Grænser for støj fra bildæk bestemmes af EU

Grænser for støj fra bildæk bestemmes af EU

Selv om Danmark gerne ved at stille krav til dæktyper ville forbedre støjvilkårene for beboere langs de store veje i Danmark, så kan det ikke lade sig gøre

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Ifølge et svar fra transportminister Benny Engelbrecht til Folketingets Transportudvalg er køretøjer med hensyn til støj ’som hovedregel’ omfattet af EU-godkendelse.

- Det omfatter også støj fra de dæk, som er monteret på de nævnte køretøjer… I henhold de fælleseuropæiske typegodkendelsesforordninger for køretøjer kan EU-medlemsstater, herunder Danmark, ikke nægte registrering, salg, ibrugtagning eller kørsel på vej med køretøjer eller komponenter til køretøjer, herunder dæk og støjforhold, når køretøjet eller komponenten er omfattet af en EF- eller EU-typegodkendelse, oplyser ministeren blandt andet.

Forskellige støjgrænser  
Der kan altså ikke indføres generelle krav til dæks støjegenskaber ud over de krav, der stilles i forbindelse med EF-typegodkendelse af dæk og køretøjer.

EU’s grænseværdier for rullestøj fra dæk til personbiler, varebiler og påhængskøretøjer til disse ligger mellem 70 og 74 dB(A) afhængigt af dækkets bredde.

Grænseværdierne for dæk til busser, lastbiler og påhængskøretøjer til disse ligger mellem 72 og 75 dB(A) afhængigt af dækkets størrelse og tiltænkte anvendelse.

For vinterdæk tillades en ekstra dB(A).

30 måneders overgangsordning

De nævnte grænseværdier har været gældende siden 1. november 2016, men med en 30 måneders overgangsordning. Det betyder ifølge Benny Engelbrecht, at dæk, som var produceret inden 1. november 2016, og som ikke opfyldte kravene kunne sælges indtil 30 måneder efter denne dato.

Dækbranchen oplyser, at den ikke anser det for sandsynligt, at der er dæk på lager i Danmark, som er mere end fem år gamle. På baggrund af data fra Dækbranchens Miljøfond sammenholdt med data fra Danmarks Statistik vurderer Færdselsstyrelsen, at dæk på danske personbiler og varebiler skiftes efter 6-8 års brug, og dæk på lastbiler og busser vurderes udskiftet efter 3-4 år.
28/1 2020
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    transport ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    transport ›Michael Jønsson er hentet i egne rækker hos GLS Denmark og tiltræder sin nye stilling som salgsdirektør pr. 1. september
  • 300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    transport ›Glasproducenten Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe) har lanceret en ny letvægtsvinflaske, som kan være en af løsningerne på stigende priser og højere miljøkrav
  • DHL udnævner ny CEO for Europa

    DHL udnævner ny CEO for Europa

    transport ›Rainer Haag overtager stillingen som CEO for DHL Supply Chain Europe, og får dermed ansvaret for 16 centraleuropæiske markeder
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed