DSVs opkøb af Schenker på plads

DSVs opkøb af Schenker på plads

Efter lang tids forhandlinger og mange forlydener har den danske logistikvirksomhed nu underskrevet en aftale om at købe Schenker fra Deutsche Bahn for 107 miliarder kroner. Med handlen vil DSV få 147.000 medarbejdere i over 90 lande og en forventet omsætning på 39,9 mia. euro - knap 300 mia. kr

Af Lisbeth Petersen

Allerede torsdag steg DSVs aktier, selv om opkøbet stadig kun blev bekræftet på rygtebørsen og af unavngivne kilder. Men fredag morgen kom så den ventede meddelele om DSV's køb af den tyske konkurrent.

Opkøbet af Schenker vil styrke DSV’s globale netværk og kompetencer. Ud over et større forretningsmæssigt omfang og bedre muligheder for at servicere kunderne styrker opkøbet DSV’s vækstplatform og udviklingen af en mere bæredygtig og digital transport- og logistikindustri.

Med opkøbet vil Tyskland være et nøglemarked for DSV med væsentlig indvirkning på den fremtidige organisation, skriver DSV i en pressemeddelelse, som fortsætter:

- Flere centrale funktioner vil forblive i Tyskland, inklusiv i Schenkers lokation i Essen. DSV forventer at fortsætte væksten i Tyskland og planlægger derfor investeringer for 1 mia. euro i landet de næste 3-5 år. Investeringerne skal understøtte langsigtet vækst og jobskabelse samt bidrage til at udvikle en moderne og attraktiv arbejdsplads. Det forventes, at den sammenlagte koncern vil have flere medarbejdere i Tyskland om fem år, end Schenker og DSV har i dag.

Klar udsigt til vækst
DSV blev etableret i 1976 af Leif Tullberg og ni uafhængige lastbilfirmaer, som gik sammen om De Sammensluttede Vognmænd af 13-7 1976 A/S.

Nu bliver virksomheden verdens største transport- og logitiskudbyder, og sammen vil DSV og Schenker have en forventet proforma-omsætning på ca. 39,3 mia. euro (baseret på 2023-tal) og en samlet arbejdsstyrke på omkring 147.000 medarbejdere i mere end 90 lande.

Jens H. Lund, Group CEO, DSV, siger om købet:
-Det er en skelsættende begivenhed i DSV’s historie, og vi er meget begejstrede for at kunne gå sammen med Schenker. Med transaktionen bringer vi to stærke virksomheder sammen og skaber en verdensledende transport- og logistikgigant til gavn for medarbejdere, kunder og aktionærer.

Han fortsætter:

-Ved at tilføre Schenkers kompetencer og ekspertise til vores eksisterende netværk styrker vi vores konkurrenceevne på tværs af alle tre divisioner – Air & Sea, Road og Solutions. Ud over at styrke vores kommercielle platforme betyder opkøbet, at vi kan give vores kunder en endnu bedre service, innovative og skræddersyede løsninger og fleksibilitet til deres forsyningskæder.

Richard Lutz, Group CEO, Deutsche Bahn, siger, at salget af DB Schenker til DSV markerer den største handel i DB’s historie.

- Det giver vores logistikdatterselskab klar udsigt til vækst. Det har været vigtigt for os at finde en stærk partner til Schenker og et langsigtet hjem til virksomhedens medarbejdere, uddyber han.

To-årig aftale for medarbejderne i Tyskland
De to virksomheder er et stærkt match med mange lighedspunkter i forretningsmodeller og servicekatalog, samme værdisæt og høje standarder, som skaber et bredt udvalg af produkter til kunder på tværs af forskellige industrivertikaler samt spændende karrieremuligheder for medarbejderne.

DSV stiler efter at sikre en smidig overgang, der prioriterer en høj og kontinuerlig service til alle Schenkers kunder og med hensyntagen til medarbejdere og andre interessenter. DSV anerkender vigtigheden at sammenlægge driften i de to selskaber gnidningsfrit og på en måde, der opretholder den høje standard, begge virksomheder er kendt for.

Planlægningen af integrationen er et fælles projekt for DSV og Schenker, og de specifikke planer vil blive udarbejdet i perioden mellem indgåelsen af købsaftalen og afslutningen af transaktionen.

Som en del af handlen forpligter DSV sig til en række tiltag overfor medarbejderne i Schenker i Tyskland, der gælder i to år efter af handlen. Kollektive aftaler og individuelle medarbejdervilkår for tyske medarbejdere ved handlens gennemførsel vil blive fastholdt i perioden. DSV vil anvende de tyske principper for medbestemmelse.

Næste skridt
Aftalen er betinget af godkendelse fra Deutsche Bahns bestyrelse og den tyske Forbundsministerium for Digital og Transport, som forventes at blive modtaget i løbet af de kommende uger. Derudover er opkøbet betinget af de sædvanlige regulatoriske godkendelser, som forventes at være på plads i Q2 2025. DSV forventer at finansiere transaktionen gennem en kombination af egenkapitalfinansiering for omkring 4-5 mia. euro samt gældsfinansiering.

Indtil transaktionen er formelt gennemført, fortsætter DSV og Schenker som to uafhængige og separate virksomheder med drift som hidtil.

 

13/9 2024
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed
  • Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    transport ›Dansk repræsentant for rederiet Atlantic Container Line, ACL, oplever øget efterspørgsel fra virksomheder med behov for pålidelig, direkte og fleksibel transatlantisk transport
  • Ny lovgivning skaber dækproblemer

    Ny lovgivning skaber dækproblemer

    transport ›Vinteren er måske stadig langt væk. Mange personbiler kører dog stadig på vinterdæk i sensommervarmen. Det er en dårlig idé, mener Dækbranchen. Dækkene bliver nemlig slidt og mister det vejgreb, som er vigtigt til vinterens føre
  • Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    transport ›Produkter som bl.a. møbler og interiør, der stiller høje krav til håndtering og opbevaring får især fordele af forbindelsen, der vil kombinere sø- og luftfragt og tilbyde flere digitale, administrative løsninger
  • MAN Truck & Bus Danmark solgt til Semler Gruppen

    MAN Truck & Bus Danmark solgt til Semler Gruppen

    transport ›Salget af datterselskabet skal styrke MANs tilstedeværelse på det danske marked gennem en stærk, lokal partner. Overtagelsen forventes gennemført til næste år
  • Kæmpekasse fra BYD klar til Danmark

    Kæmpekasse fra BYD klar til Danmark

    transport ›Kinesisk varebil får en nyttelast på 1430 kilo og et varerum på hele 19,8 kubikmeter
  • Cool kørsel uden støj

    Cool kørsel uden støj

    transport ›Dansk Cater opgraderer flåden med fuldelektriske lastbiler, som er forsynet med kølesystemer fra Thermo King