Fremtidens batterier skal være mere bæredygtigeFoto: Michal Jamro, Pixabay

Fremtidens batterier skal være mere bæredygtige

EU's miljøministre har i fællesskab vedtaget et forslag, der skal skærpe kravene til batteriers bæredygtighed markant. Det er et vigtigt element i den grønne omstilling, da verdens forbrug af batterier vil blive mangedoblet de kommende år, ikke mindst inden for transportsektoren

Batteriernes levetid skal forlænges ved at sikre højere kvalitet, og ved at de i højere grad kan genbruges eller repareres. Der vil også blive skruet op for hensynet til miljøet ved at sørge for, at udvinding af råvarer til batteriproduktion sker miljømæssigt, etisk og socialt ansvarligt. Batteriets CO2-aftryk skal også kunne gøres op.

Forbruget ventes at blive 14 doblet
Verdens afhængighed af batterier er stigende, hvilket især skyldes den grønne omstilling inden for transportsektoren med produktionen af blandt andet elbiler, elbusser og ellastbiler. Efterspørgslen efter batterier forventes på verdensplan at 14-doble frem mod 2030, og Europa vil på det tidspunkt være verdens næststørste marked for batterier kun overgået af Kina.

 Foto: Miljøministeriet

- Den grønne omstilling betyder, at vi skal have mange flere batterier til vores elbiler, PC'er og når vi lagrer strøm fra solceller. Men den grønne batteri-bølge må ikke gå ud over vores miljø – vi skal bruge vores ressourcer bedst muligt, så vi genbruger mere og skaber produkter, der holder længere i stedet for hurtigt at ende som affald, siger miljøminister Lea Wermelin, der har sat et væsentligt aftryk på det nye EU-forslag.

Produktion af batterier i Europa skal øges
Produktionen af batterier inden for de europæiske grænser skal øges, så Europa bliver mindre afhængig af batterier produceret i for eksempel Asien. Ambitionen er, at EU i 2030 skal være den næststørste producent af batterier.

- Vi har set, hvor vigtigt det er med en stabil energiforsyning, og det gælder også for forsyningen af batterier, hvor efterspørgslen kun vil stige i fremtiden. Det er derfor vigtigt, at vi kommer i gang med at skabe en cirkulær økonomi for batterier her i Europa, så vi kan sikre en selvforsynende produktion til den grønne omstilling, siger miljøminister Lea Wermelin.

EU's Ministerråds forslag skal nu forhandles med Europa-Parlamentet før et endeligt fælles sæt regler er vedtaget. Det forventes at være på plads ved udgangen af året.

Foto: Mohamed Hassan, Pixabay

Fakta - Markedet for batterier
Behovet for batterier forventes på verdensplan at 14-dobles frem til 2030.
EU forventes at blive det 2. største marked for batterier i 2030.
Batteriproduktion foregår i dag primært i Asien, som har stået for op til 98 procent af produktionen af batterier. Med forslaget sætter EU en ambition om at blive den anden største producent af batterier i 2030.
Forslaget omfatter alle slags batterier i eksempelvis bærbare computere, elbiler, den elektriske tandbørste samt engangsbatterier, der bruges i for eksempel lommelygter og lyskæder.
Batterier indeholder kritiske råstoffer, som cobolt, lithium og nikkel. Med forslaget sikres det, at råstofferne udvindes miljømæssigt, socialt og etisk ansvarligt.

EU's nye forslag vil bl.a. medføre:
Due diligence (rettidig omhu) skal sikre, at råstoffer, der tilføres det cirkulære kredsløb, sker på baggrund af sociale-, etiske- og miljømæssige hensyn.
Opgørelse af CO2-aftryk (carbon footprint)
Krav om indhold af genanvendt materiale
Begrænsning af problematiske kemikalier
Indførelse af batteripas og datasystemer til information om batterier og kritiske råstoffer såsom cobolt, lithium og nikkel
Øget genbrug, renovering af batterier, samt at batterierne kan anvendes til nye formål
Batterier skal kunne tages ud af det produkt, de anvendes i, og erstattes af nye, så batteriets levetid ikke begrænser anvendelsen af produktet

-lipe

18/3 2022
  • ''Taxagrønt'' bekymrer

    ''Taxagrønt'' bekymrer

    transport ›Når bilister og cyklister kører frem mod et lyskryds, og de egentlig burde stoppe, er der mange, som alligevel kører over. Samtidigt er begge grupper bekymrede for at ende i en ulykke med hinanden
  • Transportemballager høster priser

    Transportemballager høster priser

    transport ›Ved den årlige prisuddeling i Scandinavian Packaging Association, har Smurfit Westrock vundet hele fem ScanStars for emballager, hvor funktionaliteten under transport er en væsentlig del af designet
  • Økonomisk beregner skal bane vejen for flere el-lastbiler

    Økonomisk beregner skal bane vejen for flere el-lastbiler

    transport ›Drivkraft Danmark lancerer i samarbejde med COWI en ny TCO-beregner på vidensportalen eltiltrucks.dk. Målet er at gøre det lettere for vognmænd og transportfirmaer at vurdere økonomien i at skifte fra diesel til el-lastbiler
  • I offensiven for privatforsendelser

    I offensiven for privatforsendelser

    transport ›Med et udvidet partnerskab og en fælles reklamekampagne vil Bring og Reshopper fjerne friktion i privat-til-privat-forsendelser og gøre det endnu nemmere at sende og modtage secondhandvarer
  • Fra 0 til 4.000

    Fra 0 til 4.000

    transport ›På bare otte år har MAN TGE rundet en milepæl med stort antal varebiler på de danske landeveje
  • Ny ejerkreds af MAN Truck i Danmark

    Ny ejerkreds af MAN Truck i Danmark

    transport ›Tidligere på måneden indgik MAN Truck & Bus Group en aftale om at sælge sit danske datterselskab, MAN Truck & Bus Danmark til Semler Gruppen i Danmark
  • Viljefast godschauffør er årets transportlærling

    Viljefast godschauffør er årets transportlærling

    transport ›Den nyuddannede godschauffør, Mikkel Gregersen har netop fået Transportens Lærlingepris 2025, der uddeles af Transportens Arbejdsgivere, ATL. Trods store uforudsete udfordringer undervejs fuldførte han sin uddannelse
  • Klar ved tasterne

    Klar ved tasterne

    transport ›Danske virksomheder kan søge tilskud til at elektrificere deres lastbiler og etablere ladeløsninger, når puljen til omstilling af tung transport åbner den 3. september. Meget tyder på, at der bliver rift om midlerne