Førerløst, elektrisk containerskib testes i Norge

Førerløst, elektrisk containerskib testes i Norge

DB Schenker og Kongsberg Maritime har for nylig gennemført en fuldskala-simulering af et autonomt containerskib i autentiske omgivelser mellem havnen i Ikornes og havnen i Ålesund. En vigtig milepæl i projektet om at erstatte traditionelle skibe med moderne autonome skibe uden emissioner

Testsejladserne er en del af en forundersøgelse i aftalen mellem Kongsberg Maritime, Ekornes, Massterly og DB Schenker.

Skibet vil sejle mellem Ekornes' egen havn, ved Ikornnes, til havnen i Ålesund, som betjener de vigtigste havne i Europa. Fragtruten på 43 km (23 sømil) afsluttes på tre timer med en hastighed på 7,7 knob.

Fartøjet er 50 meter langt, kan bære en last på 300 tons og er designet til formålet med autonom drift og nul emissioner. Målet er, at fartøjet skal sejle uden besætning, men overvåges af Massterlys Remote Operation Center (ROC), som er bemandet af certificerede navigatører og flådeingeniører.

Demonstrationen fandt sted på Kongsberg Maritime Training Centre ved Grilstad uden for Trondheim. Her har de forberedt og testet sejlads med skibet under forskellige vejrforhold, og på forskellige ruter, for at indsamle data om energiforbrug, hastighed, tidsforbrug og navigationsudfordringer.

Den primære rute er gennem Vegsundet som giver en udfordrende navigation, og ved lav hastighed, men generelt energibesparende og fordelagtig.

Det første af sin slags i verden
Det er en forudsætning, at skibet skal være ubemandet, og der vil derfor ikke være nogen bro på skibet. Det giver plads til last og teknologi, hvor der ellers er faciliteter beregnet til besætning. Dette bliver den første af sin slags i verden.

Tilstede var også repræsentanter for Søværnets direktorat i Norge og Naval Dynamics, som har designet skibet. Der er indtil videre udført et stort og krævende arbejde. Dette er banebrydende arbejde og demonstrerer Norges ekspertise og innovationskraft. Arbejdet fortsætter nu med yderligere design af skibe og systemer, samt en proces med myndighederne, omkring certificering og regler, der skal være på plads for denne type skibe.

-Dette er et strålende eksempel på, hvordan ny teknologi og effektive grænsebrydende samarbejder bidrager til overgangen til emissionsfri transport. Utroligt inspirerende! siger Hanna Melander, Sustainability Manager hos DB Schenker Nordics.

DB Schenker og Ekornes har i flere år arbejdet tæt sammen om at etablere miljøvenlige transportløsninger, som en del af logistikken forbundet med produktion og transport af Ekornes' produkter på verdensplan.

I 2017 overførte de al landtransport i Europa til søfragt. Det medførte en markant reduktion i antallet af lastbiler på vejene og ikke mindst for lokalsamfundet i Sykkylven.

I januar 2023 startede DB Schenker en fast rute for biogas til Ekornes mellem Sykkylven og Oslo.

-lipe

23/8 2023
  • Ny koncernledelse i DSV efter afsluttet opkøb af DB Schenker

    Ny koncernledelse i DSV efter afsluttet opkøb af DB Schenker

    transport ›Efter at have opnået alle myndighedsgodkendelser til DSV's overtagelse af den tyske logistikvirksomhed, bliver handlen en realitet den 30. april. Samtidig sker de første udnævnelser i koncernledelsen
  • Global aftale om klimaneutral skibsfart i 2050

    Global aftale om klimaneutral skibsfart i 2050

    transport ›Efter to ugers intense forhandlinger blev et flertal i FN's Søfartsorganisation, IMO, i sidste uge enige om global klimaeregulering for skibsfarten. Aftalen skal endeligt vedtages i oktober 2025 ved afstemning
  • Nordjysk samarbejde om at aftage grøn brint

    Nordjysk samarbejde om at aftage grøn brint

    transport ›Vendelbo Spedition og Hirtshals Transport Center ser frem til at få grøn brint ind i porteføljen. Begge virksomheder deltager i projektet CONVEY på Hirtshals Havn, der har fokus på at producere grøn brint til blandt andet transportsektoren
  • Flere penge til grøn omstilling af tung transport

    Flere penge til grøn omstilling af tung transport

    transport ›Transportministeriet har nu offentliggjort, at der i 2025 og 2026 udmøntes 425 millioner kroner til grøn omstilling af den tunge vejtransport. Det er et væsentligt højere beløb end tidligere aftalt, og vil accelerere den grønne omstilling, mener Mobility Denmark
  • SIXT og Sortimo indleder partnerskab

    SIXT og Sortimo indleder partnerskab

    transport ›Den danske mobilitetsudbyder, SIXT, har indledt et partnerskab med Sortimo Bilindretning, der forhandler udstyr til alle typer af varevogne. En del af SIXTs portefølje af varevogne til udlejning bliver nu indrettet med Sortimos reolsystemer, der understøtter skiftende behov hos håndværkere og erhvervsdrivende
  • Brintbranchen har valgt ny bestyrelse

    Brintbranchen har valgt ny bestyrelse

    transport ›Uffe Borup, Everfuel er genvalgt som formand, lige som Therese Bording Hermann, Topsoe, er genvalgt som næstformand. Bestyrelsen vil i det kommende bestyrelsesår arbejde for, at brint og Power-to-X (PtX) kan opskalere i Danmark, og vi kan fastholde rollen som én af Europas førende lande indenfor brint og PtX
  • Årets Varebil: favoritsejr til Nissan Interstar og Renault Master

    Årets Varebil: favoritsejr til Nissan Interstar og Renault Master

    transport ›Begge biler er helt identiske, endda på pris, og begge biler fås både som rene el-biler og som klassisk varebil med dieselmotorer
  • Stor besøgsfremgang på Transportmessen

    Stor besøgsfremgang på Transportmessen

    transport ›Med 28.903 besøgende oplevede Transportmessen en besøgsfremgang på 22% i forhold til 2023-udgaven af messen, og det kunne mærkes hos udstillerne, der beretter om tre særdeles udbytterige dage. Skandinaviens førende transportmesse fandt sted i MCH Messecenter Herning 3.-5. april 2025