Farøbroerne skal renoveres i år og næste årFoto: Vejdirektoratet

Farøbroerne skal renoveres i år og næste år

Broernes levetid skal forlænges så de kan holde mange år endnu, og komforten for trafikanterne øges

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Det er blandt andet Vejdirektoratet opgave at holde øje med tilstanden på de statslige broer, og der sker løbende en vurdering af, hvornår det er tid til at udbedre skader eller udskifte nedslidte dele:

En af de store opgaver Vejdirektoratet skal udføre på Farøbroerne, og som trafikanterne i høj grad kommer til at bemærke, er udskiftning af broernes slidlag, som beskytter broens underliggende lag mod skiftende vejrforhold og giver trafikanterne en bedre stabilitet og komfort.

Slidlaget på Farøbroerne har ikke været skiftet, siden de to broer stod færdige i 1985, og de har efterhånden mange ujævnheder og revner, som trænger til at blive udbedret.
Udskiftning af slidlaget bliver udført sammen med et større slidlagsarbejde nord for Farøbroerne, og det vil skabe gener for trafikanterne. Tidspunktet for arbejdet er endnu ikke fastlagt,

Skal males mod rust
En af de mindre synlige opgaver er en reparation af malingen på Farøbroernes underside, hvor der er ved at blive dannet rust flere steder.

Et af formålene med malerarbejdet er at udskyde tidspunktet for, hvornår broen potentielt set skal have en ny omgang maling på hele undersiden, da det er et kostbart vedligeholdelsesarbejde.

Undersiden af Farøbroerne har et samlet areal på cirka 80.000 kvadratmeter, hvilket svarer til cirka 12 fodboldbaner, og mens malerarbejdet står på, skal det ene kørespor afspærres for at gøre plads til en lift til malerne.

Brolejer skal renoveres
Også de brolejer, som broen hviler på, skal renoveres. Farøbroernes brolejer er placeret mellem undersiden af broen og bropillerne, og de sikrer, at broen kan udvide og trække sig sammen, når vejret er enten varmt eller koldt.

For at kunne renovere brolejerne er det nødvendigt at demontere dem midlertidigt – ét ad gangen, og i den forbindelse bliver broen løftet ganske få millimeter med donkrafte, der presser med en samlet kraft på 800 tons.

Arbejdet med at renovere brolejerne kræver ikke afspærring af kørebanen og det foregår udelukkende fra undersiden af broerne.

Fakta om Farøbroerne
Farøbroerne består af to stålbroer, der ligger i forlængelse af hinanden - kun adskilt af en lille kilometer vej på øen Farø.

Bjælkebroen er i alt 1,6 kilometer lang og forbinder Sjælland med Farø, mens skråstagsbroen har en længde på 1,7 kilometer og forbinder Farø med Falster.

Farøbroerne er kendetegnet ved de to pyloner på skråstagsbroen, der rager næsten hundrede meter op over havoverfladen.

16/3 2022
  • DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    transport ›Den 1. november meddelte rederiet, at det planlagte køb af virksomheden Ekol Logistics' internationale netværk var afblæst, men med en ny aftale, blive handelen alligevel gennemført
  • Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    transport ›Transportminister Thomas Danielsen (V) har besluttet, at man med øjeblikkelig virkning kan bygge grønne energiprojekter tættere på statsvejene
  • IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    transport ›Betonvareproducenten, IBF mener, at transportbranchens skift fra fossile brændstoffer til el trækker ud, fordi der mangler ladestationer til lastbiler. Derfor etablerer producenten en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn
  • Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    transport ›DB Schenker, iBoxen og Linköpings Universitet har startet en omfattende forundersøgelse for at udvikle et AI-værktøj, der kan forbedre placeringen af leveringsbokse i svenske byer. I projektet indgår flere nøgleaktører
  • 365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    transport ›Instabee er i gang med at installere pakkebokse i Coops discountkædebutikker i alle de største byer i Danmark. Målet er at have de første 30 på plads inden den kommende, travle e-handelsperiode
  • Flere af GLS' pakker leveret på el

    Flere af GLS' pakker leveret på el

    transport ›I samarbejde med Norlys satser GLS på elektrificering af hele flåden og etablering af en omfattende ladeinfrastruktur inden 2035, hvor målet er, at alle nyindkøbte køretøjer skal være nul- eller lavemissionskøretøjer
  • Karsten Lauritzen stopper i DI

    Karsten Lauritzen stopper i DI

    transport ›Den tidligere skatteminister for Venstre meddeler, at han den 1. februar 2025 forlader stillingen som Branchedirektør for DI Transport, for i stedet at tiltræde som adm. direktør i Danske Advokater
  • Scandlines vinder tysk innovationspris

    Scandlines vinder tysk innovationspris

    transport ›Ombygningen af hybridfærgerne på Rødby-Puttgarten overfarten, M/F Deutschland og M/F Schleswig-Holstein til plug-in hybridfærger har sikret rederiet en innovationspris fra det tyske selskab for transportforskning