- Godstransporten skal være grønnere

- Godstransporten skal være grønnere

Blue Water Shipping og iværksættervirksomheden SpaceInvader har dannet et klimapartnerskab og sætter dermed handling bag deres respektiver klimaambitioner. Med en række 'Go Blue' initiativer vil Blue Water forbedre både sine egne og kundernes miljø- og klimaaftryk og økonomiske bundlinje

Selv om både logoet og strategifarven er blå, er målet at blive grønnere og samtidig forbedre bundlinjen. Blue Water arbejder derfor intenst med at finde nye bæredygtige tiltag, både internt og til deres kunder. En af satsningerne er klimapartnerskabet med SpaceInvader, som har udviklet et transportsystem, der gør det muligt at fragte mere pallegods i hver lastbil ved hjælp af dobbeltstabling. Altså at pakke og stable pallegods både højere og mere optimalt og dermed komme den tomme luft til livs, som mange lastbiler kører rundt med, fordi det er udfordrende at stable højt og stabilt.

Mikkel Østergaard Kruse, Director Road Operations, og partnerskabsansvarlig hos Blue Water fortæller:

- Når vi kombinerer SpaceInvaders transportløsning med vores services, skaber vi meget konkrete gevinster for både miljøet, klimaet og transportøkonomien. Alle bundlinjer vinder. Det er det fantastiske ved partnerskabet. Hver eneste ekstra palle vi får med i forhold til status quo, er en gevinst. Vi kigger både på optimering af hub-til-hub transporter og på direkte kundeleveringer. Og vi har store forventninger til de perspektiver, der allerede nu tegner sig i samarbejdet.

At omstille sig til øget bæredygtighed kræver ændret adfærd og tilvænning - ikke kun internt i Blue Water, men også hos kunderne, der skal have lyst og mod til at medvirke til at udvikle nye metoder og processer. Det kan være krævende at få igangsat nye tiltag i de daglige rutiner, men belønningen kommer i form af både reduceret klimapåvirkning og øget effektivitet.

Hos klimapartneren SpaceInvader ser de frem til at få det nye initiativ implementeret.

- For os er det en kæmpe cadeau og et vigtigt gennembrud, at en stor international operatør som Blue Water ser de muligheder og gevinster, der ligger i kapacitetsoptimering af godshåndtering. Vi har i flere år arbejdet hårdt på at få branchen til at tænke mere innovativt og til at turde prøve nye løsninger af. Det er nu lykkedes med Blue Water, fordi de er omstillingsparate, tør satse på ny innovation og er parate til at tilpasse deres drift, fortæller CEO i SpaceInvader, Steen Frederiksen.

Vi må vise mod og ændre adfærd
Det nye klimapartnerskab blev skudt officielt i gang, da transportmininister, Benny Engelbrecht, forleden lagde vejen forbi Blue Waters godsterminal i Taulov.

Her fik ministeren mulighed for at høre mere om partnerskabets visioner og mål og samtidigt få et konkret indblik i, hvordan kapacitetsoptimering med stor klimaeffekt fungerer i praksis. Sammen med repræsentanter fra transportbranchen deltog også Flemming Busch, Group CFO i Blue Water Shipping, i ministerens besøg, og også han ser spændende perspektiver - ikke mindst muligheden for at tilbyde grønne løsninger til selskabets kunder.

- Samarbejdet vi har præsenteret, er både spændende og nødvendigt for at drive innovation og forandring. Som branche må vi tænke ud af boksen, vise mod og ændre adfærd, så vi i fælleskab kan reducere klimaaftrykket uden det bliver konkurrenceforvridende. Kapacitetsoptimering bliver et ud af flere indsatsområder for os, og derfor er det vigtigt at vise transportministeren, hvordan vi bliver grønnere i praksis og hvad branchepotentialet er - ligesom kapacitetsoptimering bør være et politisk fokusområde i Danmarks klimaindsats.

Om partnerskabet
Blue Water Shipping og SpaceInvader har gennem de seneste måneder arbejdet på at etablere et samarbejde og partnerskab, som igangsætter en række konkrete initiativer i Blue Waters forsyningskæde, som en del af firmaets klimainitiativ 'Go Blue'. Formålet med partnerskabet er at sætte SpaceInvader løsningen i drift både i Blue Waters interne forsyningskæde og hos udvalgte kunder. Kapacitetsoptimeringen påvirker både klima- og miljøbundlinjen særdeles positivt, ligesom den er en god økonomisk case. Når mere gods kan fragtes optimeret med samme lastbil, er det både plads, penge og CO2 at spare. Hver en lastbiltur der kan spares væk - mærkes positivt på alle bundlinjer.

Om Blue Water Shipping
Blue Water Shipping er en af Danmarks største transport- og logistikkoncerner. Firmaet tilbyder alle former for logistikydelser inden for moderne Supply Chain Management - og med særligt fokus på at levere komplette og skræddersyede løsninger, der kan imødekomme de enkelte kunders behov. Blue Water har 1.800 ansatte på flere end 60 kontorer på verdensplan. Hovedsædet er placeret i Esbjerg, hvor firmaet blev grundlagt i 1972.

Om SpaceInvader
SpaceInvader er en danske virksomhed (2015), som har udviklet et unikt og patenteret transportsystem. Løsningen gør det muligt at dobbeltstable pallegods under transport, så højden i fragtrummet udnyttes optimalt, og lastbilerne kan fragte mere gods. SpaceInvaders modulære pallestativer passer til en standard EUR-palle og skaber dermed værdi i hele logistikkæden. Det er SpaceInvaders mission at gøre transport- og logistikbranchen mere bæredygtig til gavn for kunder, transportører, samfundet og klimaet.

-lipe

10/3 2020
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen