Dækproducent: Afstandskrav ved overhaling skaber tryghed for både cyklister og bilister
Det giver god mening, når transportminister Trine Bramsen ønsker at indføre et afstandskrav for bilister, når de overhaler cyklister. Sådan lyder det fra dækproducenten Continental, som allerede i 2018 lancerede kampagnen ”Share the Road”. Ifølge Continental handler det om tryghed i trafikken for begge parter
Afstandskrav mellem bilister og cyklister er en god idé, der kan være med til at øge sikkerheden i trafikken. Det mener dækproducenten Continental Dæk Danmark A/S, som i 2018 lancerede ”Share the Road ”-kampagnen, der opfordrer til bedre trafikkultur og større ansvarlighed i trafikken.
Sidste år fulgte Rådet for Sikker Trafik trop og lancerede sin kampagne ”Vi deler vejen”, der også stiller skarpt på de mange store og små konflikter, der dagligt opstår mellem cyklister og bilister på landevejene.
I værste fald medfører sammenstødene dødsulykker og kampagnernes formål er skabe opmærksomhed om behovet for at give plads til os alle uanset valg af transportmiddel.
- Med afsæt i vores lokale ”Share the Road ”-kampagne bakker vi op om transportministerens forslag om krav til afstandsbegrænsning mellem cyklister og bilister, siger administrerende direktør i Continental Dæk Danmark, Georg Nielsen og uddyber:
- I dag findes en sådan lovgivning allerede i lande som Tyskland, Belgien og Spanien. Og selvom det vil være svært med en eksakt bedømmelse af afstanden, vil konkret lovgivning øge trafikanternes opmærksomhed og være med til at øge sikkerheden. Det vil ikke kun skabe tryghed for cyklisterne, men også for bilisterne, der har et bedre udgangspunkt for afstand ved overhaling.
Lovgivning sender klart signal
Ifølge direktøren er det vigtigt med mange parallelle tiltag, der øger bevidstheden om, at der skal være plads på vejen til alle – uanset om man er til fods, på cykel eller i bil.
- Man skal i den forbindelse huske, at de fleste af os er både cyklister, bilister og fodgængere på forskellige tidspunkter. Al trafiklovgivning kan i virkeligheden koges ned til, at man ikke må være til ulempe eller fare for andre i trafikken – uanset hvordan man bevæger sig i trafikken.
- At holde god afstand ved overhaling er sikrest, og lovgivningen kan være en hjælpende hånd til at opnå dette, understreger Georg Nielsen.
Han forstår kritikken af forslaget, sådan som den f.eks. har været formuleret af FDM, der indvender, at reglen bliver svær at håndhæve i virkeligheden, og som i stedet ønsker at satse på oplysningskampagner.
- Kampagner er bestemt en god ting, men nogle gange giver det fin mening, at de bliver bakket op af konkret lovgivning, og det mener vi godt kan forsvares her. Lovgivning sender et klart signal om, at et afstandskrav er noget, ingen skal tage let på, hvis uheld skal forebygges, pointerer Georg Nielsen.
-hawin