DSV vinder dansk klimaprisGroup CEO i DSV, Jens Bjørn Andersen, var på podiet for at modtage prisen.

DSV vinder dansk klimapris

DSV vinder årets Climate Strategy Award, der onsdag blev overrakt til Group CEO Jens Bjørn Andersen ved en ceremoni i København. Prisen gives til en dansk virksomhed, der med ambitiøse mål og handlinger aktivt bidrager til at mindske klimaforandringer

DSV er netop blevet kåret som vinder af Danish Climate Strategy Award ved en prisuddeling arrangeret af EY i Danmark og Dansk Erhverv i København.

Climate Strategy Awarden er en ud af tre priser, der uddeles ved prisuddelingen, og den gives til en virksomhed, som ’i sit strategiske afsæt har særligt ambitiøse mål og handlinger for reduktion af virksomhedens drivhusgasudledninger, eller som bidrager særligt til reduktion af samfundets drivhusgasemissioner igennem virksomhedens forretningsmodel’.

Group CEO for DSV Jens Bjørn Andersen modtog personligt prisen, og han siger:

- Det er en ære for DSV og for mig personligt at modtage Climate Strategy Awarden, fordi vi med prisen bliver anerkendt for både vores forretningsforankrede bæredygtighedsstrategi, vores ambitiøse science-based targets og de aktiviteter, vi har iværksat for at reducere CO2-udledningen. Hos DSV arbejder vi strategisk med bæredygtighed, og denne pris er en anerkendelse af DSV-medarbejdernes store indsats.

- I dag kan vi godt være stolte af alt det, vi har opnået, og at vi har modtaget prisen. Men det er vigtigt, at vi allerede fra i morgen omdanner anerkendelsen fra prisen til motivation, så vi kan fortsætte vores rejse med en ambition om at gøre endnu mere for at bekæmpe den altoverskyggende globale klimaudfordring.

I forbindelse med prisuddelingen siger Jan C. Olsen, CEO for EY i Danmark:

- Med vores Climate Strategy Award ønsker vi at fremhæve virksomheder, som udmærker sig i arbejdet med klimaforandringer. Det er virksomheder, som formår at integrere forandringen i hele organisationen med ambitiøse mål og handlinger for reduktion af deres CO2 aftryk. Den uafhængige jury fandt DSV et godt eksempel på dette.

Frontløber i sektoren

I sin begrundelse for valget af vinder har juryen lagt vægt på, at DSV er en frontløber og en rollemodel inden for bæredygtighed i sin sektor, hvilket bl.a. understreges af, at DSV, som en af de allerførste i sektoren, har fastsat og fået godkendt science-based targets for udledning af drivhusgasser.

Derudover fremhævede juryen, at DSV fortjener anerkendelse for at påtage sig et stort ansvar, for at sætte ambitiøse mål for både scope 1-, 2- og 3-udledninger og for at følge op på disse med globale initiativer.

Alle kandidater til prisen har gennemgået en omfattende prækvalifikationsproces for at afklare, hvordan den enkelte virksomhed adskiller sig fra andre virksomheder i sin indsats for klimaet. Dette blev fulgt op af spørgeskemaer til topledelsen samt et dybdegående interview med en revisor fra EY, inden det samlede materiale blev givet videre til juryen.

Vinderen af prisen kåres af en bredt repræsenteret jury bestående af folk med ekspertise fra hhv. politik, erhvervsliv, universitetsmiljøet eller NGO’er. 

-hawin

Climate Strategy Award
Følgende kriterier ligger til grund for juryens vurdering af virksomhederne i kategorien Climate Strategy Award:

  • Er virksomhedens reduktionsmål på klimaområdet ambitiøst og dækker det virksomhedens væsentligste udledninger?
  • Er virksomheden frontløber inden for sin sektor på klimaområdet?
  • Foretager virksomheden konkrete handlinger for at indfri klimamål?
16/9 2021
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen