Drivkraft Danmark er med i nyt videnscenter for ladeinfrastruktur

Drivkraft Danmark er med i nyt videnscenter for ladeinfrastruktur

KL har taget initiativ til et videnscenter for ladestandere i samarbejde med 15 centrale aktører på opladning. Drivkraft Danmark ser frem til at bistå med viden og erfaring, så der bliver etableret en grøn omstilling med forbrugeren i centrum

KL vil sammen med 15 samarbejdspartnere åbne et nyt videnscenter for ladeinfrastruktur 'Nationalt videncenter for ladeinfrastruktur', der skal sikre mere vidensdeling om udrulning af ladestandere mellem både kommuner og aktører.

Videncentret var en af anbefalingerne i Eldrup-kommissionens rapport for at undgå 'Klondyke-agtige tilstande' på lademarkedet.

Det glæder Drivkraft Danmark, at et nyt uafhængigt videncenter ser dagens lys:

- Det er super stærkt, at KL har taget initiativ til et uafhængigt videnscenter for ladeinfrastruktur. Det er der brug for. Som brancheorganisation for en række kommercielle ladeoperatører, er det for Drivkraft Danmark især vigtigt, at der kommer mere fokus på, hvordan man understøtter et sundt marked.

- Her er det afgørende, at kommunerne går i dialog med markedsaktørerne, så de kommende kommunale udbud understøtter markedet og ikke spænder ben for det. Nogle steder, hvor markedet endnu ikke er modent, kan det være nødvendigt, at kommunerne tager en aktiv rolle i udrulningen af ladestandere.

- Andre steder vil markedet selv sikre den nødvendige ladeinfrastruktur. Det er vigtigt, at vi finder balancen, siger Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark, og uddyber:

- Vores medlemmer er i fuld gang med at sætte ladestandere op i kommuner over hele landet. Det gør de blandt andet foran supermarkeder, på tankstationer, foran restauranter og i samarbejde med andre private aktører.

- Når kommunerne planlægger, hvor det giver mening at sætte ladestandere op på kommunens arealer, er det helt afgørende, at de tager højde for den udrulning markedet selv er i fuld gang med.

- Kommunerne bør have fokus på de områder, hvor markedet ikke selv kan levere, fordi efterspørgslen endnu ikke er der. Det gælder fx yderområder og tyndt befolkede områder.

-hawin

31/1 2022
  • DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    transport ›Den 1. november meddelte rederiet, at det planlagte køb af virksomheden Ekol Logistics' internationale netværk var afblæst, men med en ny aftale, blive handelen alligevel gennemført
  • Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    transport ›Transportminister Thomas Danielsen (V) har besluttet, at man med øjeblikkelig virkning kan bygge grønne energiprojekter tættere på statsvejene
  • IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    transport ›Betonvareproducenten, IBF mener, at transportbranchens skift fra fossile brændstoffer til el trækker ud, fordi der mangler ladestationer til lastbiler. Derfor etablerer producenten en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn
  • Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    transport ›DB Schenker, iBoxen og Linköpings Universitet har startet en omfattende forundersøgelse for at udvikle et AI-værktøj, der kan forbedre placeringen af leveringsbokse i svenske byer. I projektet indgår flere nøgleaktører
  • 365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    transport ›Instabee er i gang med at installere pakkebokse i Coops discountkædebutikker i alle de største byer i Danmark. Målet er at have de første 30 på plads inden den kommende, travle e-handelsperiode
  • Flere af GLS' pakker leveret på el

    Flere af GLS' pakker leveret på el

    transport ›I samarbejde med Norlys satser GLS på elektrificering af hele flåden og etablering af en omfattende ladeinfrastruktur inden 2035, hvor målet er, at alle nyindkøbte køretøjer skal være nul- eller lavemissionskøretøjer
  • Karsten Lauritzen stopper i DI

    Karsten Lauritzen stopper i DI

    transport ›Den tidligere skatteminister for Venstre meddeler, at han den 1. februar 2025 forlader stillingen som Branchedirektør for DI Transport, for i stedet at tiltræde som adm. direktør i Danske Advokater
  • Scandlines vinder tysk innovationspris

    Scandlines vinder tysk innovationspris

    transport ›Ombygningen af hybridfærgerne på Rødby-Puttgarten overfarten, M/F Deutschland og M/F Schleswig-Holstein til plug-in hybridfærger har sikret rederiet en innovationspris fra det tyske selskab for transportforskning