Fremtidens batterier skal være mere bæredygtigeFoto: Michal Jamro, Pixabay

Fremtidens batterier skal være mere bæredygtige

EU's miljøministre har i fællesskab vedtaget et forslag, der skal skærpe kravene til batteriers bæredygtighed markant. Det er et vigtigt element i den grønne omstilling, da verdens forbrug af batterier vil blive mangedoblet de kommende år, ikke mindst inden for transportsektoren

Batteriernes levetid skal forlænges ved at sikre højere kvalitet, og ved at de i højere grad kan genbruges eller repareres. Der vil også blive skruet op for hensynet til miljøet ved at sørge for, at udvinding af råvarer til batteriproduktion sker miljømæssigt, etisk og socialt ansvarligt. Batteriets CO2-aftryk skal også kunne gøres op.

Forbruget ventes at blive 14 doblet
Verdens afhængighed af batterier er stigende, hvilket især skyldes den grønne omstilling inden for transportsektoren med produktionen af blandt andet elbiler, elbusser og ellastbiler. Efterspørgslen efter batterier forventes på verdensplan at 14-doble frem mod 2030, og Europa vil på det tidspunkt være verdens næststørste marked for batterier kun overgået af Kina.

 Foto: Miljøministeriet

- Den grønne omstilling betyder, at vi skal have mange flere batterier til vores elbiler, PC'er og når vi lagrer strøm fra solceller. Men den grønne batteri-bølge må ikke gå ud over vores miljø – vi skal bruge vores ressourcer bedst muligt, så vi genbruger mere og skaber produkter, der holder længere i stedet for hurtigt at ende som affald, siger miljøminister Lea Wermelin, der har sat et væsentligt aftryk på det nye EU-forslag.

Produktion af batterier i Europa skal øges
Produktionen af batterier inden for de europæiske grænser skal øges, så Europa bliver mindre afhængig af batterier produceret i for eksempel Asien. Ambitionen er, at EU i 2030 skal være den næststørste producent af batterier.

- Vi har set, hvor vigtigt det er med en stabil energiforsyning, og det gælder også for forsyningen af batterier, hvor efterspørgslen kun vil stige i fremtiden. Det er derfor vigtigt, at vi kommer i gang med at skabe en cirkulær økonomi for batterier her i Europa, så vi kan sikre en selvforsynende produktion til den grønne omstilling, siger miljøminister Lea Wermelin.

EU's Ministerråds forslag skal nu forhandles med Europa-Parlamentet før et endeligt fælles sæt regler er vedtaget. Det forventes at være på plads ved udgangen af året.

Foto: Mohamed Hassan, Pixabay

Fakta - Markedet for batterier
Behovet for batterier forventes på verdensplan at 14-dobles frem til 2030.
EU forventes at blive det 2. største marked for batterier i 2030.
Batteriproduktion foregår i dag primært i Asien, som har stået for op til 98 procent af produktionen af batterier. Med forslaget sætter EU en ambition om at blive den anden største producent af batterier i 2030.
Forslaget omfatter alle slags batterier i eksempelvis bærbare computere, elbiler, den elektriske tandbørste samt engangsbatterier, der bruges i for eksempel lommelygter og lyskæder.
Batterier indeholder kritiske råstoffer, som cobolt, lithium og nikkel. Med forslaget sikres det, at råstofferne udvindes miljømæssigt, socialt og etisk ansvarligt.

EU's nye forslag vil bl.a. medføre:
Due diligence (rettidig omhu) skal sikre, at råstoffer, der tilføres det cirkulære kredsløb, sker på baggrund af sociale-, etiske- og miljømæssige hensyn.
Opgørelse af CO2-aftryk (carbon footprint)
Krav om indhold af genanvendt materiale
Begrænsning af problematiske kemikalier
Indførelse af batteripas og datasystemer til information om batterier og kritiske råstoffer såsom cobolt, lithium og nikkel
Øget genbrug, renovering af batterier, samt at batterierne kan anvendes til nye formål
Batterier skal kunne tages ud af det produkt, de anvendes i, og erstattes af nye, så batteriets levetid ikke begrænser anvendelsen af produktet

-lipe

18/3 2022
  • DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    transport ›Den 1. november meddelte rederiet, at det planlagte køb af virksomheden Ekol Logistics' internationale netværk var afblæst, men med en ny aftale, blive handelen alligevel gennemført
  • Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    transport ›Transportminister Thomas Danielsen (V) har besluttet, at man med øjeblikkelig virkning kan bygge grønne energiprojekter tættere på statsvejene
  • IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    transport ›Betonvareproducenten, IBF mener, at transportbranchens skift fra fossile brændstoffer til el trækker ud, fordi der mangler ladestationer til lastbiler. Derfor etablerer producenten en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn
  • Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    transport ›DB Schenker, iBoxen og Linköpings Universitet har startet en omfattende forundersøgelse for at udvikle et AI-værktøj, der kan forbedre placeringen af leveringsbokse i svenske byer. I projektet indgår flere nøgleaktører
  • 365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    transport ›Instabee er i gang med at installere pakkebokse i Coops discountkædebutikker i alle de største byer i Danmark. Målet er at have de første 30 på plads inden den kommende, travle e-handelsperiode
  • Flere af GLS' pakker leveret på el

    Flere af GLS' pakker leveret på el

    transport ›I samarbejde med Norlys satser GLS på elektrificering af hele flåden og etablering af en omfattende ladeinfrastruktur inden 2035, hvor målet er, at alle nyindkøbte køretøjer skal være nul- eller lavemissionskøretøjer
  • Karsten Lauritzen stopper i DI

    Karsten Lauritzen stopper i DI

    transport ›Den tidligere skatteminister for Venstre meddeler, at han den 1. februar 2025 forlader stillingen som Branchedirektør for DI Transport, for i stedet at tiltræde som adm. direktør i Danske Advokater
  • Scandlines vinder tysk innovationspris

    Scandlines vinder tysk innovationspris

    transport ›Ombygningen af hybridfærgerne på Rødby-Puttgarten overfarten, M/F Deutschland og M/F Schleswig-Holstein til plug-in hybridfærger har sikret rederiet en innovationspris fra det tyske selskab for transportforskning