Fleksibel parkering giver bedre plads til lastbiler
Vejdirektoratet sætter næste år et forsøg i gang på en rasteplads i Midtjylland, hvor lastbiler får mulighed for at parkere mere fleksibelt, for at vurdere, om det kan bidrage til at løse kapacitetsudfordringen på landets rastepladser
Af Dan Bjerring
Christiansborg
Der er rift om parkeringspladserne på rastepladserne langs motorvejsnette, og det skaber en udfordring for transportbranchen, hvor repræsentanter for chaufførerne har foreslået, at kapaciteten på rastepladserne udnyttes bedre ved, at lastbiler kan parkere mere fleksibelt via det, der populært kaldes ’tetrisparkering’.
Transportminister Benny Engelbrecht peger på, at transportbranchen har problemer med at finde ledig parkering på rastepladserne hver dag.
Vejdirektoratets forsøg på rastepladsen i Merring skal gøre mybndighederne klogere på, om pladsen kan bruges bedre, hvis man gør, som chaufførerne foreslår, og laver ’tetrisparkering’.
Forsøgsplads
Vejdirektoratet har udpeget rastepladsen ved Merring, som ligger i sydgående retning på E45 Østjyske Motorvej mellem Hedensted og Horsens, da den er kendt for at være udfordret på kapaciteten, og samtidig er indrettet på samme måde, som mange andre rastepladser.
Det gør erfaringerne fra forsøget mulige at overføre til lignende områder. Desuden er indretningen af rastepladsen overskuelig for brugerne af pladsen, således at risikoen for uheld minimeres.
Afmærket med stiplede linier
Forsøget betyder, at parkeringsarealerne til lastbiler kan anvendes mere fleksibelt, idet afmærkningen af de eksisterende parkeringsbåse erstattes med stiplede linjer som kan ’styre’ parkeringen uden at være bindende.
Forsøget igangsættes 1. maj 2022 med afslutning 1. september, og der tages dermed højde for spidsbelastning i sommersæsonen.
Uafhængigt af forsøget blev der med Infrastrukturplan 2035 afsat 50 millioner kroner til udvidelse af rastepladser langs statsvejnettet