Femern Bælt-tunnelens første kælderelement er støbt færdig

Femern Bælt-tunnelens første kælderelement er støbt færdig

Det første specialelement til Femern Bælt-tunnelen er nu færdigstøbt i tunnelfabrikken ved Rødbyhavn. Elementet er udstyret med kælder under vej og jernbane, hvor tunnelens elektronik bliver placeret

Et 21.000 ton stort betonelement er nu skubbet ud af støbeområdet ved tunnelfabrikken ved Rødbyhavn. Elementet er det første af i alt 10 specialelementer, som er én af nøglebrikkerne i byggeriet af Femern Bælt-tunnelen til Puttgarden i Tyskland.

Elementet består af to etager, hvor nederste etage er en kælder, som skal rumme tunnelens omfattende elektriske installationer. Ovenover i elementets ’stueetage’ ligger tunnelens rør til tog- og vejtrafikken.

Udover en kælderetage er elementet udstyret med en nødlomme i motorvejsrørene, hvor det tekniske personale kan parkere uden at genere den øvrige trafik og nemt få adgang til kælderen. Det giver en mere smidig drift og øger sikkerheden i tunnelen.

Brugen af specialelementerne er den største enkeltstående innovation i Femern Bælt-tunnelen, der ellers i store træk er baseret på Øresundstunnelen.

-Specialelementet er unik løsning, som samler tunnelens tekniske installationer i 10 knudepunkter fremfor at sprede den over hele tunnelens længde på 18 kilometer. Det reducerer både omfanget af beton til støbningen og udgravningen af havbunden. Samtidig giver løsningen en effektiv trafikafvikling og sikker adgang for de ansatte, der skal vedligeholde tunnelen, siger Jens Ole Kaslund, teknisk direktør i Femern A/S, der er bygherre og en del af det statslige selskab Sund & Bælt.

Støbeprocessen har været i gang i et år
Specialelementet er 39 meter langt, og cirka 13 meter højt svarende til et 4. etagers hus. Udover de 10 specialelementer skal tunnelentreprenøren Femern Link Contractors (FLC) støbe 79 såkaldte standardelementer, der hver er 217 meter lange og vejer 73.500 ton.

Specialelementerne støbes næsten som et hus i tre trin, hvor først kælderen støbes, dernæst væggene og til sidst kommer toppen.

Selve støbeprocessen på det første specialelement været i gang i lidt over et år, hvor der undervejs indsamlet værdifuld erfaring til arbejdet på de næste i rækken. Specialelement nummer to er således allerede i gang med at få støbt kælderetagen. Netop disse elementer kan støbes over længere tid, da der kun skal bruges 10, som hver bliver placeret på cirka hver anden kilometer af den i alt 18 kilometer lange tunnel.

-Vi er rigtig glade for, at støbningen af første specialelement er forløbet med succes. I disse dage tillader vi os at have hænderne over hovedet. Men vi ved, at der endnu er langt til målstregen, og vi har en naturlig respekt for det komplicerede arbejde, der fortsat venter forude, siger Nick Geurts, der er division manager i FLC med ansvar for produktionen af specialelementer.

På tunnelfabrikkens fem øvrige produktionslinjer har FLC færdigstøbt de første fem standardelementer og er i gang med de næste i rækken.

Det første specialelement forventes at blive sænket på plads ud for den danske kyst i løbet af 2025.

Byggeriet af Femern Bælt-tunnelen er Danmarkshistoriens største anlægsprojekt, og den største byggeplads i Nordeuropa. Den 18 kilometer lange tunnel bliver verdens længste sænketunnel. Når tunnelen står færdig, vil det være muligt at krydse Femern Bælt på 7 minutter i tog og 10 minutter i bil.

-lipe

15/10 2024
  • AI bliver motoren for digitalisering af flådestyring i 2025

    AI bliver motoren for digitalisering af flådestyring i 2025

    transport ›Dækproducenten Bridgestone forventer, at AI bliver motoren for den europæiske transportbranchebranchens udvikling mod mere effektive og miljøvenlige flåder i 2025
  • Intelligent teknologi reducerer kaffefirmas kørsler med 70 %

    Intelligent teknologi reducerer kaffefirmas kørsler med 70 %

    transport ›Danske Cafeu, som leverer kaffeløsninger til virksomheder, har med støtte fra Innovationsfonden fået udviklet en IoT-løsning, som tilgodeser både kundernes servicebehov og kaffefirmaets logistik- og miljøregnskab
  • Rekordhøj pakkevolumen

    Rekordhøj pakkevolumen

    transport ›Bring tager en fortsat større del af kagen, som er det danske pakkemarked. Det viser nye tal fra pakkeleverandøren
  • Lastbilimportørerne er klar til Transport 2025

    Lastbilimportørerne er klar til Transport 2025

    transport ›Opbakningen til Transportmessen er stor blandt lastbilimportørerne, der forventningsfulde ser frem til årets udgave af Skandinaviens førende transportmesse. Transport 2025 finder sted i MCH Messecenter Herning 3.-5. april
  • Jysk indsætter el-lastbiler til containertransport i Danmark

    Jysk indsætter el-lastbiler til containertransport i Danmark

    transport ›Jysk og Dania Connect samarbejder om brug af elektriske lastbiler mellem Aarhus Havn og Jysks distributionscenter i Uldum. Det skal reducere CO2e udledningen med op til 37%
  • Prisregn over transportemballager fra Nefab

    Prisregn over transportemballager fra Nefab

    transport ›Ved uddelingen af den prestigefyldte emballagepris WorldStar 2025 har emballageproducenten modtaget tre af slagsen for sit fiberbaserede alternativ til træpallekraver, en pap-bulkemballage til engangsbrug og en bølgepapløsning til skærme
  • Politisk flertal sikrer milliarder til brintrør fra 2030

    Politisk flertal sikrer milliarder til brintrør fra 2030

    transport ›- Nu gælder det om at komme hurtigt i gang, siger direktøren for Brintbranchen, Tejs Laustsen Jensen efter at et bredt flertal i folketinget forleden indgik aftale om statslige lån og driftsstøtte til etablering af brintrør fra Esbjerg til den tyske grænse
  • Ahlsell Danmark udnævner Anders Krabbe til ny direktør for opkøb

    Ahlsell Danmark udnævner Anders Krabbe til ny direktør for opkøb

    transport ›Den nye M&A-direktør kommer fra egne rækker. Som Head of Legal & Compliance har Anders Krabbe de senere år været dybt involveret i Ahlsell Danmarks arbejde med opkøb, hvor han bl.a. har bidraget med sin juridiske ekspertise i de komplekse opkøbsprocesser