Første prototype til selvkørende VW-varebil bliver kørt frem
Volkswagen Erhvervsbiler, Argo AI og MOIA præsenterer den første ud af fem ID. BUZZ elektiske testbiler, som forventes at være tilgængelige på markedet fra 2025. ID BUZZ AD (Autonomous Driving)ruller på scenen til Volkswagen Groups New Auto Night på åbningsaftenen for IAA Mobility 2021 i München fra den 7. - 12. september
München rummer også det europæiske hovedkvarter for partneren Argo AI, der er en globalt agerende virksomhed inden for teknologier til autonom kørsel og som udvikler det selvkørende system inklusive kort, hardware, software og cloud-support-infrastruktur til ID. BUZZ AD.
Med start i 2025 i Hamburg vil den selvkørende ID.BUZZ AD bringe passagererne frem til deres destination via en samkørselsordning opereret af MOIA.
-Volkswagen Group er i gang med en transformation fra at være bilproducent til at blive en førende, softwaredrevet global mobilitetsudbyder. Vi er virksomheden, der redefinerer mobilitet med bæredygtige, opkoblede og sikre mobilitetsløsninger til de fremtidige generationerforklarer CEO Dr. Herbert Diess i forbindelse med eventen.
Argo er i færd med aktivt at teste ID. BUZZ AD-prototyper i en række storbyområder, også i München. Argos selvkørende system omfatter en række sensorer, software og it-platforme til at kunne levere en 360-graders registrering af bilens omgivelser, forudse handlinger fra fodgængere, cyklister og køretøjer og styre motoren, bremserne og styresystemerne på en måde, så bilen kan køre sikkert og naturligt som en rutineret fører.
Argo
AI benytter kameraer, radar og lidar til at opnå en sikker autonom kørsel. Virksomhedens egenudviklede sensor Argo Lidar sidder oppe på taget af ID. BUZZ AD og kan registrere objekter op til en afstand på over 400 m. Dens patenterede Geiger-teknologi kan registrere selv de mindste lyspartikler (en enkelt foton), så selv objekter med lav refleksion, som fx sortlakerede biler, kan registreres, og det dermed er muligt at få meget præcise afspejlinger af omgivelserne.
Testkørsler i Tyskland og USA
Testene af ID.BUZZ AD foregår i samarbejde med Volkswagen Erhvervsbiler på Argo AI's udviklingscenter i Neufahrn i nærheden af München. Argo råder også over et 9 hektar stort, lukket område i nærheden af lufthavnen i München, hvor det er muligt at teste en række forskellige trafiksituationer, som er unikke for de europæiske kørselsforhold, som supplement til deres testbane i USA
Mens Volkswagen Erhvervsbiler og Argo AI udvikler den autonome bil og det selvkørende system, så er MOIA den tredje komponent i udviklingen af et autonomt mobilitetstilbud. Volkswagens datterselskab har omfattende erfaringer på området for mobilitetstjenesteydelser og flådestyring. I løbet af meget kort tid har MOIA etableret Europas største rent eldrevne samkørsels ordning med førere. Den har transporteret millioner af passagerer. Fra 2025 vil MOIA være den første bruger af ID.BUZZ AD.
-Vi bidrager med vores ekspertise i samarbejdet med Argo AI og Volkswagen Erhvervsbiler og vil udvikle et autonomt mobilitetstilbud som supplement til vores eksisterende service, siger MOIAs CEO Robert Henrich, og uddyber:
-Storbyer over hele verden vil gerne gøre deres trafik mere effektiv og mere klimavenlig. Autonome samkørselsordninger forbedrer den urbane mobilitet, øger sikkerheden på vejene og gør byerne mere attraktive. Hamburg vil være den første by, hvor der tilbydes en autonom samkørselsordning.
-lipe