Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport
Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
Af Lisbeth Petersen
Et flertal i Folketinget bestående af regeringen, SF, Konservative, Enhedslisten og Radikale Venstre er blevet enige om at afsætte flere penge i den aftalte Deludmøntning af Grøn Fond.
Pengene skal bl.a. sætte yderligere skub på den grønne omstilling af den tunge trafik. De 300 millioner kroner, der er afsat til formålet på finansloven, bliver med aftalen forhøjet med 450 mio. kr., så der i alt gives 750 millioner kroner til grønne tiltag og effektiviseringer af vejtransporten fra 2024-2030, hvorefter der er afsat 50 millioner kroner varigt fra 2031 og frem.
Derudover afsættes der 161 millioner kroner til at understøtte brugen af lastbiler, der kan køre på biogas fra 2025 og frem mod 2030.
-Rammen til grønne tiltag kan for eksempel gå til indkøb af grønne lastbiler og etablering af depotladning, mens effektiviseringer af vejtransporten for eksempel kunne være forøgelse af lastbilernes totalvægt eller udvidelse af forsøgsordningen med dobbelttrailer. Det er initiativer, der sikrer, at man kan øge effektiviteten, og dermed mindske CO2-udledningen per fragtet vare, skriver Transportministeriet en en pressemeddelelse.
Aftalepartierne er enige om at forhøje dieselafgiften med 50 øre pr. liter ekskl. moms fra 1. januar 2025.
Afgiftsforhøjelsen omfatter diesel til vejtransport og diesel til entreprenørmaski- ner mv., der betaler samme dieselafgift som vejtransport.
Udligningsafgiften nedsættes forholdsmæssigt. Det vil sige at der årligt i 2025 til 2026 bliver afsat 150 mio. kr. til en midlertidig lempelse af udlignings- afgiften, og at der i samme tidsrum bliver afsat årlige 250 mio. kroner til en midlertidig nedsættelse af den kilometerbaserede vejafgift for lastbiler.
Afgiften nedsættes med ca. 19 pct. i 2025- 2027 og ca. 12 pct. i 2028.
Minder om at fodre hunden med dens egen hale
Foreningen Danske Bilimportører tager positivt imod nyheden om den udvidede pulje:
-Der er godt 43.000 lastbiler i Danmark, og heraf udgør nul-emissionslastbiler godt 1 procent. En af hovedårsagerne til, at det går langsomt med udrulningen af nul-emissionslastbilerne er, at de er betydeligt dyrere at anskaffe end fossile lastbiler. Derfor er tiltag, der gør de grønne lastbiler billigere, vigtige for udrulningen af den grønne tunge transport, skriver foreningen i en pressemeddelelse.
Dansk Erhverv kalder også store dele af aftalen om deludmøntningen for "god og balanceret" men finder dog også malurten i bægeret; at en del af finansieringen til de nye initiativer bliver taget fra nogle andre grønne omåder som energieffektiviseringer af erhvervsvirksomheder og testvindmøller på havet.
-Vi er noget forundrede over, at der fjernes midler fra havvind og energieffektiviseringer til finansiering af aftalen al den stund, at netop energieffektivisering og havvind fremhæves eksplicit i den oprindelige aftale om den grønne fond fra 2022 som vigtige indsatsområder. Det minder jo om at fodre hunden med sin egen hale, siger Ulrich Bang som er underdirektør for klima, energi og miljø i Dansk Erhverv.
Overblik over regeringens støtte til grøn omstilling af tung transport:
750 millioner kroner til grøn omstilling og effektiviseringer fra 2024-2030, hvorefter der er afsat 50 millioner kroner varigt fra 2031 og frem
161 millioner kroner til at understøtte brugen af lastbiler, der kan køre på biogas fra 2025-2030.
Ca. 760 millioner kroner til udrulning af ladeinfrastruktur fra 2024-2030
125 millioner kroner i 2024 til fremrykning af initiativet om en lempelse af reglerne for vægt- og dimensioner og 272 millioner kroner fra 2025 og fremadrettet til initiativet
57,1 millioner kroner til forsøgsordning med dobbelttrailere fra 2022-2005
Om Grøn Fond
Fonden blev oprettet i 2022 for at sætte fart på den grønne omstilling af Danmark, realisere klimamålene og markere Danmark som et grønt foregangsland.
I den oprindelige aftale reserverede aftalepartierne 1,5mia. kr. i 2024 og 3,25 mia. kr. årligt fra 2025-2040 til den grønne fond. Dette beløb er nu forhøjet med den aktuelle udmøntning.