Farøbroerne skal renoveres i år og næste årFoto: Vejdirektoratet

Farøbroerne skal renoveres i år og næste år

Broernes levetid skal forlænges så de kan holde mange år endnu, og komforten for trafikanterne øges

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Det er blandt andet Vejdirektoratet opgave at holde øje med tilstanden på de statslige broer, og der sker løbende en vurdering af, hvornår det er tid til at udbedre skader eller udskifte nedslidte dele:

En af de store opgaver Vejdirektoratet skal udføre på Farøbroerne, og som trafikanterne i høj grad kommer til at bemærke, er udskiftning af broernes slidlag, som beskytter broens underliggende lag mod skiftende vejrforhold og giver trafikanterne en bedre stabilitet og komfort.

Slidlaget på Farøbroerne har ikke været skiftet, siden de to broer stod færdige i 1985, og de har efterhånden mange ujævnheder og revner, som trænger til at blive udbedret.
Udskiftning af slidlaget bliver udført sammen med et større slidlagsarbejde nord for Farøbroerne, og det vil skabe gener for trafikanterne. Tidspunktet for arbejdet er endnu ikke fastlagt,

Skal males mod rust
En af de mindre synlige opgaver er en reparation af malingen på Farøbroernes underside, hvor der er ved at blive dannet rust flere steder.

Et af formålene med malerarbejdet er at udskyde tidspunktet for, hvornår broen potentielt set skal have en ny omgang maling på hele undersiden, da det er et kostbart vedligeholdelsesarbejde.

Undersiden af Farøbroerne har et samlet areal på cirka 80.000 kvadratmeter, hvilket svarer til cirka 12 fodboldbaner, og mens malerarbejdet står på, skal det ene kørespor afspærres for at gøre plads til en lift til malerne.

Brolejer skal renoveres
Også de brolejer, som broen hviler på, skal renoveres. Farøbroernes brolejer er placeret mellem undersiden af broen og bropillerne, og de sikrer, at broen kan udvide og trække sig sammen, når vejret er enten varmt eller koldt.

For at kunne renovere brolejerne er det nødvendigt at demontere dem midlertidigt – ét ad gangen, og i den forbindelse bliver broen løftet ganske få millimeter med donkrafte, der presser med en samlet kraft på 800 tons.

Arbejdet med at renovere brolejerne kræver ikke afspærring af kørebanen og det foregår udelukkende fra undersiden af broerne.

Fakta om Farøbroerne
Farøbroerne består af to stålbroer, der ligger i forlængelse af hinanden - kun adskilt af en lille kilometer vej på øen Farø.

Bjælkebroen er i alt 1,6 kilometer lang og forbinder Sjælland med Farø, mens skråstagsbroen har en længde på 1,7 kilometer og forbinder Farø med Falster.

Farøbroerne er kendetegnet ved de to pyloner på skråstagsbroen, der rager næsten hundrede meter op over havoverfladen.

16/3 2022
  • Flere ladeudtag netværket

    Flere ladeudtag netværket

    transport ›Med købet af den østjyske energikoncern Auras offentlige ladeforretning udvider Norlys sit landsdækkende ladenetværk med mere end 275 ladeudtag
  • Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    transport ›Fra 1. juli træder skærpede klimakrav i kraft for byggebranchen. Iveco forventer at det sætter strøm til markedet for eldrevne varevogne og lastbiler
  • Tyveri af ladekabler eksploderer

    Tyveri af ladekabler eksploderer

    transport ›OK oplever flere og flere tyverier af ladekabler og skruer derfor op for kampen mod kobbertyvene
  • Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    transport ›En ny type kollektiv trafik har set dagens lys i Vordingborg Kommune. En flexbus på rute 668 er en del af et forsøgsprojekt igangsat af Region Sjælland
  • Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    transport ›Bring har sat sin første tunge el-lastbil i drift i Danmark. Lastbilen, der er 25 meter lang, er den første af sin slags, som MAN har leveret til Europa
  • Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    transport ›Københavns Lufthavn har fået sin sidste leverance af fossil diesel. Fra 1. juli køber lufthavnen HVO biodiesel til sine egne dieselkøretøjer og teknisk udstyr - fra plæneklippere til brandbiler og kæmpestore sneryddere. I alt overgår omkring 320 enheder til det fossilfri brændstof.
  • Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    transport ›Et nyt samarbejde mellem Port of Aalborg og Norlys betyder, at ellastbiler snart kan tanke strøm på Rørdalsvej i Aalborg. Projektet bliver en del af Norlys’ landsdækkende udbygning af ladeinfrastruktur til tung transport og skal styrke den grønne omstilling i både transportsektoren og havnens erhvervsliv
  • Fart på udbygningen af lynladernetværket

    Fart på udbygningen af lynladernetværket

    transport ›Lynladning langs motorvejsnettet er essentielt for at elbilister kan komme nemt og hurtigt videre, når de kører på tværs af landet – og det bliver kun nemmere fremover. E.ON Drive Infrastructure har nemlig vundet seks rastepladser i vejdirektoratets seneste udbud