Første skridt mod to kilometer tunnel under Aarhus
Tunnelen skal øge fremkommeligheden mellem Aarhus Havn og motorvejsnettet, og undersøgelsen skal blandt andet sikre den bedste byggemetode
Af Dan Bjerring
Christiansborg
Der blev i Infrastrukturplan 2035 afsat 30 millioner kroner til en miljøkonsekvensvurdering for etableringen af en cirka to kilometer lang tunnel under Marselis Boulevard i Aarhus, og der er samtidig afsat en ramme på 2,7 milliarder kroner til at gennemføre projektet i samarbejde med Aarhus Kommune.
Aarhus Havn er Danmarks største containerhavn, hvor der kører meget tung trafik til og fra havnen, og en tunnel under Marselis Boulevard skal være med til at sikre en mere direkte og højklasset forbindelse mellem havnen og motorvejsnettet.
Forskellige byggemetoder undersøges
Undersøgelsen af den kommende tunnel skal belyse forskellige forslag til byggemetoder og skal blandt andet have fokus på konsekvenserne for vejens naboer under anlægsperioden samt at få planlagt arbejdet, så det generer naboerne mindst muligt. Ligeledes vil miljøvurderingen også omfatte de fremtidige støjforhold, når tunnelen er etableret.
Vejdirektoratet står for miljøkonsekvensvurderingen, som indledes med en offentlig idé- og forslagsfase i sommeren 2022. Vejdirektoratet forventer, at undersøgelsen tager cirka to år.
18.000 køretøjer dagligt
Det fremgår blandt andet af kommissoriet for undersøgelsen, at der på hverdage kører cirka 18.000 køretøjer på Marselis Boulevard, og den tunge trafik udgør cirka 3.000 lastbiler og sættevognstog i døgnet.
Undersøgelsen af den cirka to kilometer lange tunnel skal også belyse forskellige forslag til byggemetoder.
Da etableringen af en tunnel er et stort og til tider støjende anlægsprojekt, vil der også være fokus på at belyse konsekvenserne for vejens naboer under anlægsperioden samt at få planlagt arbejdet, så det generer naboerne mindst muligt under hensyntagen til projektets samlede tidsplan og økonomi.