Farøbroerne skal renoveres i år og næste år
Broernes levetid skal forlænges så de kan holde mange år endnu, og komforten for trafikanterne øges
Af Dan Bjerring
Christiansborg
Det er blandt andet Vejdirektoratet opgave at holde øje med tilstanden på de statslige broer, og der sker løbende en vurdering af, hvornår det er tid til at udbedre skader eller udskifte nedslidte dele:
En af de store opgaver Vejdirektoratet skal udføre på Farøbroerne, og som trafikanterne i høj grad kommer til at bemærke, er udskiftning af broernes slidlag, som beskytter broens underliggende lag mod skiftende vejrforhold og giver trafikanterne en bedre stabilitet og komfort.
Slidlaget på Farøbroerne har ikke været skiftet, siden de to broer stod færdige i 1985, og de har efterhånden mange ujævnheder og revner, som trænger til at blive udbedret.
Udskiftning af slidlaget bliver udført sammen med et større slidlagsarbejde nord for Farøbroerne, og det vil skabe gener for trafikanterne. Tidspunktet for arbejdet er endnu ikke fastlagt,
Skal males mod rust
En af de mindre synlige opgaver er en reparation af malingen på Farøbroernes underside, hvor der er ved at blive dannet rust flere steder.
Et af formålene med malerarbejdet er at udskyde tidspunktet for, hvornår broen potentielt set skal have en ny omgang maling på hele undersiden, da det er et kostbart vedligeholdelsesarbejde.
Undersiden af Farøbroerne har et samlet areal på cirka 80.000 kvadratmeter, hvilket svarer til cirka 12 fodboldbaner, og mens malerarbejdet står på, skal det ene kørespor afspærres for at gøre plads til en lift til malerne.
Brolejer skal renoveres
Også de brolejer, som broen hviler på, skal renoveres. Farøbroernes brolejer er placeret mellem undersiden af broen og bropillerne, og de sikrer, at broen kan udvide og trække sig sammen, når vejret er enten varmt eller koldt.
For at kunne renovere brolejerne er det nødvendigt at demontere dem midlertidigt – ét ad gangen, og i den forbindelse bliver broen løftet ganske få millimeter med donkrafte, der presser med en samlet kraft på 800 tons.
Arbejdet med at renovere brolejerne kræver ikke afspærring af kørebanen og det foregår udelukkende fra undersiden af broerne.
Fakta om Farøbroerne
Farøbroerne består af to stålbroer, der ligger i forlængelse af hinanden - kun adskilt af en lille kilometer vej på øen Farø.
Bjælkebroen er i alt 1,6 kilometer lang og forbinder Sjælland med Farø, mens skråstagsbroen har en længde på 1,7 kilometer og forbinder Farø med Falster.
Farøbroerne er kendetegnet ved de to pyloner på skråstagsbroen, der rager næsten hundrede meter op over havoverfladen.