Første prototype til selvkørende VW-varebil bliver kørt frem

Første prototype til selvkørende VW-varebil bliver kørt frem

Volkswagen Erhvervsbiler, Argo AI og MOIA præsenterer den første ud af fem ID. BUZZ elektiske testbiler, som forventes at være tilgængelige på markedet fra 2025. ID BUZZ AD (Autonomous Driving)ruller på scenen til Volkswagen Groups New Auto Night på åbningsaftenen for IAA Mobility 2021 i München fra den 7. - 12. september

München rummer også det europæiske hovedkvarter for partneren Argo AI, der er en globalt agerende virksomhed inden for teknologier til autonom kørsel og som udvikler det selvkørende system inklusive kort, hardware, software og cloud-support-infrastruktur til ID. BUZZ AD.

Med start i 2025 i Hamburg vil den selvkørende ID.BUZZ AD bringe passagererne frem til deres destination via en samkørselsordning opereret af MOIA.

-Volkswagen Group er i gang med en transformation fra at være bilproducent til at blive en førende, softwaredrevet global mobilitetsudbyder. Vi er virksomheden, der redefinerer mobilitet med bæredygtige, opkoblede og sikre mobilitetsløsninger til de fremtidige generationerforklarer CEO Dr. Herbert Diess i forbindelse med eventen.

Argo er i færd med aktivt at teste ID. BUZZ AD-prototyper i en række storbyområder, også i München. Argos selvkørende system omfatter en række sensorer, software og it-platforme til at kunne levere en 360-graders registrering af bilens omgivelser, forudse handlinger fra fodgængere, cyklister og køretøjer og styre motoren, bremserne og styresystemerne på en måde, så bilen kan køre sikkert og naturligt som en rutineret fører.
Argo

AI benytter kameraer, radar og lidar til at opnå en sikker autonom kørsel. Virksomhedens egenudviklede sensor Argo Lidar sidder oppe på taget af ID. BUZZ AD og kan registrere objekter op til en afstand på over 400 m. Dens patenterede Geiger-teknologi kan registrere selv de mindste lyspartikler (en enkelt foton), så selv objekter med lav refleksion, som fx sortlakerede biler, kan registreres, og det dermed er muligt at få meget præcise afspejlinger af omgivelserne.

Testkørsler i Tyskland og USA
Testene af ID.BUZZ AD foregår i samarbejde med Volkswagen Erhvervsbiler på Argo AI's udviklingscenter i Neufahrn i nærheden af München. Argo råder også over et 9 hektar stort, lukket område i nærheden af lufthavnen i München, hvor det er muligt at teste en række forskellige trafiksituationer, som er unikke for de europæiske kørselsforhold, som supplement til deres testbane i USA

Mens Volkswagen Erhvervsbiler og Argo AI udvikler den autonome bil og det selvkørende system, så er MOIA den tredje komponent i udviklingen af et autonomt mobilitetstilbud. Volkswagens datterselskab har omfattende erfaringer på området for mobilitetstjenesteydelser og flådestyring. I løbet af meget kort tid har MOIA etableret Europas største rent eldrevne samkørsels ordning med førere. Den har transporteret millioner af passagerer. Fra 2025 vil MOIA være den første bruger af ID.BUZZ AD.

-Vi bidrager med vores ekspertise i samarbejdet med Argo AI og Volkswagen Erhvervsbiler og vil udvikle et autonomt mobilitetstilbud som supplement til vores eksisterende service, siger MOIAs CEO Robert Henrich, og uddyber:

-Storbyer over hele verden vil gerne gøre deres trafik mere effektiv og mere klimavenlig. Autonome samkørselsordninger forbedrer den urbane mobilitet, øger sikkerheden på vejene og gør byerne mere attraktive. Hamburg vil være den første by, hvor der tilbydes en autonom samkørselsordning.

-lipe

7/9 2021
  • Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    transport ›Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop, men vognmand Michael Rasmussen nægtede at give op og søgte gratis hjælp gennem den landsdækkende Early Warning-indsats. I dag har han styr på driften og ro i kroppen
  • Elbilister slipper for omveje

    Elbilister slipper for omveje

    transport ›Det er slut med bøvlede omveje for at lade bilen op på de længere ture gennem Danmark. Fra årsskiftet sætter Vejdirektoratet strøm til 288 lynladere langs motorvejene
  • Brevet hitter i december

    Brevet hitter i december

    transport ›Danskerne sendte 50 procent flere breve sidste december end en gennemsnitlig måned hos dao, der forudser en tilsvarende stigning i år. Trenden drives ifølge ekspert især af unge som modspil til digital overmætning
  • Julehandlen slår klikrekord

    Julehandlen slår klikrekord

    transport ›Danskerne klikker flere pakker hjem end nogensinde før og hos Bring er pakkevolumenerne steget med 21 procent under julesalget – tre områder skiller sig ud
  • Også bilister bør synes

    Også bilister bør synes

    transport ›Ni ud af ti bilister har svært ved at få øje på cyklister og fodgængere uden reflekser eller lygter, viser nye tal. Ubehandlet synstab kan få fatale konsekvenser i trafikken, særligt i vintermørket, hvor modkørendes skarpe forlygter udfordrer øjnene. INDLÆG
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Autologistik i overhalingsbanen

    Autologistik i overhalingsbanen

    transport ›Bahn Express rejser fem mio. euro til nytænkning og udfordring af den europæiske autologistikbranche. Første stop er Danmark, hvor der nu er etableret et fuldt kontor.
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt