EU-lovgivning på plads: Krav om brintinfrastruktur til vejtransport bliver en realitetTejs Laustsen Jensen, direktør Brintbranchen.

EU-lovgivning på plads: Krav om brintinfrastruktur til vejtransport bliver en realitet

Senest i 2030 skal der hver 200. kilometer langs det europæiske vejnet, samt i urbane centre, stå en brinttankstation til alle typer brintkøretøjer. Det er EU-institutioner blevet enige om, og det betyder, at vi snarest muligt skal have en dansk national plan for udrulning af tankinfrastruktur til brintdreven vejtransport, mener Brintbranchen

- Vi er meget tilfredse med, at EU-Parlamentet, Rådet og EU-Kommissionen er blevet enige om indholdet af det såkaldte AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation), som nu bogstaveligt baner vejen for brintdreven nulemissionstransport. Det har en enorm betydning for omstillingen af én af de mest udledende sektorer, nemlig vejtransporten, at vi nu har lovgivning på plads, der stimulerer udrulning af et europæisk netværk af brintankstationer. Nu kan vi forhåbentligt fjerne den “hønen og ægget” problemstilling, der har præget udrulningen, for nu kommer infrastrukturen. Det kommer til at mindske CO2-udledninger fra transportsektoren, blandt andet da langdistance transport med brintlastbiler nu kan foregå på tværs af EU’s medlemslandene, siger Brintbranchens direktør, Tejs Lausten Jensen, i en reaktion.

Brinttankstationerne skal have en kapacitet på ét ton brint om dagen, og skal være egnet til alle typer brintkøretøjer, som f.eks. lastbiler, busser, og minivans. Placeringen af stationerne bliver på hver 200. kilometer langs EU’s centrale vejnet, TEN-T, og én i hvert transportknudepunkt.

Alle EU-medlemslande skal senest i 2027 præsentere en udrulningsplan om, hvordan de vil sikre at leve op til afstandskravene. Her har Danmark en del arbejde foran sig:

- Den danske brintinfrastruktur lever på nuværende tidspunkt ikke op til de kommende krav, så nu skal den danske regering hurtigst muligt i gang med konkrete forslag til, hvordan Danmark kan leve op til kravene i AFIR. Brintbranchens medlemmer er klar til at levere på brintmobilitet, og det er vigtigt at få en plan på plads inden for en overskuelig tidsramme, så transportvirksomheder mv. ved, hvad de kan forvente, siger Tejs Lausten Jensen.

Selvom Brintbranchen gerne havde set en mere vidtrækkende aftale, og AFIR ikke imødekom alle branchens ønsker, hæfter Brintbranchen sig ved, at aftalen indebærer en revisionsklausul, og reguleringen i 2026 bliver gennemgået for at vurdere, om målene kan være mere ambitiøse:

- Så sent som sidste uge var vi med til at underskrive et brev om, at AFIR ikke kun skulle dække TEN-T netværket, men også det omliggende vejnetværk. Det ville have givet et endnu bedre afsæt for reduktioner fra vejtransporten og for et driftssikkert brinttankstationsnetværk. Sådan blev det ikke i denne omgang, men det er en rigtig god start og en god dag for den grønne omstilling af vejtransporten, siger Brintdirektøren.

AFIR dækker, udover brintinfrastruktur, også andre former for alternative drivmidler, som f.eks. elbiler, som alle sammen vil kunne bidrage til en grønnere transportbranche.

29/3 2023
  • AI bliver motoren for digitalisering af flådestyring i 2025

    AI bliver motoren for digitalisering af flådestyring i 2025

    transport ›Dækproducenten Bridgestone forventer, at AI bliver motoren for den europæiske transportbranchebranchens udvikling mod mere effektive og miljøvenlige flåder i 2025
  • Intelligent teknologi reducerer kaffefirmas kørsler med 70 %

    Intelligent teknologi reducerer kaffefirmas kørsler med 70 %

    transport ›Danske Cafeu, som leverer kaffeløsninger til virksomheder, har med støtte fra Innovationsfonden fået udviklet en IoT-løsning, som tilgodeser både kundernes servicebehov og kaffefirmaets logistik- og miljøregnskab
  • Rekordhøj pakkevolumen

    Rekordhøj pakkevolumen

    transport ›Bring tager en fortsat større del af kagen, som er det danske pakkemarked. Det viser nye tal fra pakkeleverandøren
  • Lastbilimportørerne er klar til Transport 2025

    Lastbilimportørerne er klar til Transport 2025

    transport ›Opbakningen til Transportmessen er stor blandt lastbilimportørerne, der forventningsfulde ser frem til årets udgave af Skandinaviens førende transportmesse. Transport 2025 finder sted i MCH Messecenter Herning 3.-5. april
  • Jysk indsætter el-lastbiler til containertransport i Danmark

    Jysk indsætter el-lastbiler til containertransport i Danmark

    transport ›Jysk og Dania Connect samarbejder om brug af elektriske lastbiler mellem Aarhus Havn og Jysks distributionscenter i Uldum. Det skal reducere CO2e udledningen med op til 37%
  • Prisregn over transportemballager fra Nefab

    Prisregn over transportemballager fra Nefab

    transport ›Ved uddelingen af den prestigefyldte emballagepris WorldStar 2025 har emballageproducenten modtaget tre af slagsen for sit fiberbaserede alternativ til træpallekraver, en pap-bulkemballage til engangsbrug og en bølgepapløsning til skærme
  • Politisk flertal sikrer milliarder til brintrør fra 2030

    Politisk flertal sikrer milliarder til brintrør fra 2030

    transport ›- Nu gælder det om at komme hurtigt i gang, siger direktøren for Brintbranchen, Tejs Laustsen Jensen efter at et bredt flertal i folketinget forleden indgik aftale om statslige lån og driftsstøtte til etablering af brintrør fra Esbjerg til den tyske grænse
  • Ahlsell Danmark udnævner Anders Krabbe til ny direktør for opkøb

    Ahlsell Danmark udnævner Anders Krabbe til ny direktør for opkøb

    transport ›Den nye M&A-direktør kommer fra egne rækker. Som Head of Legal & Compliance har Anders Krabbe de senere år været dybt involveret i Ahlsell Danmarks arbejde med opkøb, hvor han bl.a. har bidraget med sin juridiske ekspertise i de komplekse opkøbsprocesser