Fremtidens batterier skal være mere bæredygtigeFoto: Michal Jamro, Pixabay

Fremtidens batterier skal være mere bæredygtige

EU's miljøministre har i fællesskab vedtaget et forslag, der skal skærpe kravene til batteriers bæredygtighed markant. Det er et vigtigt element i den grønne omstilling, da verdens forbrug af batterier vil blive mangedoblet de kommende år, ikke mindst inden for transportsektoren

Batteriernes levetid skal forlænges ved at sikre højere kvalitet, og ved at de i højere grad kan genbruges eller repareres. Der vil også blive skruet op for hensynet til miljøet ved at sørge for, at udvinding af råvarer til batteriproduktion sker miljømæssigt, etisk og socialt ansvarligt. Batteriets CO2-aftryk skal også kunne gøres op.

Forbruget ventes at blive 14 doblet
Verdens afhængighed af batterier er stigende, hvilket især skyldes den grønne omstilling inden for transportsektoren med produktionen af blandt andet elbiler, elbusser og ellastbiler. Efterspørgslen efter batterier forventes på verdensplan at 14-doble frem mod 2030, og Europa vil på det tidspunkt være verdens næststørste marked for batterier kun overgået af Kina.

 Foto: Miljøministeriet

- Den grønne omstilling betyder, at vi skal have mange flere batterier til vores elbiler, PC'er og når vi lagrer strøm fra solceller. Men den grønne batteri-bølge må ikke gå ud over vores miljø – vi skal bruge vores ressourcer bedst muligt, så vi genbruger mere og skaber produkter, der holder længere i stedet for hurtigt at ende som affald, siger miljøminister Lea Wermelin, der har sat et væsentligt aftryk på det nye EU-forslag.

Produktion af batterier i Europa skal øges
Produktionen af batterier inden for de europæiske grænser skal øges, så Europa bliver mindre afhængig af batterier produceret i for eksempel Asien. Ambitionen er, at EU i 2030 skal være den næststørste producent af batterier.

- Vi har set, hvor vigtigt det er med en stabil energiforsyning, og det gælder også for forsyningen af batterier, hvor efterspørgslen kun vil stige i fremtiden. Det er derfor vigtigt, at vi kommer i gang med at skabe en cirkulær økonomi for batterier her i Europa, så vi kan sikre en selvforsynende produktion til den grønne omstilling, siger miljøminister Lea Wermelin.

EU's Ministerråds forslag skal nu forhandles med Europa-Parlamentet før et endeligt fælles sæt regler er vedtaget. Det forventes at være på plads ved udgangen af året.

Foto: Mohamed Hassan, Pixabay

Fakta - Markedet for batterier
Behovet for batterier forventes på verdensplan at 14-dobles frem til 2030.
EU forventes at blive det 2. største marked for batterier i 2030.
Batteriproduktion foregår i dag primært i Asien, som har stået for op til 98 procent af produktionen af batterier. Med forslaget sætter EU en ambition om at blive den anden største producent af batterier i 2030.
Forslaget omfatter alle slags batterier i eksempelvis bærbare computere, elbiler, den elektriske tandbørste samt engangsbatterier, der bruges i for eksempel lommelygter og lyskæder.
Batterier indeholder kritiske råstoffer, som cobolt, lithium og nikkel. Med forslaget sikres det, at råstofferne udvindes miljømæssigt, socialt og etisk ansvarligt.

EU's nye forslag vil bl.a. medføre:
Due diligence (rettidig omhu) skal sikre, at råstoffer, der tilføres det cirkulære kredsløb, sker på baggrund af sociale-, etiske- og miljømæssige hensyn.
Opgørelse af CO2-aftryk (carbon footprint)
Krav om indhold af genanvendt materiale
Begrænsning af problematiske kemikalier
Indførelse af batteripas og datasystemer til information om batterier og kritiske råstoffer såsom cobolt, lithium og nikkel
Øget genbrug, renovering af batterier, samt at batterierne kan anvendes til nye formål
Batterier skal kunne tages ud af det produkt, de anvendes i, og erstattes af nye, så batteriets levetid ikke begrænser anvendelsen af produktet

-lipe

18/3 2022
  • Lastbiler tog færgen til Femernbyggeriet

    Lastbiler tog færgen til Femernbyggeriet

    transport ›Langelandslinjens færger havde i 2024 flere lastbiler med end nogensinde før. Det viser den seneste opgørelse over trafiktal for ruten mellem Spodsbjerg og Tårs. Årsagen er byggeriet af Femern-forbindelsen
  • Ny postlov har åbnet for brevlevering alle årets dage

    Ny postlov har åbnet for brevlevering alle årets dage

    transport ›For et år siden skabte en ny lov fri konkurrence på brevmarkedet, og danskerne har omfavnet muligheden for levering alle årets dage. Ifølge ekspert drives brevtrenden af unge som en reaktion på digital overmætning
  • DANX Carousel køber tyske LPR Group

    DANX Carousel køber tyske LPR Group

    transport ›København-baserede DANX Carousel styrker sin position som førende, europæisk leverandør af tidskritiske logistikløsninger med opkøbet af den tyskbaserede specialist i natlogistik, reparation og field services
  • TA-Logistics køber stor svensk transportvirksomhed

    TA-Logistics køber stor svensk transportvirksomhed

    transport ›Den danske logistikkoncern TA-Logistics A/S, som også ejer bl.a. transportvirksomheden Frode Laursen, overtager svenske GDL AB inklusive datterselskabet C-R Utbildning AB
  • Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn

    Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn

    transport ›For en samfundsøkonomisk merpris på cirka 1,3 milliarder kroner for minimumsløsningen og cirka 2,9 milliarder kroner for maksimumsløsningen er det muligt at anlægge en fast forbindelse mellem Als og Fyn uden at påvirke klimaet negativt, ligesom helt nye naturområder kan skabes, viser analyse
  • Mere el til lastbilerne

    Mere el til lastbilerne

    transport ›Norlys og Interroll, der producerer transportmateriel, åbner i begyndelsen af januar den første offentlige ladestander til ellastbiler i Storkøbenhavn
  • Julen har bragt rekord for Bring

    Julen har bragt rekord for Bring

    transport ›Bring kan se tilbage på en rekordstor julehandel, hvor de har leveret flere pakker til danskerne end nogensinde før
  • Emirates SkyCargo indsætter fragtfly til og fra København

    Emirates SkyCargo indsætter fragtfly til og fra København

    transport ›For at imødekomme den stigende efterspørgsel på luftfragt til og fra Danmark har Emirates SkyCargos fragtdivision nu valgt at indsætte et dedikeret ugentligt fragtfly fra Københavns Lufthavn. Den nye rute udvider netværket af destinationer, der betjenes af Emirates’ fragtfly, til 38