Finanslovsaftale: Øget hastighedsgrænse for lastbiler på landeveje

Finanslovsaftale: Øget hastighedsgrænse for lastbiler på landeveje

Til gengæld indføres yderligere begrænsninger på 270 kilometer motorveje for lastvognsoverhalinger

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Regeringen og Dansk Folkeparti er enige om at hæve hastighedsgrænsen fra 70 km/t til 80
km/t for lastbilers uden for tættere bebygget område og på motortrafikveje for at fremme mobiliteten og sikre bedre vilkår for transporterhvervet.

For at fastholde et højt niveau for trafiksikkerhed fastholdes hastighedsgrænsen på 70 km/t i timen på de strækninger, hvor øget hastighed ikke er forsvarligt.

Der afsættes derfor midler, så der kan nedskiltes på relevante kommunale og statslige veje. Der afsættes 30 millioner kroner i 2019 til en pulje, hvorfra kommunerne kan ansøge om midler til skiltning. Der afsættes samtidig 1,5 millioner kroner i 2019 til skiltning på statsvejsnettet.

Begrænsning af lastbilsoverhalinger på motorveje
Mange bilister er generet af lastbiler, der overhaler. Regeringen og Dansk Folkeparti er derfor enige om, at lastbiler samt lette og tunge vogntogs mulighed for at overhale på tosporede motorveje fremadrettet skal begrænses på yderligere 270 kilometer af landets 2-sporede motorvejstrækninger.

Formålet er at skabe mere ro i trafikken på en række 2-sporede strækninger med høj trafikintensitet.
Der afsættes 15 millioner kroner i 2019 til Vejdirektoratets arbejde med skiltning af overhalingsbegrænsningen på de statslige motorvejsstrækninger.

Bedre miljøkontrol med lastbiler
I forbindelse med finanslovsaftalen er det også besluttet, at styrke indsatsen mod NOx-snyd for lastbiler. Der igangsættes derfor et projekt om at udvikle og implementere bedre metoder og værktøjer til brug for håndhævelsen af reglerne om lastbilers udledning af luftforurening. Der afsættes 3 millioner kroner årligt i 2019 og 2020.

3/12 2018
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    transport ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    transport ›Michael Jønsson er hentet i egne rækker hos GLS Denmark og tiltræder sin nye stilling som salgsdirektør pr. 1. september
  • 300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    transport ›Glasproducenten Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe) har lanceret en ny letvægtsvinflaske, som kan være en af løsningerne på stigende priser og højere miljøkrav
  • DHL udnævner ny CEO for Europa

    DHL udnævner ny CEO for Europa

    transport ›Rainer Haag overtager stillingen som CEO for DHL Supply Chain Europe, og får dermed ansvaret for 16 centraleuropæiske markeder
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed