DS Smith og VARO Specialmaskiner skaber skalerbar emballageløsning til nethandlen

DS Smith og VARO Specialmaskiner skaber skalerbar emballageløsning til nethandlen

Maskinleverandøren og emballagevirksomheden har i fællesskab udviklet en papemballageløsning til VAROs emballeringsmaskine. Løsningen minimerer tom luft i forsendelsen, er skræddersyet til E-commerce og fashionindustrien, og kan reducere personaleomkostninger med op til 80%

Internethandlen slår nye rekorder hvert år, og corona-pandemien har i den grad fået aktiveret danskernes virtuelle shopping-gen. Tal fra Dansk Erhverv viser, at e-handlen i 2020 steg med 6% i Danmark. Og det var især inden for fashion-industrien, at vi danskere købte mest ind. Kategorien 'Tøj, sko og accessoires' udgør 16% af det samlede forbrug og topper dermed listen i Dansk Erhvervs undersøgelse. I alt blev der omsat for 154 mia. kr.

Flere handelssteder på nettet benytter stadig plastposer og for store kasser, der fyldes med bobleplast eller andet stabiliserende fyld for at beskytte varerne. Det betyder, at der bliver transporteret en unødig mængde tom luft på landevejene. Det anslås, at ca. 50% af indholdet i kasser med varer og produkter, der transporteres i Danmark, er luft.

Derfor satte DS Smith og VARO sig for i samarbejde at skabe en skalerbar emballageløsning, bestående af en papløsning fra DS Smith og en emballeringsmaskine fra VARO.

De to innovative virksomheder endte op med en løsning, der hedder Fold2Protect, som både minimerer tom luft i forsendelserne og minimerer omkostningerne i hele pakkesystemet, da systemet automatiseres. Dermed sparer man som virksomhed penge på bobleplast, der ikke længere skal fungere som stabiliserende fyld, og man sparer penge på manuelle hænder, der ikke længere skal pakke hver enkelt forsendelse. En medarbejder kan typisk pakke 60 – 70 pakker i timen manulet. VAROs maskine pakker ca. 900 i timen.

Effektivt og automatiseret pakkesystem
VAROs unikke E-com Packer, effektiviserer personaleomkostninger med op til 80%, da emballeringsmaskinen er fuldautomatisk fra emballering til påføring af kundes pakkelabel. Derudover reducerer maskinen de samlede emballageomkostninger med op til 50%, da emballagen tilpasses den enkelte ordre, hvilket betyder, at eksempelvis bobleplast eller luftpuder ikke længere skal anvendes.

VAROs maskine fås i to varianter. Den mindste måler 2,7 x 4,5 m. og har en pakkebane, der kan pakke ca. 900 pakker i timen i én emballagestørrelse. Den anden variant er på 3,2 x 4,5 m, har to pakkebaner, og kan pakke ca. 1800 pakker i timen i to emballagestørrelser. Maskinen er derfor særlig velegnet til virksomheder, der håndterer omkring 100-200.000 ordrer om året.

Hver enkelt forsendelse – eksempelvis en kjole eller et par sko – pakkes først ned i en papbakke, der dermed fungerer som en beskyttende inderkasse, hvorefter den ydre emballage foldes rundt om som en kuvert. Kuverten limes i toppen og siderne, så produktet i inderkassen er beskyttet så godt som muligt og ikke rasler rundt under transporten. Da kassen er limet sammen, anvendes der ikke tape, hvilket betyder, at den er nemmere at åbne.

Kuvert og inderkasse består af genanvendelig pap og er nem at folde sammen igen, når man skal affaldssortere. Både kurvert og inderkasse er lavet i bølgepap, der består af 66% genbrugspap og 33% jomfrufibre fra FSC-certificerede kilder.

Den samlede løsning fra DS Smith og VARO bidrager dermed til en mere bæredygtig retning hos de virksomheder, der anvender E-com Packer.

Forbrugernes krav bliver imødekommet
Og det er ikke helt ligegyldigt hvilken emballage forbrugerne modtager deres pakker i.

Forbrugerne stiller nemlig større og større krav til de virksomheder, som de handler hos. I en stor paneuropæisk undersøgelse foretaget af DS Smith, svarer 85% af forbrugerne, at de ønsker at købe produkter, der benytter så lidt emballage som muligt, og her er hele 66% af de adspurgte danskere enige. En fjerdedel af danskerne svarer, at de helt er stoppet med at købe bestemte mærker, fordi den anvendte emballage ikke var bæredygtig.

Med DS Smiths og VAROs samlede emballageløsning får man et tidssvarende pakkesystem, der både er automatiseret og er mere bæredygtigt.

-lipe

8/6 2021
  • Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    transport ›Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop, men vognmand Michael Rasmussen nægtede at give op og søgte gratis hjælp gennem den landsdækkende Early Warning-indsats. I dag har han styr på driften og ro i kroppen
  • Elbilister slipper for omveje

    Elbilister slipper for omveje

    transport ›Det er slut med bøvlede omveje for at lade bilen op på de længere ture gennem Danmark. Fra årsskiftet sætter Vejdirektoratet strøm til 288 lynladere langs motorvejene
  • Brevet hitter i december

    Brevet hitter i december

    transport ›Danskerne sendte 50 procent flere breve sidste december end en gennemsnitlig måned hos dao, der forudser en tilsvarende stigning i år. Trenden drives ifølge ekspert især af unge som modspil til digital overmætning
  • Julehandlen slår klikrekord

    Julehandlen slår klikrekord

    transport ›Danskerne klikker flere pakker hjem end nogensinde før og hos Bring er pakkevolumenerne steget med 21 procent under julesalget – tre områder skiller sig ud
  • Også bilister bør synes

    Også bilister bør synes

    transport ›Ni ud af ti bilister har svært ved at få øje på cyklister og fodgængere uden reflekser eller lygter, viser nye tal. Ubehandlet synstab kan få fatale konsekvenser i trafikken, særligt i vintermørket, hvor modkørendes skarpe forlygter udfordrer øjnene. INDLÆG
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Autologistik i overhalingsbanen

    Autologistik i overhalingsbanen

    transport ›Bahn Express rejser fem mio. euro til nytænkning og udfordring af den europæiske autologistikbranche. Første stop er Danmark, hvor der nu er etableret et fuldt kontor.
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt