El-lastbiler skal gøre pantindsamling mere klimavenlig
Dansk Retursystem fik forleden overdraget nøglerne til to eActors 300 el-lastbiler fra Mercedes-Benz. Det er de to første serieproducerede el-lastbiler fra Mercedes på det danske marked
Det sparer både CO2 og nye råstoffer, når flasker og dåser med pant genanvendes til nye drikkevareemballager, og nu udledes der også mindre CO2 ved indsamlingen af pant, når Dansk Retursystem skifter to dieselbiler ud med el-lastbiler.
De to første serieproducerede el-lastbiler fra Mercedes-Benz, eActors 300, kommer fremover til at køre i københavnsområdet, hvor de henter flasker og dåser med pant fra butikker og restauranter. Herfra kører de til Dansk Retursystems fabrik i Høje Taastrup, hvor flasker og dåser sorteres, og materialerne sendes til genanvendelse.
Mål om CO2-neutralitet i 2030
Årligt giver de to nye el-biler en besparelse på 62 tons CO2 i forhold til de dieselbiler, der tidligere kørte ruten, og det er første skridt mod et ambitiøst CO2-mål. Dansk Retursystem arbejder målrettet på at reducere klimabelastningen fra egne aktiviteter, så den samlede CO2-gevinst ved pantsystemet kan blive endnu større. De seneste syv år har Dansk Retursystem i sin drift sparet 40% CO2 pr. emballage, men målet er at være helt CO2-neutral i 2030.
Administrerende direktør i Dansk Retursystem, Lars Krejberg Petersen sagde ved overdragelsen:
-Klima og miljø er vigtige parametre for pantsystemet, og vi har en ambition om at være helt CO2-neutral i 2030,og det gælder hele værdikæden fra forbrugeren slipper dåsen i pantautomaten, til den ligger klar til omsmeltning hos oparbejderen. Alle led skal med. Landevejstransporten er den helt store udfordring i forhold til CO2, og med de to el-lastbiler, vi i dag tager i brug, tager vi endnu et skridt i den retning.
-Jan Lind, som er en af de chauffører, der skal køre el-lastbilen. glæder sig også:
Chauffør, Jan Lind ved rattet (th). med borgmester i Høje-Tåstrup Kommune, Michael Ziegler på passagersædet (tv.)
-Så snart jeg hørte, at der var el-lastbiler på vej, meldte jeg mig straks til at køre dem. Det er vigtigt for mig, at vi behandler natur og miljø så godt vi kan, og det er el-bilerne med til. Det er også superfedt at køre den. Jeg slipper for motorstøj, og så er den en drøm at køre i. Der er meget teknik og sikkerhedsudstyr, som hjælper i trafikken. Jeg ser frem til at køre i den i hverdagen og betjene vores kunder med et miljørigtigt værktøj, sagde han da han fik nøglerne overdraget.
Fakta om bilerne fra Mercedes-Benz:
Mercedes-Benz eActros 300
Serieproduceret eTrucks udviklet fra bunden til eldrift
Ca. 300 km rækkevidde - dog afhængig af vejr, trafikforhold og kørselsmønster
Samme nyttelast som diesel på grund af øget tilladt totalvægt for 0-emissions lastbiler
20 - 80% opladning med 160 kW på lidt over en time
Opbygget af Brdr. Plagborg A/S med kasse og BÄR lift
Spækket med sikkerhed, bl.a. højresvingsradar, aktiv nødbremse med fodgængergenkendelse og MirrorCam
Optimal chauffør komfort med bedre acceleration, opvarmet kabine, mindre rystelser og støj
85% mindre CO2 belastning i hele bilens vugge-til-grav forløb over 8 år ved kørsel med grøn strøm.
-lipe