Førerløst, elektrisk containerskib testes i Norge

Førerløst, elektrisk containerskib testes i Norge

DB Schenker og Kongsberg Maritime har for nylig gennemført en fuldskala-simulering af et autonomt containerskib i autentiske omgivelser mellem havnen i Ikornes og havnen i Ålesund. En vigtig milepæl i projektet om at erstatte traditionelle skibe med moderne autonome skibe uden emissioner

Testsejladserne er en del af en forundersøgelse i aftalen mellem Kongsberg Maritime, Ekornes, Massterly og DB Schenker.

Skibet vil sejle mellem Ekornes' egen havn, ved Ikornnes, til havnen i Ålesund, som betjener de vigtigste havne i Europa. Fragtruten på 43 km (23 sømil) afsluttes på tre timer med en hastighed på 7,7 knob.

Fartøjet er 50 meter langt, kan bære en last på 300 tons og er designet til formålet med autonom drift og nul emissioner. Målet er, at fartøjet skal sejle uden besætning, men overvåges af Massterlys Remote Operation Center (ROC), som er bemandet af certificerede navigatører og flådeingeniører.

Demonstrationen fandt sted på Kongsberg Maritime Training Centre ved Grilstad uden for Trondheim. Her har de forberedt og testet sejlads med skibet under forskellige vejrforhold, og på forskellige ruter, for at indsamle data om energiforbrug, hastighed, tidsforbrug og navigationsudfordringer.

Den primære rute er gennem Vegsundet som giver en udfordrende navigation, og ved lav hastighed, men generelt energibesparende og fordelagtig.

Det første af sin slags i verden
Det er en forudsætning, at skibet skal være ubemandet, og der vil derfor ikke være nogen bro på skibet. Det giver plads til last og teknologi, hvor der ellers er faciliteter beregnet til besætning. Dette bliver den første af sin slags i verden.

Tilstede var også repræsentanter for Søværnets direktorat i Norge og Naval Dynamics, som har designet skibet. Der er indtil videre udført et stort og krævende arbejde. Dette er banebrydende arbejde og demonstrerer Norges ekspertise og innovationskraft. Arbejdet fortsætter nu med yderligere design af skibe og systemer, samt en proces med myndighederne, omkring certificering og regler, der skal være på plads for denne type skibe.

-Dette er et strålende eksempel på, hvordan ny teknologi og effektive grænsebrydende samarbejder bidrager til overgangen til emissionsfri transport. Utroligt inspirerende! siger Hanna Melander, Sustainability Manager hos DB Schenker Nordics.

DB Schenker og Ekornes har i flere år arbejdet tæt sammen om at etablere miljøvenlige transportløsninger, som en del af logistikken forbundet med produktion og transport af Ekornes' produkter på verdensplan.

I 2017 overførte de al landtransport i Europa til søfragt. Det medførte en markant reduktion i antallet af lastbiler på vejene og ikke mindst for lokalsamfundet i Sykkylven.

I januar 2023 startede DB Schenker en fast rute for biogas til Ekornes mellem Sykkylven og Oslo.

-lipe

23/8 2023
  • DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    transport ›Den 1. november meddelte rederiet, at det planlagte køb af virksomheden Ekol Logistics' internationale netværk var afblæst, men med en ny aftale, blive handelen alligevel gennemført
  • Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    transport ›Transportminister Thomas Danielsen (V) har besluttet, at man med øjeblikkelig virkning kan bygge grønne energiprojekter tættere på statsvejene
  • IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    transport ›Betonvareproducenten, IBF mener, at transportbranchens skift fra fossile brændstoffer til el trækker ud, fordi der mangler ladestationer til lastbiler. Derfor etablerer producenten en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn
  • Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    transport ›DB Schenker, iBoxen og Linköpings Universitet har startet en omfattende forundersøgelse for at udvikle et AI-værktøj, der kan forbedre placeringen af leveringsbokse i svenske byer. I projektet indgår flere nøgleaktører
  • 365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    transport ›Instabee er i gang med at installere pakkebokse i Coops discountkædebutikker i alle de største byer i Danmark. Målet er at have de første 30 på plads inden den kommende, travle e-handelsperiode
  • Flere af GLS' pakker leveret på el

    Flere af GLS' pakker leveret på el

    transport ›I samarbejde med Norlys satser GLS på elektrificering af hele flåden og etablering af en omfattende ladeinfrastruktur inden 2035, hvor målet er, at alle nyindkøbte køretøjer skal være nul- eller lavemissionskøretøjer
  • Karsten Lauritzen stopper i DI

    Karsten Lauritzen stopper i DI

    transport ›Den tidligere skatteminister for Venstre meddeler, at han den 1. februar 2025 forlader stillingen som Branchedirektør for DI Transport, for i stedet at tiltræde som adm. direktør i Danske Advokater
  • Scandlines vinder tysk innovationspris

    Scandlines vinder tysk innovationspris

    transport ›Ombygningen af hybridfærgerne på Rødby-Puttgarten overfarten, M/F Deutschland og M/F Schleswig-Holstein til plug-in hybridfærger har sikret rederiet en innovationspris fra det tyske selskab for transportforskning