Forhøjede fragtpriser giver Farusa nye kunder

Forhøjede fragtpriser giver Farusa nye kunder

Specialisten i ultra stærke bølgepapkasser oplever en stigende interesse for sine specialdesignede transportemballager. For besparelserne på de lettere forsendelser opvejer merudgiften til de skræddersyede løsninger for kunderne – og er samtidig til glæde for miljøet

Af Lisbeth Petersen 

For bare nogle få år siden var det et særsyn, at der kørte en fyldt fragtbil med kun en enkelt kundeordre ud fra Farusas produktion i Farum. Virksomhedens produkter - de ekstremt stærke transportemballager af Heavy Duty bølgepap - er specialdesignede til de enkelte kunder, og dermed heller ikke umiddelbart nogen billig løsning. Men med de senere års voldsomme stigninger på fragtomkostninger, ser stadigt flere kunder fordelene i at optimere forsendelserne.  

 

Med de stigende transportomkostninger og det øgede fokus på miljø vælger stadigt flere SMV’er at gå over til de dyrere eksportemballager for at få fordelene ved såvel kombineret fragt som muligheden for genbrug, fortæller Arne Hammer. 

- Kvalitet og pris går jo ofte hånd i hånd. Derfor bør eksportemballage blive produceret som skræddersyede kasser, så man undgår unødvendig vægt og spildplads, siger Farusas ejer, fabrikant Arne Hammer og uddyber: 

- Hovedparten af Farusas eksportemballager bliver sendt ud i verden som stykgods og skal derfor kunne klare de mange slag og påvirkninger, de kan få undervejs. Hvor vores kundegruppe tidligere mest bestod af smv’er, som typisk bestiller 25-50 kasser ad gangen, har vi fået langt flere, store industrikunder.Det er dem, som hidtil har anvendt pallerammer og transportkasser af krydsfiner eller træ til deres eksportforsendelser, men nu i stedet vælger den lette, men ultra stærke, Heavy Duty bølgepapemballage.Derfor sender vi nu hver uge flere fyldte lastbiler med en enkelt kundeordre afsted fra fabrikken. 

Hver emballage er konstrueret til formålet 
Bortset fra ca. 15 lagerholdte emballagetyper, som udgør standardsortimentet, og som alle er specifikt godkendt til forsendelse af farligt gods, bliver der ikke produceret standardvarer på fabrikken i Farum. Kunderne bor i hele Skandinavien og er eksporterende virksomheder, som har brug for alt fra 10 til flere tusinde styks specialemballage til f.eks. fødevarer, maskindele og medicin.  

Hver gang en ny, potentiel kunde indleder kontakten med Farusa, går sælgerne i gang med at kortlægge opgave, krav og ønsker til emballagen, og herefter tager konstruktionsafdelingen over med design og beregninger; dels af kassernes form, type og eventuelle behov for design af indlæg af pap eller skum – dels af arbejdsmiljøet og de fysiske forhold hos kunden i forbindelse med håndteringen af emballagerne.

 
Lige som papkasserne bliver skumindlæggene tilpasset individuelt til de enkelte opgaver. 

Ud fra de samlede undersøgelser bliver der udarbejdet et tilbud, og når prisen er afstemt og accepteret af kunden, er det ikke unormalt at Farusa fremstiller udfaldsprøver/prototyper på den enkelte emballage, som kunden får tilsendt til afprøvning. 

Bedre stablingsevne kan finansiere materialeudgiften  
Med kundevirksomheder, der spænder fra en lille smedevirksomhed til internationale koncerner, er der i sagens natur også forskel på, hvor mange emballager der bliver bestilt ad gangen og dermed også, hvor meget man kan optimere på fragten. Men selv mindre virksomheder kan ofte opnå gevinst ved at revurdere hele emballagestrategien og dermed også økonomien. 

- Nogle kunder køber alene vores skræddersyede Heavy Duty kasser til nogle af deres produkter, som har brug for særlig beskyttelse, mens de så bruger traditionelle, tynde papkasser til deres øvrige produkter. Men de tyndere – og billigere – kasser kan kun sjældent holde til at blive stablet med måske 400 kg i en søcontainer til Sydamerika - eller for den sags skyld på en lastbil ned igennem Europa.

Vores kasser kan derimod ofte stables dobbelt i en søcontainer, og derfor kan det samlet set nogle gange bedre betale sig for kunden at skifte til vores dyrere kasser til samtlige produkter og dermed opnå besparelserne på forsendelsen, forklarer Arne Hammer, som også altid understreger fordelene for virksomhedernes grønne regnskab: 

- For ud over at Heavy Duty-kasserne er så solide, at de med et indhold på op til 800 kg kan stables til loftet, kan de også genbruges med fuldt styrkeforhold i mange år – og i øvrigt blive genanvendt til produktion af almindelige papkasser bagefter. 

15/6 2022
  • Lastbiler tog færgen til Femernbyggeriet

    Lastbiler tog færgen til Femernbyggeriet

    transport ›Langelandslinjens færger havde i 2024 flere lastbiler med end nogensinde før. Det viser den seneste opgørelse over trafiktal for ruten mellem Spodsbjerg og Tårs. Årsagen er byggeriet af Femern-forbindelsen
  • Ny postlov har åbnet for brevlevering alle årets dage

    Ny postlov har åbnet for brevlevering alle årets dage

    transport ›For et år siden skabte en ny lov fri konkurrence på brevmarkedet, og danskerne har omfavnet muligheden for levering alle årets dage. Ifølge ekspert drives brevtrenden af unge som en reaktion på digital overmætning
  • DANX Carousel køber tyske LPR Group

    DANX Carousel køber tyske LPR Group

    transport ›København-baserede DANX Carousel styrker sin position som førende, europæisk leverandør af tidskritiske logistikløsninger med opkøbet af den tyskbaserede specialist i natlogistik, reparation og field services
  • TA-Logistics køber stor svensk transportvirksomhed

    TA-Logistics køber stor svensk transportvirksomhed

    transport ›Den danske logistikkoncern TA-Logistics A/S, som også ejer bl.a. transportvirksomheden Frode Laursen, overtager svenske GDL AB inklusive datterselskabet C-R Utbildning AB
  • Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn

    Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn

    transport ›For en samfundsøkonomisk merpris på cirka 1,3 milliarder kroner for minimumsløsningen og cirka 2,9 milliarder kroner for maksimumsløsningen er det muligt at anlægge en fast forbindelse mellem Als og Fyn uden at påvirke klimaet negativt, ligesom helt nye naturområder kan skabes, viser analyse
  • Mere el til lastbilerne

    Mere el til lastbilerne

    transport ›Norlys og Interroll, der producerer transportmateriel, åbner i begyndelsen af januar den første offentlige ladestander til ellastbiler i Storkøbenhavn
  • Julen har bragt rekord for Bring

    Julen har bragt rekord for Bring

    transport ›Bring kan se tilbage på en rekordstor julehandel, hvor de har leveret flere pakker til danskerne end nogensinde før
  • Emirates SkyCargo indsætter fragtfly til og fra København

    Emirates SkyCargo indsætter fragtfly til og fra København

    transport ›For at imødekomme den stigende efterspørgsel på luftfragt til og fra Danmark har Emirates SkyCargos fragtdivision nu valgt at indsætte et dedikeret ugentligt fragtfly fra Københavns Lufthavn. Den nye rute udvider netværket af destinationer, der betjenes af Emirates’ fragtfly, til 38