DHL: Globaliseringen sætter nye rekorder

DHL: Globaliseringen sætter nye rekorder

Danmark ligger på 8. pladsen over lande, der er mest forbundet med resten af verden. For første gang siden 2007 er internationale strømme af varer, kapital, information og mennesker steget markant. Men der er stadig stort uudnyttet potentiale, viser rapport

Af Lisbeth Petersen

Holland er det mest globalt forbundne land i verden, mens Europa har den bedste placering blandt regionerne. Det viser rapporten DHL Global Connectedness Index (GCI), som den tyske transport- og logistikkoncern netop har udgivet for femte gang.
 
GCI-rapporten indeholder en detaljeret analyse af, hvordan det står til med globaliseringen målt på omfanget af internationale strømme af varer, kapital, information og mennesker. Og den nye rapport er den første detaljerede analyse af udviklingen i globaliseringen i 169 lande og geografiske områder siden Brexit-afstemningen i Storbritannien og præsidentvalget i USA i 2016.

 

Trods stigende antiglobale spændinger i mange lande nåede forbundetheden i 2017 et rekordhøjt niveau, idet strømme af varer, kapital, information og mennesker, der krydser landegrænser, steg markant for første gang siden 2007. Stærk økonomisk vækst satte gang i internationale strømme, mens vigtige politiske ændringer, herunder stigninger i de amerikanske toldsatser, endnu ikke var blevet implementeret.

Holland på førstepladsen
Indekset for 2018 måler den aktuelle status for globaliseringen samt de enkelte landes individuelle placering baseret på dybden (intensiteten af internationale strømme) og bredden (den geografiske distribution af strømmene) af landenes internationale forbindelser.

I 2017 var de fem mest forbundne lande på verdensplan Holland, Singapore, Schweiz, Belgien og Forenede Arabiske Emirater. Otte ud af de ti mest forbundne lande ligger i Europa, hvilket er med til at gøre Europa til verdens mest forbundne region, især i forhold til strømme af varer og mennesker. På en andenplads blandt verdens regioner ligger Nordamerika, som til gengæld indtager en førerposition, når det gælder strømme af kapital og information, efterfulgt af Mellemøsten og Nordafrika (MENA), som indtager en tredjeplads.

Fakta kan forhindre frygt
- Selvom globaliseringen fortsætter, er der fortsat et enormt uudnyttet potentiale rundt omkring i verden. GCI viser, at de fleste af de bevægelser og udvekslinger, vi ser i øjeblikket, er indenlandske snarere end internationale. Og det på trods af, at vi ved, at globaliseringen har afgørende betydning for vækst og velstand. Det øgede samarbejde på tværs af landegrænser bidrager fortsat til stabilitet, og det giver betydelige fordele for de virksomheder og lande, der tager globaliseringen til sig, siger John Pearson, som er CEO i DHL Express.

Han bakkes op af Steven A. Altman, der er medforfatter til GCI og seniorforsker på NYU Stern School of Business og adm. direktør i NYU Stern’s Center for the Globalization of Education and Management:

- Det er lidt overraskende, at verden på trods af den seneste vækst i globaliseringen, fortsat er mindre globalt forbundet, end de fleste er klar over. Dette er væsentligt, for når folk overvurderer internationale strømme, er de tilbøjelige til at bekymre sig mere om dem.  De konkrete fakta i rapporten kan være med til at lægge en dæmper på denne frygt, så vi kan fokusere på reelle løsninger på samfundets bekymringer om globalisering, siger Steven A. Altman.

Vækstøkonomier halter bagefter
Rapporten viser fortsat væsentlige forskelle på globaliseringsniveauet i avancerede økonomier og vækstøkonomier. Vækstøkonomier handler næsten lige så meget som avancerede økonomier, men sidstnævnte er derimod over tre gange så involverede i internationale kapitalstrømme, fem gange så meget i strømme af mennesker, der krydser grænser, og næsten ni gange så meget i informationsstrømme.

Sydøstasiatiske lande overgår forventningerne
Når det gælder internationale strømme, er Cambodja, Malaysia, Mozambique, Singapore og Vietnam de fem lande, der overgår forventningerne mest.
Fire af disse velpræsterende lande ligger i Sydøstasien. De sydøstasiatiske lande drager fordel af forbindelserne til et større asiatisk netværk af forsyningskæder samt af ASEANs politiske initiativer, der har til formål at styrke og fremme økonomisk integration. Det er positive nyheder for regionen, idet større global forbundethed kan bidrage til at styrke landenes økonomiske vækst. 

 

27/2 2019
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    transport ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    transport ›Michael Jønsson er hentet i egne rækker hos GLS Denmark og tiltræder sin nye stilling som salgsdirektør pr. 1. september
  • 300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    transport ›Glasproducenten Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe) har lanceret en ny letvægtsvinflaske, som kan være en af løsningerne på stigende priser og højere miljøkrav
  • DHL udnævner ny CEO for Europa

    DHL udnævner ny CEO for Europa

    transport ›Rainer Haag overtager stillingen som CEO for DHL Supply Chain Europe, og får dermed ansvaret for 16 centraleuropæiske markeder
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed