Første skridt mod to kilometer tunnel under Aarhus

Første skridt mod to kilometer tunnel under Aarhus

Tunnelen skal øge fremkommeligheden mellem Aarhus Havn og motorvejsnettet, og undersøgelsen skal blandt andet sikre den bedste byggemetode

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Der blev i Infrastrukturplan 2035 afsat 30 millioner kroner til en miljøkonsekvensvurdering for etableringen af en cirka to kilometer lang tunnel under Marselis Boulevard i Aarhus, og der er samtidig afsat en ramme på 2,7 milliarder kroner til at gennemføre projektet i samarbejde med Aarhus Kommune.

Aarhus Havn er Danmarks største containerhavn, hvor der kører meget tung trafik til og fra havnen, og en tunnel under Marselis Boulevard skal være med til at sikre en mere direkte og højklasset forbindelse mellem havnen og motorvejsnettet.

Forskellige byggemetoder undersøges
Undersøgelsen af den kommende tunnel skal belyse forskellige forslag til byggemetoder og skal blandt andet have fokus på konsekvenserne for vejens naboer under anlægsperioden samt at få planlagt arbejdet, så det generer naboerne mindst muligt. Ligeledes vil miljøvurderingen også omfatte de fremtidige støjforhold, når tunnelen er etableret.

Vejdirektoratet står for miljøkonsekvensvurderingen, som indledes med en offentlig idé- og forslagsfase i sommeren 2022. Vejdirektoratet forventer, at undersøgelsen tager cirka to år.

18.000 køretøjer dagligt
Det fremgår blandt andet af kommissoriet for undersøgelsen, at der på hverdage kører cirka 18.000 køretøjer på Marselis Boulevard, og den tunge trafik udgør cirka 3.000 lastbiler og sættevognstog i døgnet.

Undersøgelsen af den cirka to kilometer lange tunnel skal også belyse forskellige forslag til byggemetoder.

Da etableringen af en tunnel er et stort og til tider støjende anlægsprojekt, vil der også være fokus på at belyse konsekvenserne for vejens naboer under anlægsperioden samt at få planlagt arbejdet, så det generer naboerne mindst muligt under hensyntagen til projektets samlede tidsplan og økonomi.

31/1 2022
  • Grønnere fremtid på vej

    Grønnere fremtid på vej

    transport ›Transport- og logistikvirksomheden H. Daugaard har investeret massivt i el-lastbiler og de første tre er nu leveret og taget i brug
  • Flere ladeudtag netværket

    Flere ladeudtag netværket

    transport ›Med købet af den østjyske energikoncern Auras offentlige ladeforretning udvider Norlys sit landsdækkende ladenetværk med mere end 275 ladeudtag
  • Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    transport ›Fra 1. juli træder skærpede klimakrav i kraft for byggebranchen. Iveco forventer at det sætter strøm til markedet for eldrevne varevogne og lastbiler
  • Tyveri af ladekabler eksploderer

    Tyveri af ladekabler eksploderer

    transport ›OK oplever flere og flere tyverier af ladekabler og skruer derfor op for kampen mod kobbertyvene
  • Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    transport ›En ny type kollektiv trafik har set dagens lys i Vordingborg Kommune. En flexbus på rute 668 er en del af et forsøgsprojekt igangsat af Region Sjælland
  • Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    transport ›Bring har sat sin første tunge el-lastbil i drift i Danmark. Lastbilen, der er 25 meter lang, er den første af sin slags, som MAN har leveret til Europa
  • Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    transport ›Københavns Lufthavn har fået sin sidste leverance af fossil diesel. Fra 1. juli køber lufthavnen HVO biodiesel til sine egne dieselkøretøjer og teknisk udstyr - fra plæneklippere til brandbiler og kæmpestore sneryddere. I alt overgår omkring 320 enheder til det fossilfri brændstof.
  • Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    transport ›Et nyt samarbejde mellem Port of Aalborg og Norlys betyder, at ellastbiler snart kan tanke strøm på Rørdalsvej i Aalborg. Projektet bliver en del af Norlys’ landsdækkende udbygning af ladeinfrastruktur til tung transport og skal styrke den grønne omstilling i både transportsektoren og havnens erhvervsliv