Gå efter drømmen

Gå efter drømmen

Det burde være mere almindeligt at se kvindelige lastbilchauffører. Det mener 39-årige Joanna Gadomska, der har kørt lastbil i to år. Hun synes, at der er for få kvindelige rollemodeller i transportbranchen, som kvinderne kan spejle sig i. Derfor sætter hun sig i førerhuset for at sætte fokus på, at jobbet som lastbilchauffør også er for kvinder

39-årige Joanna Gadomska får en del opmærksomhed, når hun stiger ud af lastbilen. Mange kunder og kollegaer forventer nemlig at se en mand.

- De bliver ofte lidt overraskede over at se en kvinde i førerhuset, siger Joanna.

Og det er ikke så mærkeligt, når kun ca. 2,4 % af alle lastbilchauffører er kvinder, viser tal fra ATL. Selvom det tal de seneste år er steget fra at udgøre 1 %, er der stadigvæk lang vej igen, før det bliver almindeligt at se en kvinde i førerhuset.

Joanna Gadomska er ikke i tvivl om, at transportbranchen også kan være attraktiv for kvinder. Men ifølge hende er det svært at tiltrække kvinder, når de ikke kan identificere sig med stereotypen på en lastbilchauffør, der i de flestes øjne er en mand. Derfor tog hun kontakt til Dekra.

Det er fantastisk at køre lastbil

Lige siden Joanna Gadomska var lille, har hun elsket at køre bil. Og følelsen blev ikke mindre, da hun selv fik kørekort. Biler og store køretøjer har på ingen måde været en del af Joannas opvækst. Faktisk havde hendes far ikke en gang et kørekort, da hun var barn.

- Jeg ved virkelig ikke, hvor interessen er kommet fra, siger hun.

Hendes arbejdsliv har altid haft kørsel som omdrejningspunkt. Hun har blandt andet kørt pakkepost og rustvogn. Men hun drømte om noget større: at køre lastbil. I 2017 forfulgte hun sin drøm og tog et lastbilkørekort.

- Jeg husker tydeligt den første dag i lastbilen. Bare at sidde i den. Det var ren glæde, fortæller Joanna.

Hun føler sig da også godt tilpas i den mandsdominerede branche, hvor der ikke går for meget hønsegård i den.

- Det er et ret uformelt arbejdsmiljø med plads til masser af sjov og grin.

Hun synes især, at jobbet som lastbilchauffør er fedt, da der medfølger en masse ansvar og samtidig stor frihed.

Branchen mangler rollemodeller

Joanna Gadomska undrede sig over, at hun aldrig så andre kvinder, hun kunne spejle sig i, når hun så reklamer eller jobopslag for lastbilchauffører.

Ifølge Joanna er det vigtigt at appellere til kvinder og vise, at kvinder selvfølgelig også kan køre lastbil. Joanna er nemlig slet ikke i tvivl om, at kvinder kan gavne transportbranchen.

- Kvinder er ofte bedre til kundekontakt. Vi er mere empatiske og bedre til at løse konflikter, forklarer hun.

Ved at stille sig i front håber Joanna Gadomska på, at hun kan være med til at ændre på de mange fordomme om lastbilchauffører. I manges øjne er en lastbilchauffør en midaldrende mand, der spiser usund mad, ryger og drikker cola. Men sådan ser langt fra alle lastbilchauffører ud.

- Selvom jobbet kræver mange timer bag rattet, kan man stadigvæk sagtens have en sund livsstil, understreger Joanna. Hun medbringer altid en sund madpakke, og ser det som en fordel, at hun også får bevæget sig i arbejdstiden.

Hun ønsker ikke ligestilling, men håber på, at vognmænd og virksomheder fjerner fokus fra køn, og i stedet for ser på om man kan finde ud af at køre lastbil. Hun mener, at der er et stort potentiale i kvinder i branchen.

- Jeg håber på, at der om fem år er dobbelt så mange kvinder i branchen, siger Joanna med optimisme i stemmen.

Gå efter din drøm

Når hun bliver spurgt, hvad hendes bedste råd er til andre kvinder, der overvejer at blive chauffører, svarer hun uden at tøve:

- Gå efter jeres drøm. Jeg fortryder ikke, at jeg gik efter min.

Selvom der medfølger en del mere opmærksomhed som kvindelig lastbilchauffør, vil Joanna til enhver tid anbefale jobbet til andre kvinder. Årsagerne er blandt andet de hjælpsomme kollegaer, et uformelt arbejdsmiljø og friheden.

Hun synes, at det er vigtigt at understrege, at bare fordi man er en kvinde, er man ikke nødvendigvis blød og følsom.

- Jeg kan også være skarp og direkte, siger hun bestemt.

Og så skal man ifølge Joanna ikke være nervøs for, om familieliv og jobbet som lastbilchauffør kan gå hånd i hånd.

- Så længe du har støtte hjemmefra, siger hun og tænker på sin mand og to børn.

Afslutningsvis har hun en opsang til både kvinderne og arbejdspladserne:

- Husk på, at kvinder kan være mindst lige så gode lastbilchauffører som mænd.

-hawin

1/3 2021
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    transport ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    transport ›Den 1. november meddelte rederiet, at det planlagte køb af virksomheden Ekol Logistics' internationale netværk var afblæst, men med en ny aftale, blive handelen alligevel gennemført
  • Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    transport ›Transportminister Thomas Danielsen (V) har besluttet, at man med øjeblikkelig virkning kan bygge grønne energiprojekter tættere på statsvejene
  • IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    transport ›Betonvareproducenten, IBF mener, at transportbranchens skift fra fossile brændstoffer til el trækker ud, fordi der mangler ladestationer til lastbiler. Derfor etablerer producenten en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn
  • Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    transport ›DB Schenker, iBoxen og Linköpings Universitet har startet en omfattende forundersøgelse for at udvikle et AI-værktøj, der kan forbedre placeringen af leveringsbokse i svenske byer. I projektet indgår flere nøgleaktører
  • 365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    transport ›Instabee er i gang med at installere pakkebokse i Coops discountkædebutikker i alle de største byer i Danmark. Målet er at have de første 30 på plads inden den kommende, travle e-handelsperiode
  • Flere af GLS' pakker leveret på el

    Flere af GLS' pakker leveret på el

    transport ›I samarbejde med Norlys satser GLS på elektrificering af hele flåden og etablering af en omfattende ladeinfrastruktur inden 2035, hvor målet er, at alle nyindkøbte køretøjer skal være nul- eller lavemissionskøretøjer
  • Karsten Lauritzen stopper i DI

    Karsten Lauritzen stopper i DI

    transport ›Den tidligere skatteminister for Venstre meddeler, at han den 1. februar 2025 forlader stillingen som Branchedirektør for DI Transport, for i stedet at tiltræde som adm. direktør i Danske Advokater