Emballageløsninger til sæsonpræget, bredt udvalg af pottemuld

Emballageløsninger til sæsonpræget, bredt udvalg af pottemuld

Markedet for vækstmaterialer til hjemmebrug vokser. BEUMER Group har udviklet skræddersyede, effektive emballageløsninger baseret på standardiserede maskinkoncepter til både sikker og holdbar transport og opbevaring - selvom indholdet ofte er forskellig konsistens

-Coronapandemien har helt sikkert øget efterspørgslen efter pottemuld, tørv, humus og alternative plantesubstrater betydeligt. Under pandemien kunne folk ikke rejse mere, så de tog sig mere af deres haver og terrasser. Denne tendens fortsætter stadig. siger Jörg Spiekermann, leder af salgsdivisionen for forbrugsvarer hos BEUMER Group.

Men kunderne omfatter også store detailkæder, gartnerier og ejere af store havearealer, der dyrker forskellige typer grøntsager såvel professionelt som på hobbyplan.

Producenterne af pottemuld kommer hovedsageligt fra Europa, hvor de største tørveforekomster findes, og BEUMER Group forsyner disse producenter med komplette pakkelinjer, herunder højtydende palleterings- og pakkemaskiner.

Til pakning og forarbejdning, såsom dosering, sigtning og endda hakning, arbejder systemleverandøren sammen med partnervirksomheder, så kunderne kan få alt leveret fra en enkelt kilde.

Fuldt forberedt til spidsbelastningsperioder
-Det er den sæsonbetonede forretning, der gør denne branche til noget særligt, siger Spiekermann, og forklarer:

-Den betyder, at maskinerne skal køre uafbrudt i flere måneder, ofte i flerholdsskift, for at kunne overføre de normalt enorme ordremængder af forskellige jordmaterialer. Maskinerne skal altid være yderst tilgængelige og kraftfulde - og uden nedetid i denne begrænsede tidsperiode.

Endnu en udfordring er de forskellige jordsammensætninger, fordi tørv for eksempel opfører sig anderledes end humus, barkflis og alternative plantesubstrater. Det påvirker påfyldningshastigheden - og stabiliteten af både sækkene og den palleterede stak.

Fra fugtig til grovkornet
Tørv, for eksempel, er stadig råmaterialet til meget pottemuld. Det dannes i moser på grund af manglen på ilt under vandet og består af ufuldstændigt nedbrudte og konserverede planterester som er mættet med vand, fordi moser lagrer meget regnvand eller får næring fra grundvand.

-Fugtig tørv er særlig let at lægge i poser, siger Volker Feldmeyer, Business Development Manager hos BEUMER Group.

Situationen er dog anderledes for tørvefri eller tørvereducerede jorde, som bruges oftere i dag, fordi plantematerialerne, der deponeres i tørv, hovedsageligt består af kulstofforbindelser.

I dag bruges substrater af træfibre, kompost, grønt affald, halm, perlit, lava, savsmuld, forskellige kokosfibre og barkhumus i stigende grad.


-Materialerne er meget grovere, og vandet løber igennem, og jo grovere jorden er, jo mere voluminøs er den. Derfor er alternative plantesubstrater meget sværere at pakke i poser og palletere. Det er især tilfældet med groft barkflis, siger Feldmeyer.

-Vi forsyner vores kunder med standardsystemer, som vi tilpasser til det pågældende produkt, fortæller emballageekspert Spiekermann.

Disse systemer ryster poserne mere eller mindre under påfyldningsprocessen for at opnå en optimal fordeling under pakningen. Højden på posens fladtryksbånd og trykkraften skal også justeres i det efterfølgende palleteringssystem for at tvinge den resterende luft ud af poserne. Nu er poserne og de færdige produktstakke perfekt tilpasset og kommer ud af maskinen med stabile dimensioner.

-De palleterede stakke kan være op til 2,40 meter høje. Stablingsmønsteret skal være helt rigtigt, siger Spiekermann, og uddyber:

-Det er relativt nemt med pottemuld. Sækkene er lige så solide som mursten bagefter. Men det er meget sværere med den grovfibrede barkmuld. Hvis pressehøjden ikke er indstillet korrekt, kan sækkene rette sig op igen efter udjævningsprocessen, hvilket påvirker stablingsmønsteret negativt.

Palletering og emballering i den bedst mulige kvalitet
BEUMER Group tilbyder forskellige palleteringsløsninger, såsom BEUMER paletpac. Systemleverandøren udstyrer paletpac'en med enten en klemme- eller drejeanordning med dobbeltbånd for at matche produktkravene.

Enheden bringer hurtigt poserne i den ønskede position og holder dem dimensionsstabile. Palletizer-serien er ikke kun robust, den er også designet til en lang levetid.

BEUMER Group har redesignet serien fuldstændigt, og med nye modulære design bruges de samme eller lignende komponenter og moduler nu i alle systemer. Der er også færre komponenter, hvilket reducerer antallet af reservedele og fremskynder leveringstiderne. Det har en betydelig indvirkning på tilgængeligheden, og BEUMER samler tillige modulerne individuelt, så de matcher kundens krav, tester dem in-house og samler dem hos kunden.

Poserne med pallestablede poser kan derefter transporteres til det efterfølgende pakkesystem - BEUMERs strækhætte, som dækker de palleterede varer med en strækhættefilm, der tilpasser sig hver enkelt stak.

Filmen er meget strækbar og fikserer materialet på pallen ved hjælp af horisontale og vertikale sammentrækningskræfter. Denne proces giver således en betydeligt højere belastningsstabilitet, og varerne er også sikkert beskyttet mod miljøpåvirkninger som sol, snavs og fugt, både under håndtering og ekstern opbevaring. Dermed kan operatørerne transportere produkter til deres kunder i perfekt stand - klar til præsentation på salgsstedet.

-lipe

7/9 2023
  • Stena Line og Norsepower samarbejder om methanol-hybrid RoRo-færge

    Stena Line og Norsepower samarbejder om methanol-hybrid RoRo-færge

    transport ›Fartøjet bliver udstyret med to 28x4 meter Norsepower Rotor Sails, og forventes at reducere brændstofforbruget med op til 9 procent. Det skal sejle på den irske rute mellem Belfast og Heysham, hvor vindforholdene er gunstige for vindassisteret fremdrift
  •  Første dæk i Continental-serie til elektriske lastbiler

    Første dæk i Continental-serie til elektriske lastbiler

    transport ›Lav rullemodstand og forbedret energieffektivitet er nøgleordene for Continentals nye EfficientPro 5. Lastbildækket er udviklet til at maksimere rækkevidden og reducere driftsomkostningerne for flådeejere, og er det første i segmentet, der opfylder kravene til elektriske køretøjer
  • Molslinjen rokerer om på færgerne til Samsø

    Molslinjen rokerer om på færgerne til Samsø

    transport ›To forsinkede elfærger og en forestående travl sommerperiode får rederiet til at bytte rundt på flere færger på ruterne. Det betyder, at Alslinjen må vente med at få sin elfærge, som i stedet starter med at blive sat ind til Samsø
  • Persontransport ruller ind på MCH

    Persontransport ruller ind på MCH

    transport ›Transportmessen rummer igen i år Persontransportmessen, og mens messen i messen blandt andet byder på køretøjsnyheder, betragtes den også som en anledning til at samle branchen over tre begivenhedsrige dage
  • Jetpak indgår aftale med Økoskabet i København

    Jetpak indgår aftale med Økoskabet i København

    transport ›I storbyer er hjemmelevering af fødevarer ofte en udfordring. Derfor har transportselskabet Jetpak har indgået aftale med logistikvirksomheden Økoskabet, som tilbyder levering af køle-fødevarer i store køleskabe, der minder om pakkeautomater
  • Nye ladeparker skyder op ved motorvejen nær Aarhus

    Nye ladeparker skyder op ved motorvejen nær Aarhus

    transport ›Vejdirektoratets entreprenør har netop taget hul på arbejdet med at bygge ladeparker til elbiler på rastepladserne Pedersminde og Blankhøj på E45 Østjyske Motorvej. De skal stå færdigt i starten af 2026, og er de første af i alt 22 ladeparker, som Vejdirektoratet opfører i år
  • Webfleet indgår samarbejde med Krone om trailertelematik

    Webfleet indgår samarbejde med Krone om trailertelematik

    transport ›Bridgestone’s globale flådestyringsløsning, har indgået samarbejde med den skandinaviske trailerproducent om at tilbyde en integreret telematikløsning for trailere gennem Webfleets OEM.connect-partnerprogram
  • PostNord dropper breve og satser på pakkelevering

    PostNord dropper breve og satser på pakkelevering

    transport ›Ved årsskiftet leverer koncernen sit sidste brev, fyrer 1500 medarbejdere og vil i stedet fokusere på at blive danskernes foretrukne pakkeleverandør, lyder det fra PostNord. Årsagen er den stigende digitalisering af breve