Emballageløsninger til sæsonpræget, bredt udvalg af pottemuld

Emballageløsninger til sæsonpræget, bredt udvalg af pottemuld

Markedet for vækstmaterialer til hjemmebrug vokser. BEUMER Group har udviklet skræddersyede, effektive emballageløsninger baseret på standardiserede maskinkoncepter til både sikker og holdbar transport og opbevaring - selvom indholdet ofte er forskellig konsistens

-Coronapandemien har helt sikkert øget efterspørgslen efter pottemuld, tørv, humus og alternative plantesubstrater betydeligt. Under pandemien kunne folk ikke rejse mere, så de tog sig mere af deres haver og terrasser. Denne tendens fortsætter stadig. siger Jörg Spiekermann, leder af salgsdivisionen for forbrugsvarer hos BEUMER Group.

Men kunderne omfatter også store detailkæder, gartnerier og ejere af store havearealer, der dyrker forskellige typer grøntsager såvel professionelt som på hobbyplan.

Producenterne af pottemuld kommer hovedsageligt fra Europa, hvor de største tørveforekomster findes, og BEUMER Group forsyner disse producenter med komplette pakkelinjer, herunder højtydende palleterings- og pakkemaskiner.

Til pakning og forarbejdning, såsom dosering, sigtning og endda hakning, arbejder systemleverandøren sammen med partnervirksomheder, så kunderne kan få alt leveret fra en enkelt kilde.

Fuldt forberedt til spidsbelastningsperioder
-Det er den sæsonbetonede forretning, der gør denne branche til noget særligt, siger Spiekermann, og forklarer:

-Den betyder, at maskinerne skal køre uafbrudt i flere måneder, ofte i flerholdsskift, for at kunne overføre de normalt enorme ordremængder af forskellige jordmaterialer. Maskinerne skal altid være yderst tilgængelige og kraftfulde - og uden nedetid i denne begrænsede tidsperiode.

Endnu en udfordring er de forskellige jordsammensætninger, fordi tørv for eksempel opfører sig anderledes end humus, barkflis og alternative plantesubstrater. Det påvirker påfyldningshastigheden - og stabiliteten af både sækkene og den palleterede stak.

Fra fugtig til grovkornet
Tørv, for eksempel, er stadig råmaterialet til meget pottemuld. Det dannes i moser på grund af manglen på ilt under vandet og består af ufuldstændigt nedbrudte og konserverede planterester som er mættet med vand, fordi moser lagrer meget regnvand eller får næring fra grundvand.

-Fugtig tørv er særlig let at lægge i poser, siger Volker Feldmeyer, Business Development Manager hos BEUMER Group.

Situationen er dog anderledes for tørvefri eller tørvereducerede jorde, som bruges oftere i dag, fordi plantematerialerne, der deponeres i tørv, hovedsageligt består af kulstofforbindelser.

I dag bruges substrater af træfibre, kompost, grønt affald, halm, perlit, lava, savsmuld, forskellige kokosfibre og barkhumus i stigende grad.


-Materialerne er meget grovere, og vandet løber igennem, og jo grovere jorden er, jo mere voluminøs er den. Derfor er alternative plantesubstrater meget sværere at pakke i poser og palletere. Det er især tilfældet med groft barkflis, siger Feldmeyer.

-Vi forsyner vores kunder med standardsystemer, som vi tilpasser til det pågældende produkt, fortæller emballageekspert Spiekermann.

Disse systemer ryster poserne mere eller mindre under påfyldningsprocessen for at opnå en optimal fordeling under pakningen. Højden på posens fladtryksbånd og trykkraften skal også justeres i det efterfølgende palleteringssystem for at tvinge den resterende luft ud af poserne. Nu er poserne og de færdige produktstakke perfekt tilpasset og kommer ud af maskinen med stabile dimensioner.

-De palleterede stakke kan være op til 2,40 meter høje. Stablingsmønsteret skal være helt rigtigt, siger Spiekermann, og uddyber:

-Det er relativt nemt med pottemuld. Sækkene er lige så solide som mursten bagefter. Men det er meget sværere med den grovfibrede barkmuld. Hvis pressehøjden ikke er indstillet korrekt, kan sækkene rette sig op igen efter udjævningsprocessen, hvilket påvirker stablingsmønsteret negativt.

Palletering og emballering i den bedst mulige kvalitet
BEUMER Group tilbyder forskellige palleteringsløsninger, såsom BEUMER paletpac. Systemleverandøren udstyrer paletpac'en med enten en klemme- eller drejeanordning med dobbeltbånd for at matche produktkravene.

Enheden bringer hurtigt poserne i den ønskede position og holder dem dimensionsstabile. Palletizer-serien er ikke kun robust, den er også designet til en lang levetid.

BEUMER Group har redesignet serien fuldstændigt, og med nye modulære design bruges de samme eller lignende komponenter og moduler nu i alle systemer. Der er også færre komponenter, hvilket reducerer antallet af reservedele og fremskynder leveringstiderne. Det har en betydelig indvirkning på tilgængeligheden, og BEUMER samler tillige modulerne individuelt, så de matcher kundens krav, tester dem in-house og samler dem hos kunden.

Poserne med pallestablede poser kan derefter transporteres til det efterfølgende pakkesystem - BEUMERs strækhætte, som dækker de palleterede varer med en strækhættefilm, der tilpasser sig hver enkelt stak.

Filmen er meget strækbar og fikserer materialet på pallen ved hjælp af horisontale og vertikale sammentrækningskræfter. Denne proces giver således en betydeligt højere belastningsstabilitet, og varerne er også sikkert beskyttet mod miljøpåvirkninger som sol, snavs og fugt, både under håndtering og ekstern opbevaring. Dermed kan operatørerne transportere produkter til deres kunder i perfekt stand - klar til præsentation på salgsstedet.

-lipe

7/9 2023
  • DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    transport ›Den 1. november meddelte rederiet, at det planlagte køb af virksomheden Ekol Logistics' internationale netværk var afblæst, men med en ny aftale, blive handelen alligevel gennemført
  • Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    transport ›Transportminister Thomas Danielsen (V) har besluttet, at man med øjeblikkelig virkning kan bygge grønne energiprojekter tættere på statsvejene
  • IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    transport ›Betonvareproducenten, IBF mener, at transportbranchens skift fra fossile brændstoffer til el trækker ud, fordi der mangler ladestationer til lastbiler. Derfor etablerer producenten en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn
  • Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    transport ›DB Schenker, iBoxen og Linköpings Universitet har startet en omfattende forundersøgelse for at udvikle et AI-værktøj, der kan forbedre placeringen af leveringsbokse i svenske byer. I projektet indgår flere nøgleaktører
  • 365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    transport ›Instabee er i gang med at installere pakkebokse i Coops discountkædebutikker i alle de største byer i Danmark. Målet er at have de første 30 på plads inden den kommende, travle e-handelsperiode
  • Flere af GLS' pakker leveret på el

    Flere af GLS' pakker leveret på el

    transport ›I samarbejde med Norlys satser GLS på elektrificering af hele flåden og etablering af en omfattende ladeinfrastruktur inden 2035, hvor målet er, at alle nyindkøbte køretøjer skal være nul- eller lavemissionskøretøjer
  • Karsten Lauritzen stopper i DI

    Karsten Lauritzen stopper i DI

    transport ›Den tidligere skatteminister for Venstre meddeler, at han den 1. februar 2025 forlader stillingen som Branchedirektør for DI Transport, for i stedet at tiltræde som adm. direktør i Danske Advokater
  • Scandlines vinder tysk innovationspris

    Scandlines vinder tysk innovationspris

    transport ›Ombygningen af hybridfærgerne på Rødby-Puttgarten overfarten, M/F Deutschland og M/F Schleswig-Holstein til plug-in hybridfærger har sikret rederiet en innovationspris fra det tyske selskab for transportforskning