Første prototype til selvkørende VW-varebil bliver kørt frem

Første prototype til selvkørende VW-varebil bliver kørt frem

Volkswagen Erhvervsbiler, Argo AI og MOIA præsenterer den første ud af fem ID. BUZZ elektiske testbiler, som forventes at være tilgængelige på markedet fra 2025. ID BUZZ AD (Autonomous Driving)ruller på scenen til Volkswagen Groups New Auto Night på åbningsaftenen for IAA Mobility 2021 i München fra den 7. - 12. september

München rummer også det europæiske hovedkvarter for partneren Argo AI, der er en globalt agerende virksomhed inden for teknologier til autonom kørsel og som udvikler det selvkørende system inklusive kort, hardware, software og cloud-support-infrastruktur til ID. BUZZ AD.

Med start i 2025 i Hamburg vil den selvkørende ID.BUZZ AD bringe passagererne frem til deres destination via en samkørselsordning opereret af MOIA.

-Volkswagen Group er i gang med en transformation fra at være bilproducent til at blive en førende, softwaredrevet global mobilitetsudbyder. Vi er virksomheden, der redefinerer mobilitet med bæredygtige, opkoblede og sikre mobilitetsløsninger til de fremtidige generationerforklarer CEO Dr. Herbert Diess i forbindelse med eventen.

Argo er i færd med aktivt at teste ID. BUZZ AD-prototyper i en række storbyområder, også i München. Argos selvkørende system omfatter en række sensorer, software og it-platforme til at kunne levere en 360-graders registrering af bilens omgivelser, forudse handlinger fra fodgængere, cyklister og køretøjer og styre motoren, bremserne og styresystemerne på en måde, så bilen kan køre sikkert og naturligt som en rutineret fører.
Argo

AI benytter kameraer, radar og lidar til at opnå en sikker autonom kørsel. Virksomhedens egenudviklede sensor Argo Lidar sidder oppe på taget af ID. BUZZ AD og kan registrere objekter op til en afstand på over 400 m. Dens patenterede Geiger-teknologi kan registrere selv de mindste lyspartikler (en enkelt foton), så selv objekter med lav refleksion, som fx sortlakerede biler, kan registreres, og det dermed er muligt at få meget præcise afspejlinger af omgivelserne.

Testkørsler i Tyskland og USA
Testene af ID.BUZZ AD foregår i samarbejde med Volkswagen Erhvervsbiler på Argo AI's udviklingscenter i Neufahrn i nærheden af München. Argo råder også over et 9 hektar stort, lukket område i nærheden af lufthavnen i München, hvor det er muligt at teste en række forskellige trafiksituationer, som er unikke for de europæiske kørselsforhold, som supplement til deres testbane i USA

Mens Volkswagen Erhvervsbiler og Argo AI udvikler den autonome bil og det selvkørende system, så er MOIA den tredje komponent i udviklingen af et autonomt mobilitetstilbud. Volkswagens datterselskab har omfattende erfaringer på området for mobilitetstjenesteydelser og flådestyring. I løbet af meget kort tid har MOIA etableret Europas største rent eldrevne samkørsels ordning med førere. Den har transporteret millioner af passagerer. Fra 2025 vil MOIA være den første bruger af ID.BUZZ AD.

-Vi bidrager med vores ekspertise i samarbejdet med Argo AI og Volkswagen Erhvervsbiler og vil udvikle et autonomt mobilitetstilbud som supplement til vores eksisterende service, siger MOIAs CEO Robert Henrich, og uddyber:

-Storbyer over hele verden vil gerne gøre deres trafik mere effektiv og mere klimavenlig. Autonome samkørselsordninger forbedrer den urbane mobilitet, øger sikkerheden på vejene og gør byerne mere attraktive. Hamburg vil være den første by, hvor der tilbydes en autonom samkørselsordning.

-lipe

7/9 2021
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    transport ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    transport ›Den 1. november meddelte rederiet, at det planlagte køb af virksomheden Ekol Logistics' internationale netværk var afblæst, men med en ny aftale, blive handelen alligevel gennemført
  • Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    transport ›Transportminister Thomas Danielsen (V) har besluttet, at man med øjeblikkelig virkning kan bygge grønne energiprojekter tættere på statsvejene
  • IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    transport ›Betonvareproducenten, IBF mener, at transportbranchens skift fra fossile brændstoffer til el trækker ud, fordi der mangler ladestationer til lastbiler. Derfor etablerer producenten en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn
  • Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    transport ›DB Schenker, iBoxen og Linköpings Universitet har startet en omfattende forundersøgelse for at udvikle et AI-værktøj, der kan forbedre placeringen af leveringsbokse i svenske byer. I projektet indgår flere nøgleaktører
  • 365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    transport ›Instabee er i gang med at installere pakkebokse i Coops discountkædebutikker i alle de største byer i Danmark. Målet er at have de første 30 på plads inden den kommende, travle e-handelsperiode
  • Flere af GLS' pakker leveret på el

    Flere af GLS' pakker leveret på el

    transport ›I samarbejde med Norlys satser GLS på elektrificering af hele flåden og etablering af en omfattende ladeinfrastruktur inden 2035, hvor målet er, at alle nyindkøbte køretøjer skal være nul- eller lavemissionskøretøjer
  • Karsten Lauritzen stopper i DI

    Karsten Lauritzen stopper i DI

    transport ›Den tidligere skatteminister for Venstre meddeler, at han den 1. februar 2025 forlader stillingen som Branchedirektør for DI Transport, for i stedet at tiltræde som adm. direktør i Danske Advokater