Femern Bælt-tunnelens første kælderelement er støbt færdig

Femern Bælt-tunnelens første kælderelement er støbt færdig

Det første specialelement til Femern Bælt-tunnelen er nu færdigstøbt i tunnelfabrikken ved Rødbyhavn. Elementet er udstyret med kælder under vej og jernbane, hvor tunnelens elektronik bliver placeret

Et 21.000 ton stort betonelement er nu skubbet ud af støbeområdet ved tunnelfabrikken ved Rødbyhavn. Elementet er det første af i alt 10 specialelementer, som er én af nøglebrikkerne i byggeriet af Femern Bælt-tunnelen til Puttgarden i Tyskland.

Elementet består af to etager, hvor nederste etage er en kælder, som skal rumme tunnelens omfattende elektriske installationer. Ovenover i elementets ’stueetage’ ligger tunnelens rør til tog- og vejtrafikken.

Udover en kælderetage er elementet udstyret med en nødlomme i motorvejsrørene, hvor det tekniske personale kan parkere uden at genere den øvrige trafik og nemt få adgang til kælderen. Det giver en mere smidig drift og øger sikkerheden i tunnelen.

Brugen af specialelementerne er den største enkeltstående innovation i Femern Bælt-tunnelen, der ellers i store træk er baseret på Øresundstunnelen.

-Specialelementet er unik løsning, som samler tunnelens tekniske installationer i 10 knudepunkter fremfor at sprede den over hele tunnelens længde på 18 kilometer. Det reducerer både omfanget af beton til støbningen og udgravningen af havbunden. Samtidig giver løsningen en effektiv trafikafvikling og sikker adgang for de ansatte, der skal vedligeholde tunnelen, siger Jens Ole Kaslund, teknisk direktør i Femern A/S, der er bygherre og en del af det statslige selskab Sund & Bælt.

Støbeprocessen har været i gang i et år
Specialelementet er 39 meter langt, og cirka 13 meter højt svarende til et 4. etagers hus. Udover de 10 specialelementer skal tunnelentreprenøren Femern Link Contractors (FLC) støbe 79 såkaldte standardelementer, der hver er 217 meter lange og vejer 73.500 ton.

Specialelementerne støbes næsten som et hus i tre trin, hvor først kælderen støbes, dernæst væggene og til sidst kommer toppen.

Selve støbeprocessen på det første specialelement været i gang i lidt over et år, hvor der undervejs indsamlet værdifuld erfaring til arbejdet på de næste i rækken. Specialelement nummer to er således allerede i gang med at få støbt kælderetagen. Netop disse elementer kan støbes over længere tid, da der kun skal bruges 10, som hver bliver placeret på cirka hver anden kilometer af den i alt 18 kilometer lange tunnel.

-Vi er rigtig glade for, at støbningen af første specialelement er forløbet med succes. I disse dage tillader vi os at have hænderne over hovedet. Men vi ved, at der endnu er langt til målstregen, og vi har en naturlig respekt for det komplicerede arbejde, der fortsat venter forude, siger Nick Geurts, der er division manager i FLC med ansvar for produktionen af specialelementer.

På tunnelfabrikkens fem øvrige produktionslinjer har FLC færdigstøbt de første fem standardelementer og er i gang med de næste i rækken.

Det første specialelement forventes at blive sænket på plads ud for den danske kyst i løbet af 2025.

Byggeriet af Femern Bælt-tunnelen er Danmarkshistoriens største anlægsprojekt, og den største byggeplads i Nordeuropa. Den 18 kilometer lange tunnel bliver verdens længste sænketunnel. Når tunnelen står færdig, vil det være muligt at krydse Femern Bælt på 7 minutter i tog og 10 minutter i bil.

-lipe

15/10 2024
  • 50 nye PostNord Pakkeshops i hele landet

    50 nye PostNord Pakkeshops i hele landet

    transport ›PostNord forbereder sig på en fordobling af forsendelser i november og december. Siden slutningen af august har koncernen åbnet 10 nye pakkeshops, og de næste par måneder kommer der yderligere 40 til
  • Seminar og udstilling om emballage til farligt gods

    Seminar og udstilling om emballage til farligt gods

    transport ›Når Nordeuropas største emballagemesse, Scanpack åbner dørene i næste uge sætter emballage- og logistikvirksomheden Nefab fokus på prisbelønnede pakkeløsninger og inviterer til særligt seminar om emballering af lithiumbatterier
  • Pris til let håndtering af tungt værktøj

    Pris til let håndtering af tungt værktøj

    transport ›En bølgepapemballage specielt designet til transport af skafter til boreværktøjer. Det er resultatet af et samarbejde mellem DS Smith, Persson Innovation og et mineingeniørfirma, og det har udløst en af årets ScanStarpriser
  • Europas bedste arbejdsplads for fjerde år i træk

    Europas bedste arbejdsplads for fjerde år i træk

    transport ›Transport- og logistikvirksomheden DHL Express er igen blevet udnævnt til den bedste arbejdsplads i Europa ifølge Great Place to Work og Fortune 100 Best Companies to Work For in Europe 2024™ listen
  • Stor lynladepark på vej ved Storebæltsbroen

    Stor lynladepark på vej ved Storebæltsbroen

    transport ›Sund & Bælt harindgået kontrakt med virksomheden Fastned Denmark ApS om at opføre og drive en lynladepark på rastepladsen ved Knudshoved på Fyn. Ladeparken vil få 20 lynladepladser til elbiler og to til ellastbiler
  • Transportemballage til følsom elektronik

    Transportemballage til følsom elektronik

    transport ›Elektrostatisk udladning er en risikofaktor ved transport af elektronisk udstyr. Til at undgå, at der opstår pludselig elektrisk strøm mellem to genstande, har EcoCortec® udviklet bobleplastemballage med tredobbelt beskyttelse
  • RE-ZIP tester genbrugelig transportemballage i fem europæiske lande

    RE-ZIP tester genbrugelig transportemballage i fem europæiske lande

    transport ›Den danske producent af cirkulære emballageløsninger vil sammen med Amazon undersøge, om det er muligt at reducere emballageforbruget ved at bruge en specielt designet papkasse, som nemt kan foldes sammen og returneres
  • Meget lille tiltro til AI-styrede biler i Norden

    Meget lille tiltro til AI-styrede biler i Norden

    transport ›80 procent af danskerne foretrækker, at der sidder en person af kød og blod bag rattet i trafikken. Tendensen er den samme i de øvrige nordiske lande, selv om kunstig intelligens kan give større sikkerhed og færre uheld. Det viser en undersøgelse fra FTZs moderselskab, MEKO