EU-lovgivning på plads: Krav om brintinfrastruktur til vejtransport bliver en realitetTejs Laustsen Jensen, direktør Brintbranchen.

EU-lovgivning på plads: Krav om brintinfrastruktur til vejtransport bliver en realitet

Senest i 2030 skal der hver 200. kilometer langs det europæiske vejnet, samt i urbane centre, stå en brinttankstation til alle typer brintkøretøjer. Det er EU-institutioner blevet enige om, og det betyder, at vi snarest muligt skal have en dansk national plan for udrulning af tankinfrastruktur til brintdreven vejtransport, mener Brintbranchen

- Vi er meget tilfredse med, at EU-Parlamentet, Rådet og EU-Kommissionen er blevet enige om indholdet af det såkaldte AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation), som nu bogstaveligt baner vejen for brintdreven nulemissionstransport. Det har en enorm betydning for omstillingen af én af de mest udledende sektorer, nemlig vejtransporten, at vi nu har lovgivning på plads, der stimulerer udrulning af et europæisk netværk af brintankstationer. Nu kan vi forhåbentligt fjerne den “hønen og ægget” problemstilling, der har præget udrulningen, for nu kommer infrastrukturen. Det kommer til at mindske CO2-udledninger fra transportsektoren, blandt andet da langdistance transport med brintlastbiler nu kan foregå på tværs af EU’s medlemslandene, siger Brintbranchens direktør, Tejs Lausten Jensen, i en reaktion.

Brinttankstationerne skal have en kapacitet på ét ton brint om dagen, og skal være egnet til alle typer brintkøretøjer, som f.eks. lastbiler, busser, og minivans. Placeringen af stationerne bliver på hver 200. kilometer langs EU’s centrale vejnet, TEN-T, og én i hvert transportknudepunkt.

Alle EU-medlemslande skal senest i 2027 præsentere en udrulningsplan om, hvordan de vil sikre at leve op til afstandskravene. Her har Danmark en del arbejde foran sig:

- Den danske brintinfrastruktur lever på nuværende tidspunkt ikke op til de kommende krav, så nu skal den danske regering hurtigst muligt i gang med konkrete forslag til, hvordan Danmark kan leve op til kravene i AFIR. Brintbranchens medlemmer er klar til at levere på brintmobilitet, og det er vigtigt at få en plan på plads inden for en overskuelig tidsramme, så transportvirksomheder mv. ved, hvad de kan forvente, siger Tejs Lausten Jensen.

Selvom Brintbranchen gerne havde set en mere vidtrækkende aftale, og AFIR ikke imødekom alle branchens ønsker, hæfter Brintbranchen sig ved, at aftalen indebærer en revisionsklausul, og reguleringen i 2026 bliver gennemgået for at vurdere, om målene kan være mere ambitiøse:

- Så sent som sidste uge var vi med til at underskrive et brev om, at AFIR ikke kun skulle dække TEN-T netværket, men også det omliggende vejnetværk. Det ville have givet et endnu bedre afsæt for reduktioner fra vejtransporten og for et driftssikkert brinttankstationsnetværk. Sådan blev det ikke i denne omgang, men det er en rigtig god start og en god dag for den grønne omstilling af vejtransporten, siger Brintdirektøren.

AFIR dækker, udover brintinfrastruktur, også andre former for alternative drivmidler, som f.eks. elbiler, som alle sammen vil kunne bidrage til en grønnere transportbranche.

29/3 2023
  • Lastbiler tog færgen til Femernbyggeriet

    Lastbiler tog færgen til Femernbyggeriet

    transport ›Langelandslinjens færger havde i 2024 flere lastbiler med end nogensinde før. Det viser den seneste opgørelse over trafiktal for ruten mellem Spodsbjerg og Tårs. Årsagen er byggeriet af Femern-forbindelsen
  • Ny postlov har åbnet for brevlevering alle årets dage

    Ny postlov har åbnet for brevlevering alle årets dage

    transport ›For et år siden skabte en ny lov fri konkurrence på brevmarkedet, og danskerne har omfavnet muligheden for levering alle årets dage. Ifølge ekspert drives brevtrenden af unge som en reaktion på digital overmætning
  • DANX Carousel køber tyske LPR Group

    DANX Carousel køber tyske LPR Group

    transport ›København-baserede DANX Carousel styrker sin position som førende, europæisk leverandør af tidskritiske logistikløsninger med opkøbet af den tyskbaserede specialist i natlogistik, reparation og field services
  • TA-Logistics køber stor svensk transportvirksomhed

    TA-Logistics køber stor svensk transportvirksomhed

    transport ›Den danske logistikkoncern TA-Logistics A/S, som også ejer bl.a. transportvirksomheden Frode Laursen, overtager svenske GDL AB inklusive datterselskabet C-R Utbildning AB
  • Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn

    Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn

    transport ›For en samfundsøkonomisk merpris på cirka 1,3 milliarder kroner for minimumsløsningen og cirka 2,9 milliarder kroner for maksimumsløsningen er det muligt at anlægge en fast forbindelse mellem Als og Fyn uden at påvirke klimaet negativt, ligesom helt nye naturområder kan skabes, viser analyse
  • Mere el til lastbilerne

    Mere el til lastbilerne

    transport ›Norlys og Interroll, der producerer transportmateriel, åbner i begyndelsen af januar den første offentlige ladestander til ellastbiler i Storkøbenhavn
  • Julen har bragt rekord for Bring

    Julen har bragt rekord for Bring

    transport ›Bring kan se tilbage på en rekordstor julehandel, hvor de har leveret flere pakker til danskerne end nogensinde før
  • Emirates SkyCargo indsætter fragtfly til og fra København

    Emirates SkyCargo indsætter fragtfly til og fra København

    transport ›For at imødekomme den stigende efterspørgsel på luftfragt til og fra Danmark har Emirates SkyCargos fragtdivision nu valgt at indsætte et dedikeret ugentligt fragtfly fra Københavns Lufthavn. Den nye rute udvider netværket af destinationer, der betjenes af Emirates’ fragtfly, til 38