Et spirende samarbejdeJack Runge Walther, driftsleder hos DLF i Odense (tv) og Mads Nychel, CEO i Egatec (th)

Et spirende samarbejde

Producenten af græsfrø, DLF i Odense, automatiserer pakningen af græsfrø med komplet pakke- og palleteringslinje fra lokale Egatec

Frøvirksomheden DLF, der producerer frø til landbruget og til plæner, roe- og grøntsagsfrø samt andre frøtyper til hele verden, har valgt Egatec til levering af en ny pakke- og palleteringslinje til håndtering af græsfrø i æsker.

Egatec, der kun ligger et stenkast væk fra DLF, er glad for det lokale samarbejde:

- Vi sætter pris på det lokale samarbejde - det er vigtigt at vi støtter hinanden i det fynske, udtaler CEO Mads Nychel i Egatec, og fortsætter:

- Vi oplever stigende interesse for vores ”end-of-line” løsninger fra eksportmarkederne, men det er også godt at se, at de kan bruges lokalt. Med lidt god vilje kan vi jo få et ”showroom” 45 meter fra vores egen hoveddør.

Produktionschef i DLF, Carl Christian Knudsen, begrunder valget af den lokale leverandør:

- DLF har valgt Egatec som partner på denne automatiseringsløsning, da Egatec dels er en lokal virksomhed, der kan give hurtig service, hvis der opstår problemer, men også fordi vi syntes, at Egatec er kommet med nogle innovative løsninger på de ønsker, vi har til produktionshastighed og omstillingshastighed.

En tilpasset løsning

Det nye anlæg kommer til at fordoble kapaciteten, når det bliver implementeret i den kommende tid. Løsningen, som Egatec skal levere, er baseret på en standard palleteringsrobot ”EGApicker”.

DLF-versionen er specialdesignet med en ekstra robot, og har derfor fået navnet duo-EGApicker. Den skal først pakke æsker med græsfrø ned i kasser og derefter stille dem på en palle.

Der er tale om forskellige produktvarianter, da både de æsker og kasser, der skal pakkes og palleteres, varierer i størrelse og form. Græsfrøene kommer nemlig i forskellige æsker fra 250 gram op til fire kilo og skal pakkes ned i enten bakker, kasser eller displaykasser.

Ny måde at palletere på

DLF kører både med små og store produktionsserier, og derfor skal der være mulighed for at skifte mellem forskellige serier flere gange om dagen. Det kræver et fleksibelt anlæg, der nemt og hurtigt kan omstilles.

- Det kalder vi for receptstyring, altså hvor vi har oprettet og gemt recepter på alle de forskellige processer og hvor en medarbejder effektivt kan skifte om til en ny produktvariant, fortæller Mads Nychel.

 Anlægget bliver desuden leveret med en Pallet Pattern Generator, som er et nyudviklet softwareprogram til styring af palleteringsmønstre.

- Det er et nyt produkt, som skal gøre mønsterstyringen i vores EGApicker endnu lettere. Ved hjælp af en intuitiv drag-and-drop funktion kan operatøren nemt og intuitivt oprette og styre et palleteringsmønster. Herefter bliver der sendt en fil til EGApicker’en, som derefter palleterer i det angivne mønster, slutter han.

Pladsbesparende anlæg

Den specialudviklede pakke- og palleteringslinje resulterer i en pladsbesparende løsning, idet hele processen varetages i den samme celle. Cellen udstyres med forskellige gribere, der kan håndtere emner af forskellig størrelse og type. Løsningen omfatter blandt andet også en kasserejser og en toplukker samt den interne transport. 

Den fuldautomatiske pakke- og palleteringslinje forbedrer også arbejdsmiljøet ved DLF. Tidligere har der været en del ensidet gentaget arbejde i pakkeområdet. Dette varetages fremover af robotterne fra Egatec.

-hawin

17/8 2018
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    transport ›Green Energy og DHL Freight Sverige tester solcelleteknologi på lastbiler med alternative brændstoffer
  • Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    transport ›En ny rapport viser at 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje ikke længere blot er en risiko, men et sandsynligt scenarie, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen
  • Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    transport ›Hver anden af de varebilschauffører, der kører i lang tid ad gangen, angiver, at de ofte eller meget ofte er så trætte, at de har svært ved at holde øjnene åbne under kørslen. Direktør for Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at man husker trafiksikkerheden, når de mange pakker fra Black Friday skal distribueres
  • Få overblik over lastbilsflåden

    Få overblik over lastbilsflåden

    transport ›B2B-platformen for betalinger og mobilitetstjenester, DKV Mobility, lancerer DKV Transport Management Software – et ny flådestyringsværktøj til vognmænd og transportvirksomheder
  • MAN financial services - nu i Danmark

    MAN financial services - nu i Danmark

    transport ›Så er det officielt. MAN Financial Services er startet i Danmark og giver MAN-kunder adgang til et komplet udvalg af finansieringsløsninger samlet under ét tag
  • Pas på falske leveringsbeskeder

    Pas på falske leveringsbeskeder

    transport ›Når pakkestrømmen stiger op til black week og jul, øger det risikoen for at blive snydt online. Brings sikkerhedschef giver tips til, hvordan man undgår det