles-Tour

    Gymnasieklasse i Hjørring vinder Fælles-Tour

    transport ›Cykelglade elever på Hjørring Gymnasium har kørt sig til sejr og hovedpræmien i årets Fælles-Tour. Den landsdækkende konkurrence er et initiativ fra Cyklistforbundet og landets fem regioner, som vil motivere flere unge til at tage cyklen i stedet for bilen til uddannelse og fritidsinteresser
  • Dachser Nordic har styrket ledelsen med ansvar for søfragt

    Dachser Nordic har styrket ledelsen med ansvar for søfragt

    transport ›Marcus Skärnell er udnævnt til Nordic Sea Freight Manager. Det markerer endnu et skridt i logistikvirksomhedens udvikling af sin luft- og søfragtforretning i Norden
  • Ny koncernledelse i DSV efter afsluttet opkøb af DB Schenker

    Ny koncernledelse i DSV efter afsluttet opkøb af DB Schenker

    transport ›Efter at have opnået alle myndighedsgodkendelser til DSV's overtagelse af den tyske logistikvirksomhed, bliver handlen en realitet den 30. april. Samtidig sker de første udnævnelser i koncernledelsen
  • Global aftale om klimaneutral skibsfart i 2050

    Global aftale om klimaneutral skibsfart i 2050

    transport ›Efter to ugers intense forhandlinger blev et flertal i FN's Søfartsorganisation, IMO, i sidste uge enige om global klimaeregulering for skibsfarten. Aftalen skal endeligt vedtages i oktober 2025 ved afstemning
  • Nordjysk samarbejde om at aftage grøn brint

    Nordjysk samarbejde om at aftage grøn brint

    transport ›Vendelbo Spedition og Hirtshals Transport Center ser frem til at få grøn brint ind i porteføljen. Begge virksomheder deltager i projektet CONVEY på Hirtshals Havn, der har fokus på at producere grøn brint til blandt andet transportsektoren
  • Flere penge til grøn omstilling af tung transport

    Flere penge til grøn omstilling af tung transport

    transport ›Transportministeriet har nu offentliggjort, at der i 2025 og 2026 udmøntes 425 millioner kroner til grøn omstilling af den tunge vejtransport. Det er et væsentligt højere beløb end tidligere aftalt, og vil accelerere den grønne omstilling, mener Mobility Denmark