Emballageløsninger til sæsonpræget, bredt udvalg af pottemuld

Emballageløsninger til sæsonpræget, bredt udvalg af pottemuld

Markedet for vækstmaterialer til hjemmebrug vokser. BEUMER Group har udviklet skræddersyede, effektive emballageløsninger baseret på standardiserede maskinkoncepter til både sikker og holdbar transport og opbevaring - selvom indholdet ofte er forskellig konsistens

-Coronapandemien har helt sikkert øget efterspørgslen efter pottemuld, tørv, humus og alternative plantesubstrater betydeligt. Under pandemien kunne folk ikke rejse mere, så de tog sig mere af deres haver og terrasser. Denne tendens fortsætter stadig. siger Jörg Spiekermann, leder af salgsdivisionen for forbrugsvarer hos BEUMER Group.

Men kunderne omfatter også store detailkæder, gartnerier og ejere af store havearealer, der dyrker forskellige typer grøntsager såvel professionelt som på hobbyplan.

Producenterne af pottemuld kommer hovedsageligt fra Europa, hvor de største tørveforekomster findes, og BEUMER Group forsyner disse producenter med komplette pakkelinjer, herunder højtydende palleterings- og pakkemaskiner.

Til pakning og forarbejdning, såsom dosering, sigtning og endda hakning, arbejder systemleverandøren sammen med partnervirksomheder, så kunderne kan få alt leveret fra en enkelt kilde.

Fuldt forberedt til spidsbelastningsperioder
-Det er den sæsonbetonede forretning, der gør denne branche til noget særligt, siger Spiekermann, og forklarer:

-Den betyder, at maskinerne skal køre uafbrudt i flere måneder, ofte i flerholdsskift, for at kunne overføre de normalt enorme ordremængder af forskellige jordmaterialer. Maskinerne skal altid være yderst tilgængelige og kraftfulde - og uden nedetid i denne begrænsede tidsperiode.

Endnu en udfordring er de forskellige jordsammensætninger, fordi tørv for eksempel opfører sig anderledes end humus, barkflis og alternative plantesubstrater. Det påvirker påfyldningshastigheden - og stabiliteten af både sækkene og den palleterede stak.

Fra fugtig til grovkornet
Tørv, for eksempel, er stadig råmaterialet til meget pottemuld. Det dannes i moser på grund af manglen på ilt under vandet og består af ufuldstændigt nedbrudte og konserverede planterester som er mættet med vand, fordi moser lagrer meget regnvand eller får næring fra grundvand.

-Fugtig tørv er særlig let at lægge i poser, siger Volker Feldmeyer, Business Development Manager hos BEUMER Group.

Situationen er dog anderledes for tørvefri eller tørvereducerede jorde, som bruges oftere i dag, fordi plantematerialerne, der deponeres i tørv, hovedsageligt består af kulstofforbindelser.

I dag bruges substrater af træfibre, kompost, grønt affald, halm, perlit, lava, savsmuld, forskellige kokosfibre og barkhumus i stigende grad.


-Materialerne er meget grovere, og vandet løber igennem, og jo grovere jorden er, jo mere voluminøs er den. Derfor er alternative plantesubstrater meget sværere at pakke i poser og palletere. Det er især tilfældet med groft barkflis, siger Feldmeyer.

-Vi forsyner vores kunder med standardsystemer, som vi tilpasser til det pågældende produkt, fortæller emballageekspert Spiekermann.

Disse systemer ryster poserne mere eller mindre under påfyldningsprocessen for at opnå en optimal fordeling under pakningen. Højden på posens fladtryksbånd og trykkraften skal også justeres i det efterfølgende palleteringssystem for at tvinge den resterende luft ud af poserne. Nu er poserne og de færdige produktstakke perfekt tilpasset og kommer ud af maskinen med stabile dimensioner.

-De palleterede stakke kan være op til 2,40 meter høje. Stablingsmønsteret skal være helt rigtigt, siger Spiekermann, og uddyber:

-Det er relativt nemt med pottemuld. Sækkene er lige så solide som mursten bagefter. Men det er meget sværere med den grovfibrede barkmuld. Hvis pressehøjden ikke er indstillet korrekt, kan sækkene rette sig op igen efter udjævningsprocessen, hvilket påvirker stablingsmønsteret negativt.

Palletering og emballering i den bedst mulige kvalitet
BEUMER Group tilbyder forskellige palleteringsløsninger, såsom BEUMER paletpac. Systemleverandøren udstyrer paletpac'en med enten en klemme- eller drejeanordning med dobbeltbånd for at matche produktkravene.

Enheden bringer hurtigt poserne i den ønskede position og holder dem dimensionsstabile. Palletizer-serien er ikke kun robust, den er også designet til en lang levetid.

BEUMER Group har redesignet serien fuldstændigt, og med nye modulære design bruges de samme eller lignende komponenter og moduler nu i alle systemer. Der er også færre komponenter, hvilket reducerer antallet af reservedele og fremskynder leveringstiderne. Det har en betydelig indvirkning på tilgængeligheden, og BEUMER samler tillige modulerne individuelt, så de matcher kundens krav, tester dem in-house og samler dem hos kunden.

Poserne med pallestablede poser kan derefter transporteres til det efterfølgende pakkesystem - BEUMERs strækhætte, som dækker de palleterede varer med en strækhættefilm, der tilpasser sig hver enkelt stak.

Filmen er meget strækbar og fikserer materialet på pallen ved hjælp af horisontale og vertikale sammentrækningskræfter. Denne proces giver således en betydeligt højere belastningsstabilitet, og varerne er også sikkert beskyttet mod miljøpåvirkninger som sol, snavs og fugt, både under håndtering og ekstern opbevaring. Dermed kan operatørerne transportere produkter til deres kunder i perfekt stand - klar til præsentation på salgsstedet.

-lipe

7/9 2023
  • Ny koncernledelse i DSV efter afsluttet opkøb af DB Schenker

    Ny koncernledelse i DSV efter afsluttet opkøb af DB Schenker

    transport ›Efter at have opnået alle myndighedsgodkendelser til DSV's overtagelse af den tyske logistikvirksomhed, bliver handlen en realitet den 30. april. Samtidig sker de første udnævnelser i koncernledelsen
  • Global aftale om klimaneutral skibsfart i 2050

    Global aftale om klimaneutral skibsfart i 2050

    transport ›Efter to ugers intense forhandlinger blev et flertal i FN's Søfartsorganisation, IMO, i sidste uge enige om global klimaeregulering for skibsfarten. Aftalen skal endeligt vedtages i oktober 2025 ved afstemning
  • Nordjysk samarbejde om at aftage grøn brint

    Nordjysk samarbejde om at aftage grøn brint

    transport ›Vendelbo Spedition og Hirtshals Transport Center ser frem til at få grøn brint ind i porteføljen. Begge virksomheder deltager i projektet CONVEY på Hirtshals Havn, der har fokus på at producere grøn brint til blandt andet transportsektoren
  • Flere penge til grøn omstilling af tung transport

    Flere penge til grøn omstilling af tung transport

    transport ›Transportministeriet har nu offentliggjort, at der i 2025 og 2026 udmøntes 425 millioner kroner til grøn omstilling af den tunge vejtransport. Det er et væsentligt højere beløb end tidligere aftalt, og vil accelerere den grønne omstilling, mener Mobility Denmark
  • SIXT og Sortimo indleder partnerskab

    SIXT og Sortimo indleder partnerskab

    transport ›Den danske mobilitetsudbyder, SIXT, har indledt et partnerskab med Sortimo Bilindretning, der forhandler udstyr til alle typer af varevogne. En del af SIXTs portefølje af varevogne til udlejning bliver nu indrettet med Sortimos reolsystemer, der understøtter skiftende behov hos håndværkere og erhvervsdrivende
  • Brintbranchen har valgt ny bestyrelse

    Brintbranchen har valgt ny bestyrelse

    transport ›Uffe Borup, Everfuel er genvalgt som formand, lige som Therese Bording Hermann, Topsoe, er genvalgt som næstformand. Bestyrelsen vil i det kommende bestyrelsesår arbejde for, at brint og Power-to-X (PtX) kan opskalere i Danmark, og vi kan fastholde rollen som én af Europas førende lande indenfor brint og PtX
  • Årets Varebil: favoritsejr til Nissan Interstar og Renault Master

    Årets Varebil: favoritsejr til Nissan Interstar og Renault Master

    transport ›Begge biler er helt identiske, endda på pris, og begge biler fås både som rene el-biler og som klassisk varebil med dieselmotorer
  • Stor besøgsfremgang på Transportmessen

    Stor besøgsfremgang på Transportmessen

    transport ›Med 28.903 besøgende oplevede Transportmessen en besøgsfremgang på 22% i forhold til 2023-udgaven af messen, og det kunne mærkes hos udstillerne, der beretter om tre særdeles udbytterige dage. Skandinaviens førende transportmesse fandt sted i MCH Messecenter Herning 3.-5. april 2025