Grøn omstilling åbner nyt marked for støberikoncern

Grøn omstilling åbner nyt marked for støberikoncern

Birn Group har i mange år leveret støbejernskomponenter til lastbilsindustrien, og støberikoncernen med selskaber i Danmark, Sverige, Tyskland og Italien glæder sig over nu at udvide netop dét marked med rådgivning om og udvikling af mere klimavenlige løsninger til blandt andet fremtidens el-lastbiler. 

Ifølge det Europæiske Miljøagentur er tunge køretøjer ansvarlige for ikke mindre end en fjerdedel af CO2-udslippet fra al vejtransport i EU.

Derfor arbejder de europæiske lastbilsproducenter i dag hårdt på at nedbringe klimaaftrykket, og dén udvikling er så småt begyndt at forgrene sig gennem hele værdikæden. Det gælder også for en af Nordeuropas største støberikoncerner, Birn Group, der i årtier har leveret støbejernsløsninger til den europæiske lastbilindustri.

Birn Group oplever i øjeblikket efterspørgsel fra flere af sine kunder i lastbilindustrien om dokumentation af støbejernskomponenternes CO2-aftryk, livscyklusvurderinger og holdbarhed samt spørgsmål om bæredygtighed i produktionen.

Det har ifølge koncerndirektør Claus Beier åbnet et helt nyt marked for støberikoncernen for rådgivning om og udvikling af mere klimavenlige produkter:

- Vi er stolte over, at vores kunder i lastbilindustrien har anerkendt vores bidrag til den grønne omstilling og har inviteret os til at deltage i udviklingen af fremtidens elektriske lastbiler. Dette skyldes delvist vores fokus på bæredygtighed og evnen til at imødekomme producenternes krav om dokumentation, siger han og fortsætter:

- Og det skyldes til dels også Birn Groups mangeårige erfaring som udviklingspartner for lastbilsindustrien.

Koncerndirektør hos Birn Group, Claus Beier. 

Vi har knowhow og certificeringerne til at kunne udvikle nye løsninger, herunder komponenter til elektriske lastbiler, som stiller andre krav end traditionelle lastbiler. Med elektrificerede køretøjer er der eksempelvis stort fokus på rækkevidde, og hvor langt en el-lastbil kan køre på en opladning. Derfor må komponenterne ikke være for tunge, da stor vægt selvsagt kræver mere energi.

Hjælper med at udvikle fremtidens el-lastbiler
Et godt eksempel herpå er den svenske lastvognsproducent Scania, som sidste år satte sig et mål om at reducere CO2-udledningen med op til 90 procent i hele sin europæiske værdikæde. Det stiller nye krav til underleverandører som Birn Group, der i samarbejde med Scania nu er begyndt at udvikle emner til fremtidens el-lastbiler:

- Scania udvikler og producerer alle løsninger med fokus på at reducere CO2-udledningen. Dette er en topprioritet for os, hvilket er grunden til, at vi var en af de første producenter af tunge transportløsninger, der skrev under på FNs Science Based Targets. Vi forpligter os dermed til at reducere CO2-udledningen fra vores produkter både under brug og produktion.

- Det er derfor afgørende, at vores underleverandører er en integreret del af denne rejse, og det er Birn et godt eksempel på, da de ligesom os arbejder hårdt på at reducere deres eget klimaaftryk og styrke deres tilbud indenfor udvikling af bæredygtige støbejernsløsninger, fortæller Tom Kvarnström, der er Director Commodity Powertrain hos Scania, og fortsætter:

- Vores Super Powertrain var et vigtigt skridt på denne rejse og efterfølges af en voksende serie af Battery Electric Vehicles. Vi vil fortsætte med at udvikle og styrke kravene til både forbrændingsmotorer og elektriske løsninger for at sikre, at vores forsyningskæde i betydelig grad bidrager til vores vision om at være en leder inden for bæredygtige transportløsninger.

Scania og Birn Group er allerede godt i gang med at udvikle op til flere emner til lastbilproducentens el-lastbiler, og ifølge Claus Beier er der endnu flere emner i støbeskeen:

- Vi har i øjeblikket mere end 50 nye støbejernskomponenter til elektriske køretøjer i vores pipeline, og der udvikles løbende nye. Så Scanias eldrevne lastbiler er en interessant case for vores forretning, lyder det slutteligt fra Claus Beier.

-hawin

 

29/6 2023
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    transport ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    transport ›Michael Jønsson er hentet i egne rækker hos GLS Denmark og tiltræder sin nye stilling som salgsdirektør pr. 1. september
  • 300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    transport ›Glasproducenten Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe) har lanceret en ny letvægtsvinflaske, som kan være en af løsningerne på stigende priser og højere miljøkrav
  • DHL udnævner ny CEO for Europa

    DHL udnævner ny CEO for Europa

    transport ›Rainer Haag overtager stillingen som CEO for DHL Supply Chain Europe, og får dermed ansvaret for 16 centraleuropæiske markeder
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed