DS Smith og VARO Specialmaskiner skaber skalerbar emballageløsning til nethandlen

DS Smith og VARO Specialmaskiner skaber skalerbar emballageløsning til nethandlen

Maskinleverandøren og emballagevirksomheden har i fællesskab udviklet en papemballageløsning til VAROs emballeringsmaskine. Løsningen minimerer tom luft i forsendelsen, er skræddersyet til E-commerce og fashionindustrien, og kan reducere personaleomkostninger med op til 80%

Internethandlen slår nye rekorder hvert år, og corona-pandemien har i den grad fået aktiveret danskernes virtuelle shopping-gen. Tal fra Dansk Erhverv viser, at e-handlen i 2020 steg med 6% i Danmark. Og det var især inden for fashion-industrien, at vi danskere købte mest ind. Kategorien 'Tøj, sko og accessoires' udgør 16% af det samlede forbrug og topper dermed listen i Dansk Erhvervs undersøgelse. I alt blev der omsat for 154 mia. kr.

Flere handelssteder på nettet benytter stadig plastposer og for store kasser, der fyldes med bobleplast eller andet stabiliserende fyld for at beskytte varerne. Det betyder, at der bliver transporteret en unødig mængde tom luft på landevejene. Det anslås, at ca. 50% af indholdet i kasser med varer og produkter, der transporteres i Danmark, er luft.

Derfor satte DS Smith og VARO sig for i samarbejde at skabe en skalerbar emballageløsning, bestående af en papløsning fra DS Smith og en emballeringsmaskine fra VARO.

De to innovative virksomheder endte op med en løsning, der hedder Fold2Protect, som både minimerer tom luft i forsendelserne og minimerer omkostningerne i hele pakkesystemet, da systemet automatiseres. Dermed sparer man som virksomhed penge på bobleplast, der ikke længere skal fungere som stabiliserende fyld, og man sparer penge på manuelle hænder, der ikke længere skal pakke hver enkelt forsendelse. En medarbejder kan typisk pakke 60 – 70 pakker i timen manulet. VAROs maskine pakker ca. 900 i timen.

Effektivt og automatiseret pakkesystem
VAROs unikke E-com Packer, effektiviserer personaleomkostninger med op til 80%, da emballeringsmaskinen er fuldautomatisk fra emballering til påføring af kundes pakkelabel. Derudover reducerer maskinen de samlede emballageomkostninger med op til 50%, da emballagen tilpasses den enkelte ordre, hvilket betyder, at eksempelvis bobleplast eller luftpuder ikke længere skal anvendes.

VAROs maskine fås i to varianter. Den mindste måler 2,7 x 4,5 m. og har en pakkebane, der kan pakke ca. 900 pakker i timen i én emballagestørrelse. Den anden variant er på 3,2 x 4,5 m, har to pakkebaner, og kan pakke ca. 1800 pakker i timen i to emballagestørrelser. Maskinen er derfor særlig velegnet til virksomheder, der håndterer omkring 100-200.000 ordrer om året.

Hver enkelt forsendelse – eksempelvis en kjole eller et par sko – pakkes først ned i en papbakke, der dermed fungerer som en beskyttende inderkasse, hvorefter den ydre emballage foldes rundt om som en kuvert. Kuverten limes i toppen og siderne, så produktet i inderkassen er beskyttet så godt som muligt og ikke rasler rundt under transporten. Da kassen er limet sammen, anvendes der ikke tape, hvilket betyder, at den er nemmere at åbne.

Kuvert og inderkasse består af genanvendelig pap og er nem at folde sammen igen, når man skal affaldssortere. Både kurvert og inderkasse er lavet i bølgepap, der består af 66% genbrugspap og 33% jomfrufibre fra FSC-certificerede kilder.

Den samlede løsning fra DS Smith og VARO bidrager dermed til en mere bæredygtig retning hos de virksomheder, der anvender E-com Packer.

Forbrugernes krav bliver imødekommet
Og det er ikke helt ligegyldigt hvilken emballage forbrugerne modtager deres pakker i.

Forbrugerne stiller nemlig større og større krav til de virksomheder, som de handler hos. I en stor paneuropæisk undersøgelse foretaget af DS Smith, svarer 85% af forbrugerne, at de ønsker at købe produkter, der benytter så lidt emballage som muligt, og her er hele 66% af de adspurgte danskere enige. En fjerdedel af danskerne svarer, at de helt er stoppet med at købe bestemte mærker, fordi den anvendte emballage ikke var bæredygtig.

Med DS Smiths og VAROs samlede emballageløsning får man et tidssvarende pakkesystem, der både er automatiseret og er mere bæredygtigt.

-lipe

8/6 2021
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    transport ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    transport ›Den 1. november meddelte rederiet, at det planlagte køb af virksomheden Ekol Logistics' internationale netværk var afblæst, men med en ny aftale, blive handelen alligevel gennemført
  • Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    transport ›Transportminister Thomas Danielsen (V) har besluttet, at man med øjeblikkelig virkning kan bygge grønne energiprojekter tættere på statsvejene
  • IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    transport ›Betonvareproducenten, IBF mener, at transportbranchens skift fra fossile brændstoffer til el trækker ud, fordi der mangler ladestationer til lastbiler. Derfor etablerer producenten en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn
  • Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    transport ›DB Schenker, iBoxen og Linköpings Universitet har startet en omfattende forundersøgelse for at udvikle et AI-værktøj, der kan forbedre placeringen af leveringsbokse i svenske byer. I projektet indgår flere nøgleaktører
  • 365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    transport ›Instabee er i gang med at installere pakkebokse i Coops discountkædebutikker i alle de største byer i Danmark. Målet er at have de første 30 på plads inden den kommende, travle e-handelsperiode
  • Flere af GLS' pakker leveret på el

    Flere af GLS' pakker leveret på el

    transport ›I samarbejde med Norlys satser GLS på elektrificering af hele flåden og etablering af en omfattende ladeinfrastruktur inden 2035, hvor målet er, at alle nyindkøbte køretøjer skal være nul- eller lavemissionskøretøjer
  • Karsten Lauritzen stopper i DI

    Karsten Lauritzen stopper i DI

    transport ›Den tidligere skatteminister for Venstre meddeler, at han den 1. februar 2025 forlader stillingen som Branchedirektør for DI Transport, for i stedet at tiltræde som adm. direktør i Danske Advokater