
Enhedslisten: Stop de skrupelløse vognmænd
Flertal i Folketinget vil presse regeringen til at stramme kontrollen med vognmænds behandling af udenlandske chauffører
Af Dan Bjerring
Christiansborg
Afsløringerne af umenneskelige forhold for filippinske lastbilchauffører hos vognmandsvirksomheden Kurt Beier i Padborg har haft mange konsekvenser – ikke bare for virksomheden selv, der har mistet en række af store kunder, men også for branchen, hvor forholdet mellem de to store organisationer ITD og DTL er under frysepunktet.
Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, har på den baggrund samlet et flertal i Folketinget for at pålægge regeringen at sætte en stopper for den uværdige behandling af udenlandske chauffører i EU.
Danske løn- og arbejdsforhold
Under en hasteforespørgsel i Folketingssalen onsdag præsenterede et flertal uden om regeringen - Enhedslisten, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og SF - en tekst til vedtagelse, der pålægger regeringen at forstærke myndighedskontrollen med landevejstransporten.
Samtidig pålægges regeringen i EU-forhandlinger at lægge afgørende vægt på danske løn- og arbejdsforhold i forbindelse med både tredjelandskørsel til Danmark, samt cabotage- og kombitransporter i Danmark.
Social dumping så det basker
- Vi bliver nødt til at sætte en stopper for skruppelløse vognmænd, der udnytter udenlandske chauffører som billig arbejdskraft. 200 filippinere har arbejdet for en dansk vognmand til 15 kroner i timen, mens de samtidig har levet under kummerlige forhold. Det er social dumping, så det basker, og hører simpelthen ingen steder hjemme. Regeringen og EU har i årevis ladet problemet med social dumping i transportbranchen vokse og vokse. Men det skal være slut. Nu er vi et flertal i Folketinget uden om regeringen, der siger, at det her går simpelthen ikke længere. Nu må vi for alvor skrue bissen på. Både når regeringen skal forhandle på Danmarks vegne i EU og med en strammere kontrol af de skruppelløse vognmænd, siger Henning Hyllested
FAKTA:
I EU-forhandlinger skal regeringen lægge afgørende vægt på danske løn- og arbejdsforhold i forbindelse med tredjelandskørsel til, samt cabotage- og kombitransporter i Danmark. Målet er styret, ikke fri bevægelighed.
Regeringen skal sikre:
- Øget kontrol på veje, rastepladser, i terminal- og havneområder
- Kontrol af ulovlige chauffør-ugehvil
- Håndhævelse af EU’s eksisterende udstationeringsregler for chauffører