Grænser for støj fra bildæk bestemmes af EU
Selv om Danmark gerne ved at stille krav til dæktyper ville forbedre støjvilkårene for beboere langs de store veje i Danmark, så kan det ikke lade sig gøre
Af Dan Bjerring
Christiansborg
Christiansborg
Ifølge et svar fra transportminister Benny Engelbrecht til Folketingets Transportudvalg er køretøjer med hensyn til støj ’som hovedregel’ omfattet af EU-godkendelse.
- Det omfatter også støj fra de dæk, som er monteret på de nævnte køretøjer… I henhold de fælleseuropæiske typegodkendelsesforordninger for køretøjer kan EU-medlemsstater, herunder Danmark, ikke nægte registrering, salg, ibrugtagning eller kørsel på vej med køretøjer eller komponenter til køretøjer, herunder dæk og støjforhold, når køretøjet eller komponenten er omfattet af en EF- eller EU-typegodkendelse, oplyser ministeren blandt andet.
Forskellige støjgrænser
Der kan altså ikke indføres generelle krav til dæks støjegenskaber ud over de krav, der stilles i forbindelse med EF-typegodkendelse af dæk og køretøjer.
Der kan altså ikke indføres generelle krav til dæks støjegenskaber ud over de krav, der stilles i forbindelse med EF-typegodkendelse af dæk og køretøjer.
EU’s grænseværdier for rullestøj fra dæk til personbiler, varebiler og påhængskøretøjer til disse ligger mellem 70 og 74 dB(A) afhængigt af dækkets bredde.
Grænseværdierne for dæk til busser, lastbiler og påhængskøretøjer til disse ligger mellem 72 og 75 dB(A) afhængigt af dækkets størrelse og tiltænkte anvendelse.
For vinterdæk tillades en ekstra dB(A).
30 måneders overgangsordning
De nævnte grænseværdier har været gældende siden 1. november 2016, men med en 30 måneders overgangsordning. Det betyder ifølge Benny Engelbrecht, at dæk, som var produceret inden 1. november 2016, og som ikke opfyldte kravene kunne sælges indtil 30 måneder efter denne dato.
Dækbranchen oplyser, at den ikke anser det for sandsynligt, at der er dæk på lager i Danmark, som er mere end fem år gamle. På baggrund af data fra Dækbranchens Miljøfond sammenholdt med data fra Danmarks Statistik vurderer Færdselsstyrelsen, at dæk på danske personbiler og varebiler skiftes efter 6-8 års brug, og dæk på lastbiler og busser vurderes udskiftet efter 3-4 år.