Heavy Duty pap kan erstatte de manglende træemballagerFarusa forarbejder Heavy Duty pap-ark på helt op til 2,5 meter i bredden og otte meter i længden, som nogle af virksomhedens medarbejdere fint illustrerer her.

Heavy Duty pap kan erstatte de manglende træemballager

Mens markedet for emballager af træprodukter er ramt af tårnhøje priser og svigtende leverancer, er specialistvirksomheden Farusa’s alternativ i ekstremt stærkt bølgepap både til at skaffe og til at betale

Af Lisbeth Petersen

Den har varet i månedsvis, og foreløbigt ser intet ud til at stoppe tendensen: Priserne på træ og krydsfiner har taget himmelflugten, og leveringstiderne er mangedoblet.

Alene i år er råvarer af træ og krydsfiner steget mellem 100 og 400 %, alt efter hvad det bliver forarbejdet til.

Årsagerne skal findes i et sammenkog af bl.a. en ny EU-bestemt straftold på russisk krydsfiner og over halvandet års corona-pandemi, som i samme periode har medført et lige så globalt byggeboom.

- Hvis ikke man har overvejet det før, er det i allerhøjeste grad nu, det er tid til at skifte sine træemballager ud med alternativer i Heavy Duty pap, pointerer Arne Hammer, som er ejerleder af Skandinaviens største Heavy Duty bølgepap-produktionsvirksomhed til skræddersyet eksportemballage, Farusa i Farum.

Nicheprodukt med moderate prisstigninger
I Heavy Duty kvaliteterne indgår Kraftliner, som stammer fra det tyske ord ’kraft’ = stærk, og HD-kvaliteterne fås i tykkelser på op til 15 mm, som med 3 lag bølger kan bære over seks ton og klare alle former for transport - også i en sø-container.

- Ganske vidst er de papirvarer, vi anvender, selvfølgelig også steget, men dog ’kun’ op til 50 %. Og der er endnu ikke nogen varer, vi ikke kan få, siger Arne Hammer og forklarer yderligere:

- Vi handler på øverste hylde, når det angår kvalitet, og den kraftliner, der indgår i vores HD-emballager, er udelukkende fremstillet af fibre fra ny træmasse, som der ikke er helt så mange, der bruger.

- Det er noget helt andet med almindelig bølgepap, som overvejende er fremstillet af genbrugsmateriale, hvilket gør produktet billigere, men også mindre stærkt. Det er der i øjeblikket meget større efterspørgsel på end udbud af, i hele verden.

Stor fleksibilitet til mindre serier
Farusa’s kunder slipper dog ikke helt for at mærke den særlige situation efter pandemien.

Hvis man skal have leveret HD-emballager i meget store serier, er der pt. meget lang leveringstid, men det kan fabrikken i Farum på nogle områder kompensere på ved at tilbyde produktion i mindre serier, hvilket dog naturligt koster lidt flere penge.

Her er leveringstiden også fordoblet i forhold til tidligere, men en ordre kan stadig leveres på fem til otte uger mod tidligere ca. tre uger.

Pap vejer kun halvdelen af krydsfiner og letter derfor også både arbejdsmiljøet for transportarbejdere og omkostningerne ved luftfragt.

- Vi er en ’ark-fabrik’ med en kæmpe stor fleksibilitet i produktionen. Vores Boxmaker, som konverteringsmaskinen hedder, kan tage ark på helt op til 8 meter i længden og 2,5 meter i bredden, og derfor kan vi producere alt fra mindre emballager til kasser, der er over dobbelt så store som pallekasser, siger Arne Hammer.

Lavere vægt og bedre miljø
Farusa er da også allerede fast leverandør af Heavy Duty emballager i alle størrelser til bl.a. maskin- elektronik- og fødevarebranchen i hele Skandinavien.

Og selv om visse varetyper stadig kan kræve særlige, sømmede træemballager, er der for mange producenter flere fordele ved at udskifte pallerammer og krydsfinerkasser med Heavy Duty-emballage.

- Vores tommelfingerregel siger, at Heavy Duty er et godt alternativ ved produktioner allerede fra 10 styks og opefter. Og udover de åbenlyse fordele ved lavere priser og dét, at bølgepappet pt. ikke er en mangelvare som træ, er der også gevinsten ved en lavere vægt. Pap vejer kun halvdelen af krydsfiner, og endnu mindre i forhold til træ, så mange virksomheder vil også kunne opnå både arbejdsmiljøfordele for deres personale og spare penge på udgifterne til bl.a. luftfragt, fortæller Arne Hammer og tilføjer:

- For slet ikke at tale om miljøgevinsterne: De fleste af vores HD-papkasser kan genbruges flere gange, og vi har hos nogle kunder set kasserne blive genbrugt i over 10 år, for derefter at bliver genanvendt i produktionen af alm. bølgepapkasser.

På den måde kan vores produkter hjælpe virksomhederne med at opfylde deres miljømål.

 

 

21/12 2021
  • Lastbiler tog færgen til Femernbyggeriet

    Lastbiler tog færgen til Femernbyggeriet

    transport ›Langelandslinjens færger havde i 2024 flere lastbiler med end nogensinde før. Det viser den seneste opgørelse over trafiktal for ruten mellem Spodsbjerg og Tårs. Årsagen er byggeriet af Femern-forbindelsen
  • Ny postlov har åbnet for brevlevering alle årets dage

    Ny postlov har åbnet for brevlevering alle årets dage

    transport ›For et år siden skabte en ny lov fri konkurrence på brevmarkedet, og danskerne har omfavnet muligheden for levering alle årets dage. Ifølge ekspert drives brevtrenden af unge som en reaktion på digital overmætning
  • DANX Carousel køber tyske LPR Group

    DANX Carousel køber tyske LPR Group

    transport ›København-baserede DANX Carousel styrker sin position som førende, europæisk leverandør af tidskritiske logistikløsninger med opkøbet af den tyskbaserede specialist i natlogistik, reparation og field services
  • TA-Logistics køber stor svensk transportvirksomhed

    TA-Logistics køber stor svensk transportvirksomhed

    transport ›Den danske logistikkoncern TA-Logistics A/S, som også ejer bl.a. transportvirksomheden Frode Laursen, overtager svenske GDL AB inklusive datterselskabet C-R Utbildning AB
  • Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn

    Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn

    transport ›For en samfundsøkonomisk merpris på cirka 1,3 milliarder kroner for minimumsløsningen og cirka 2,9 milliarder kroner for maksimumsløsningen er det muligt at anlægge en fast forbindelse mellem Als og Fyn uden at påvirke klimaet negativt, ligesom helt nye naturområder kan skabes, viser analyse
  • Mere el til lastbilerne

    Mere el til lastbilerne

    transport ›Norlys og Interroll, der producerer transportmateriel, åbner i begyndelsen af januar den første offentlige ladestander til ellastbiler i Storkøbenhavn
  • Julen har bragt rekord for Bring

    Julen har bragt rekord for Bring

    transport ›Bring kan se tilbage på en rekordstor julehandel, hvor de har leveret flere pakker til danskerne end nogensinde før
  • Emirates SkyCargo indsætter fragtfly til og fra København

    Emirates SkyCargo indsætter fragtfly til og fra København

    transport ›For at imødekomme den stigende efterspørgsel på luftfragt til og fra Danmark har Emirates SkyCargos fragtdivision nu valgt at indsætte et dedikeret ugentligt fragtfly fra Københavns Lufthavn. Den nye rute udvider netværket af destinationer, der betjenes af Emirates’ fragtfly, til 38