Fremtidens 3 i 1'er fra Scania

Fremtidens 3 i 1'er fra Scania

NXT er visionen om et batteridrevnet konceptkøretøj til bytransport. Den er så fleksibel, at den skal kunne transportere pendlere til og fra arbejde om morgenen og om aftenen, levere varer i løbet af dagen og køre renovationskørsel om natten

Scanias ingeniører har tænkt helt ud af boksen og løftet virksomhedens dna – modulsystemet – til nye højder med et konceptkøretøj, som kan skifte form til forskellige kørselsopgaver i byer.

I mange byer er der behov for at opnå lavere emissioner og mindre trængsel, og disse behov skaber forandring i transportsektoren. Skiftet til et bæredygtigt transportsystem i byerne bliver hjulpet godt på vej af udviklingen inden for eldrevne og selvkørende køretøjer – en udvikling, der både handler om teknologi og infrastruktur.

- NXT er en fremtidsvision om bytransport. Mange af teknologierne er ikke modne endnu, men det var vigtigt for os at bygge et konceptkøretøj, som kunne vise, hvad der rent teknisk er inden for rækkevidde, siger Scanias President og CEO Henrik Henriksson, og tilføjer:

- NXT er designet til år 2030 og fremefter, men den har en række nyskabende funktioner, som faktisk allerede er tilgængelige.

 

Drivmodulerne for og bag på NXT kan monteres på karrosseriet til en bus, en distributionslastbil eller en renovationsbil.

Deling og stor fleksibilitet
Scania understreger, at hvis transportsystemet virkelig skal forandres, spiller køretøjerne en vigtig rolle, men de kan ikke klare det alene. Infrastrukturen skal udvikles betydeligt for at tage hensyn til både eldrevne og selvkørende køretøjer. Og fordi flowet af mennesker og varer kører i døgndrift i byerne, skal trafikken tænkes og planlægges som et samlet hele, ikke som separate dele.

- På mange måder symboliserer erhvervskørsel byens puls. Det er sådan, mange kommer på arbejde eller i skole. Det er sådan, fødevarerne når frem til butikker og restauranter, sådan, medicinen når frem til hospitalerne, og sådan, affaldet bliver indsamlet og kørt væk. I øjeblikket er trafikflowet i byerne langt fra optimalt. Varer leveres i myldretiden om morgenen, hvor de fleste mennesker også er på farten. Og erhvervskørsel er stort set bortvist fra bymidten om natten, når folk ligger og sover, står der i pressemeddelelsen.

Henrik Henriksson siger:
- Scania kan ikke udvikle et helt nyt transportsystem til byerne, men vi kan levere inspiration til den forandring, og det er selve ideen med NXT: En ny, anderledes og bæredygtig måde at tænke transport og køretøjer på.

Højere grad af automatisering
I pressematerialet fra Scania lyder det:
- Kollektiv trafik har altid handlet om at dele. Nu bliver dét begreb løftet til nye højder. Med større automatisering bliver det lettere at opnå større fleksibilitet inden for den kollektive trafik.

- Vi kommer med noget nyt og helt anderledes. Men det fleksible design og de modulopbyggede enheder er klassisk Scania, siger Robert Sjödin, som er projektleder for NXT.

Det otte meter lange busmodul er konstrueret som én enhed i kompositmaterialer, hvilket nedbringer vægten betydeligt. De cylinderformede cellebatterier er placeret under gulvet, hvor de optager uudnyttet plads og bidrager til en bedre vægtfordeling. Med den lave køretøjsvægt på under otte tons anslås køretøjets aktionsradius med vore dages batterier til at være 245 km.

Fakta om Scania Danmark
Scania Danmark er den officielle importør af Scania lastbiler og busser i Danmark og et datterselskab til Scania CV, Sverige.

-lipe

13/6 2019
  • Bilka har påbegyndt udskiftning til eldrevet hjemmelevering

    Bilka har påbegyndt udskiftning til eldrevet hjemmelevering

    transport ›Nye elbiler bliver nu en del af BilkaToGo Hjemmelevering, og rykker Salling Group tættere på sine klimamål. De første 10 biler er på gaderne, og målet er, at hele flåden om få år skal køre på el
  • Solid vækst og realiserede investeringer i ADP

    Solid vækst og realiserede investeringer i ADP

    transport ›2024 gav vækst på godsvolumen, omsætning og driftsresultat i Fredercia og Nyborg havne. Derudover fastholdt ADP et højt investeringsniveau bl.a. med færdiggørelse af flere lagerfaciliteter i Taulov Dry Port, og en række nye aktiviteter er sat i gang
  • Dansk Træemballage A/S køber svenske AB Karl Hedin Emballage

    Dansk Træemballage A/S køber svenske AB Karl Hedin Emballage

    transport ›Ejerne af de to virksomheder har underskrevet aftale om at DTE overtager 100 % af aktierne i Karl Hedin og dets datterselskaber. Overtagelsen sker fredag 9. maj, og det svenske selskab vil fortsætte under eget navn og med Oskar Ryno som adm. direktør
  • Organisationer anbefaler 2035-mål for produktion af grønne brændstoffer

    Organisationer anbefaler 2035-mål for produktion af grønne brændstoffer

    transport ›Den globale skibs- og luftfart skal gøres markant grønnere, og Danmark har unikke muligheder for at bistå med løsninger. Det mener Green Power Denmark, som støttes af DI og Danske Rederier i en rapport med fire anbefalinger til regeringen
  • Norlys åbner nye lynladeparker på Sydsjælland

    Norlys åbner nye lynladeparker på Sydsjælland

    transport ›Onsdag og torsdag i denne uge indvier Norlys henholdsvis lynladepark i Fuglebjerg med 5 lynladere, der gør det muligt for 9 elbilister at lade samtidigt, og en park i Næstved med 4 lynladere, der kan oplade 8 elbiler på samme tid
  • Sofalogistik i øjenhøjde

    Sofalogistik i øjenhøjde

    transport ›Logistikken er en central del af forretningen hos det danske livsstilsbrand Sackit, der opererer i spændingsfeltet mellem B2B og B2C. Levering af produkter som sækkestole, møbler og elektronik til både hoteller og privatkunder stiller nemlig høje krav til fleksibilitet, præcision og evnen til at håndtere gods i mange formater og størrelser
  • Mærsk-containere skifter farve

    Mærsk-containere skifter farve

    transport ›Efter 50 år i gråt er tusindvis af fragtcontainere nu blevet malet om. Den nye farve er - naturligvis - den ikoniske lyseblå, der altid har været rederiets kendetegn
  • Stigende efterspørgsel på gasdrevne lastbiler

    Stigende efterspørgsel på gasdrevne lastbiler

    transport ›Gas er en stadigt mere efterspurgt energikilde i den internationale transportbranche, som på den måde kan reducere deres CO2-udledning betragteligt. Alene sidste år steg Volvos salg af gasdrevne lastbiler mere end 25 procent