Grøn omstilling åbner nyt marked for støberikoncern

Grøn omstilling åbner nyt marked for støberikoncern

Birn Group har i mange år leveret støbejernskomponenter til lastbilsindustrien, og støberikoncernen med selskaber i Danmark, Sverige, Tyskland og Italien glæder sig over nu at udvide netop dét marked med rådgivning om og udvikling af mere klimavenlige løsninger til blandt andet fremtidens el-lastbiler. 

Ifølge det Europæiske Miljøagentur er tunge køretøjer ansvarlige for ikke mindre end en fjerdedel af CO2-udslippet fra al vejtransport i EU.

Derfor arbejder de europæiske lastbilsproducenter i dag hårdt på at nedbringe klimaaftrykket, og dén udvikling er så småt begyndt at forgrene sig gennem hele værdikæden. Det gælder også for en af Nordeuropas største støberikoncerner, Birn Group, der i årtier har leveret støbejernsløsninger til den europæiske lastbilindustri.

Birn Group oplever i øjeblikket efterspørgsel fra flere af sine kunder i lastbilindustrien om dokumentation af støbejernskomponenternes CO2-aftryk, livscyklusvurderinger og holdbarhed samt spørgsmål om bæredygtighed i produktionen.

Det har ifølge koncerndirektør Claus Beier åbnet et helt nyt marked for støberikoncernen for rådgivning om og udvikling af mere klimavenlige produkter:

- Vi er stolte over, at vores kunder i lastbilindustrien har anerkendt vores bidrag til den grønne omstilling og har inviteret os til at deltage i udviklingen af fremtidens elektriske lastbiler. Dette skyldes delvist vores fokus på bæredygtighed og evnen til at imødekomme producenternes krav om dokumentation, siger han og fortsætter:

- Og det skyldes til dels også Birn Groups mangeårige erfaring som udviklingspartner for lastbilsindustrien.

Koncerndirektør hos Birn Group, Claus Beier. 

Vi har knowhow og certificeringerne til at kunne udvikle nye løsninger, herunder komponenter til elektriske lastbiler, som stiller andre krav end traditionelle lastbiler. Med elektrificerede køretøjer er der eksempelvis stort fokus på rækkevidde, og hvor langt en el-lastbil kan køre på en opladning. Derfor må komponenterne ikke være for tunge, da stor vægt selvsagt kræver mere energi.

Hjælper med at udvikle fremtidens el-lastbiler
Et godt eksempel herpå er den svenske lastvognsproducent Scania, som sidste år satte sig et mål om at reducere CO2-udledningen med op til 90 procent i hele sin europæiske værdikæde. Det stiller nye krav til underleverandører som Birn Group, der i samarbejde med Scania nu er begyndt at udvikle emner til fremtidens el-lastbiler:

- Scania udvikler og producerer alle løsninger med fokus på at reducere CO2-udledningen. Dette er en topprioritet for os, hvilket er grunden til, at vi var en af de første producenter af tunge transportløsninger, der skrev under på FNs Science Based Targets. Vi forpligter os dermed til at reducere CO2-udledningen fra vores produkter både under brug og produktion.

- Det er derfor afgørende, at vores underleverandører er en integreret del af denne rejse, og det er Birn et godt eksempel på, da de ligesom os arbejder hårdt på at reducere deres eget klimaaftryk og styrke deres tilbud indenfor udvikling af bæredygtige støbejernsløsninger, fortæller Tom Kvarnström, der er Director Commodity Powertrain hos Scania, og fortsætter:

- Vores Super Powertrain var et vigtigt skridt på denne rejse og efterfølges af en voksende serie af Battery Electric Vehicles. Vi vil fortsætte med at udvikle og styrke kravene til både forbrændingsmotorer og elektriske løsninger for at sikre, at vores forsyningskæde i betydelig grad bidrager til vores vision om at være en leder inden for bæredygtige transportløsninger.

Scania og Birn Group er allerede godt i gang med at udvikle op til flere emner til lastbilproducentens el-lastbiler, og ifølge Claus Beier er der endnu flere emner i støbeskeen:

- Vi har i øjeblikket mere end 50 nye støbejernskomponenter til elektriske køretøjer i vores pipeline, og der udvikles løbende nye. Så Scanias eldrevne lastbiler er en interessant case for vores forretning, lyder det slutteligt fra Claus Beier.

-hawin

 

29/6 2023
  • Flere ladeudtag netværket

    Flere ladeudtag netværket

    transport ›Med købet af den østjyske energikoncern Auras offentlige ladeforretning udvider Norlys sit landsdækkende ladenetværk med mere end 275 ladeudtag
  • Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    transport ›Fra 1. juli træder skærpede klimakrav i kraft for byggebranchen. Iveco forventer at det sætter strøm til markedet for eldrevne varevogne og lastbiler
  • Tyveri af ladekabler eksploderer

    Tyveri af ladekabler eksploderer

    transport ›OK oplever flere og flere tyverier af ladekabler og skruer derfor op for kampen mod kobbertyvene
  • Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    transport ›En ny type kollektiv trafik har set dagens lys i Vordingborg Kommune. En flexbus på rute 668 er en del af et forsøgsprojekt igangsat af Region Sjælland
  • Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    transport ›Bring har sat sin første tunge el-lastbil i drift i Danmark. Lastbilen, der er 25 meter lang, er den første af sin slags, som MAN har leveret til Europa
  • Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    transport ›Københavns Lufthavn har fået sin sidste leverance af fossil diesel. Fra 1. juli køber lufthavnen HVO biodiesel til sine egne dieselkøretøjer og teknisk udstyr - fra plæneklippere til brandbiler og kæmpestore sneryddere. I alt overgår omkring 320 enheder til det fossilfri brændstof.
  • Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    transport ›Et nyt samarbejde mellem Port of Aalborg og Norlys betyder, at ellastbiler snart kan tanke strøm på Rørdalsvej i Aalborg. Projektet bliver en del af Norlys’ landsdækkende udbygning af ladeinfrastruktur til tung transport og skal styrke den grønne omstilling i både transportsektoren og havnens erhvervsliv
  • Fart på udbygningen af lynladernetværket

    Fart på udbygningen af lynladernetværket

    transport ›Lynladning langs motorvejsnettet er essentielt for at elbilister kan komme nemt og hurtigt videre, når de kører på tværs af landet – og det bliver kun nemmere fremover. E.ON Drive Infrastructure har nemlig vundet seks rastepladser i vejdirektoratets seneste udbud