Digitalt danmarkskort skal gøre os klogere på cyklisterMed Cykelfremmekortet er det nu muligt at målrette de cykelfremmende indsatser geografisk. Foto: Vejdirektoratet

Digitalt danmarkskort skal gøre os klogere på cyklister

Det Nationale Videncenter for Cykelfremme har i tæt parløb med Institut for Idræt og Biomekanik ved Syddansk Universitet udviklet et digitalt danmarkskort, der viser, hvor der er størst potentiale for at få flere til at cykle. Værktøjet er baseret på en stor befolkningsundersøgelse og bliver stillet gratis til rådighed for alle

Når en kommune sætter gang i et forsøg med at udlåne elcykler til ældre borgere eller en cykelorganisation laver en kampagne for at få flere børn til at tage den tohjulede i skole, så er det en fordel at vide, hvor man får flest cyklister for pengene.

Viden om hvor der er mange med potentiale for at cykle mere, er nu frit tilgængelig for alle via Cykelfremmekortet. Det er et digitalt danmarkskort, som Det Nationale Videncenter for Cykelfremme, der hører under Vejdirektoratet, har udviklet i samarbejde med Syddansk Universitet.

Cykelfremmekortet hjælper med at kortlægge, hvordan man arbejder mest effektivt med cykelfremmende indsatser ned til selv helt små geografiske områder.

Afdelingsleder Marianne Foldberg Steffensen, Vejdirektoratet, siger: 

- Det er primært tænkt som et værktøj til kommuner og andre aktører inden for cykelverdenen, som beskæftiger sig med at få flere til at cykle. Når det er sagt, så står det alle frit for at gå ind og bruge det digitale danmarkskort, hvor man med få klik kan få svar på alverdens cykelrelaterede spørgsmål – lige fra hvor i ens kommune der er flest, der tager cyklen på arbejde, til hvor langt de andre i ens by cykler og om de føler sig trygge ude på cykelstierne. Det er konkret og detaljeret viden, som både er sjovt at lege med, men også kan gøre en reel forskel i indsatsen for at få flere til at udskifte diesel- med rugbrødsmotor.

For professionelle brugere af værktøjet vil det især være interessant at bruge funktionen ”transportprofiler”, da man her får et nemt og hurtigt indblik i, hvor der bor flest mennesker med potentiale for at begynde at cykle til arbejde eller uddannelse.

Der kan være store forskelle på cykeladfærden i landets kommuner og også inden for kommunegrænser og endda fra bydel til bydel.

Vejdirektoratets nye cykelværktøj er baseret på en spørgeskemaundersøgelse om danskernes bevægelsesvaner, som Syddansk Universitet foretog i forbindelse med ”Danmark i bevægelse” i 2020. Her deltog 163.133 danskere og delte dermed ud af deres motivationer for at bevæge sig.

Professor Jasper Schipperijn, Syddansk Universitet, siger:
- Som forsker er det fantastisk, når ens arbejde kan være med til at skabe en positiv forandring i den virkelige verden. Denne nye måde at formidle forskningsresultater på, som vi har skabt i tæt samarbejde med Vejdirektoratet, har et kæmpe potentiale til at fremme cykling. Jeg håber, at kommuner og alle andre med en interesse i cykling vil gå på opdagelse i kortene og dér finde frem til de steder, hvor der er mest potentiale for fremme cykling – og dermed sundheden og klimaet.

Alle data fra spørgeskemaundersøgelsen er tilgængelige i fire geografiske niveauer – region, kommune, trafikzone og de såkaldte ”kvadratnetklynger”, som Danmarks Statistik bruger til at opgøre befolkningsoplysninger.

-hawin

Besøg de digitale cykeldanmarkskort HER

3/5 2023
  • DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    transport ›Den 1. november meddelte rederiet, at det planlagte køb af virksomheden Ekol Logistics' internationale netværk var afblæst, men med en ny aftale, blive handelen alligevel gennemført
  • Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    transport ›Transportminister Thomas Danielsen (V) har besluttet, at man med øjeblikkelig virkning kan bygge grønne energiprojekter tættere på statsvejene
  • IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    transport ›Betonvareproducenten, IBF mener, at transportbranchens skift fra fossile brændstoffer til el trækker ud, fordi der mangler ladestationer til lastbiler. Derfor etablerer producenten en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn
  • Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    transport ›DB Schenker, iBoxen og Linköpings Universitet har startet en omfattende forundersøgelse for at udvikle et AI-værktøj, der kan forbedre placeringen af leveringsbokse i svenske byer. I projektet indgår flere nøgleaktører
  • 365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    transport ›Instabee er i gang med at installere pakkebokse i Coops discountkædebutikker i alle de største byer i Danmark. Målet er at have de første 30 på plads inden den kommende, travle e-handelsperiode
  • Flere af GLS' pakker leveret på el

    Flere af GLS' pakker leveret på el

    transport ›I samarbejde med Norlys satser GLS på elektrificering af hele flåden og etablering af en omfattende ladeinfrastruktur inden 2035, hvor målet er, at alle nyindkøbte køretøjer skal være nul- eller lavemissionskøretøjer
  • Karsten Lauritzen stopper i DI

    Karsten Lauritzen stopper i DI

    transport ›Den tidligere skatteminister for Venstre meddeler, at han den 1. februar 2025 forlader stillingen som Branchedirektør for DI Transport, for i stedet at tiltræde som adm. direktør i Danske Advokater
  • Scandlines vinder tysk innovationspris

    Scandlines vinder tysk innovationspris

    transport ›Ombygningen af hybridfærgerne på Rødby-Puttgarten overfarten, M/F Deutschland og M/F Schleswig-Holstein til plug-in hybridfærger har sikret rederiet en innovationspris fra det tyske selskab for transportforskning