Heavy Duty pap kan erstatte de manglende træemballagerFarusa forarbejder Heavy Duty pap-ark på helt op til 2,5 meter i bredden og otte meter i længden, som nogle af virksomhedens medarbejdere fint illustrerer her.

Heavy Duty pap kan erstatte de manglende træemballager

Mens markedet for emballager af træprodukter er ramt af tårnhøje priser og svigtende leverancer, er specialistvirksomheden Farusa’s alternativ i ekstremt stærkt bølgepap både til at skaffe og til at betale

Af Lisbeth Petersen

Den har varet i månedsvis, og foreløbigt ser intet ud til at stoppe tendensen: Priserne på træ og krydsfiner har taget himmelflugten, og leveringstiderne er mangedoblet.

Alene i år er råvarer af træ og krydsfiner steget mellem 100 og 400 %, alt efter hvad det bliver forarbejdet til.

Årsagerne skal findes i et sammenkog af bl.a. en ny EU-bestemt straftold på russisk krydsfiner og over halvandet års corona-pandemi, som i samme periode har medført et lige så globalt byggeboom.

- Hvis ikke man har overvejet det før, er det i allerhøjeste grad nu, det er tid til at skifte sine træemballager ud med alternativer i Heavy Duty pap, pointerer Arne Hammer, som er ejerleder af Skandinaviens største Heavy Duty bølgepap-produktionsvirksomhed til skræddersyet eksportemballage, Farusa i Farum.

Nicheprodukt med moderate prisstigninger
I Heavy Duty kvaliteterne indgår Kraftliner, som stammer fra det tyske ord ’kraft’ = stærk, og HD-kvaliteterne fås i tykkelser på op til 15 mm, som med 3 lag bølger kan bære over seks ton og klare alle former for transport - også i en sø-container.

- Ganske vidst er de papirvarer, vi anvender, selvfølgelig også steget, men dog ’kun’ op til 50 %. Og der er endnu ikke nogen varer, vi ikke kan få, siger Arne Hammer og forklarer yderligere:

- Vi handler på øverste hylde, når det angår kvalitet, og den kraftliner, der indgår i vores HD-emballager, er udelukkende fremstillet af fibre fra ny træmasse, som der ikke er helt så mange, der bruger.

- Det er noget helt andet med almindelig bølgepap, som overvejende er fremstillet af genbrugsmateriale, hvilket gør produktet billigere, men også mindre stærkt. Det er der i øjeblikket meget større efterspørgsel på end udbud af, i hele verden.

Stor fleksibilitet til mindre serier
Farusa’s kunder slipper dog ikke helt for at mærke den særlige situation efter pandemien.

Hvis man skal have leveret HD-emballager i meget store serier, er der pt. meget lang leveringstid, men det kan fabrikken i Farum på nogle områder kompensere på ved at tilbyde produktion i mindre serier, hvilket dog naturligt koster lidt flere penge.

Her er leveringstiden også fordoblet i forhold til tidligere, men en ordre kan stadig leveres på fem til otte uger mod tidligere ca. tre uger.

Pap vejer kun halvdelen af krydsfiner og letter derfor også både arbejdsmiljøet for transportarbejdere og omkostningerne ved luftfragt.

- Vi er en ’ark-fabrik’ med en kæmpe stor fleksibilitet i produktionen. Vores Boxmaker, som konverteringsmaskinen hedder, kan tage ark på helt op til 8 meter i længden og 2,5 meter i bredden, og derfor kan vi producere alt fra mindre emballager til kasser, der er over dobbelt så store som pallekasser, siger Arne Hammer.

Lavere vægt og bedre miljø
Farusa er da også allerede fast leverandør af Heavy Duty emballager i alle størrelser til bl.a. maskin- elektronik- og fødevarebranchen i hele Skandinavien.

Og selv om visse varetyper stadig kan kræve særlige, sømmede træemballager, er der for mange producenter flere fordele ved at udskifte pallerammer og krydsfinerkasser med Heavy Duty-emballage.

- Vores tommelfingerregel siger, at Heavy Duty er et godt alternativ ved produktioner allerede fra 10 styks og opefter. Og udover de åbenlyse fordele ved lavere priser og dét, at bølgepappet pt. ikke er en mangelvare som træ, er der også gevinsten ved en lavere vægt. Pap vejer kun halvdelen af krydsfiner, og endnu mindre i forhold til træ, så mange virksomheder vil også kunne opnå både arbejdsmiljøfordele for deres personale og spare penge på udgifterne til bl.a. luftfragt, fortæller Arne Hammer og tilføjer:

- For slet ikke at tale om miljøgevinsterne: De fleste af vores HD-papkasser kan genbruges flere gange, og vi har hos nogle kunder set kasserne blive genbrugt i over 10 år, for derefter at bliver genanvendt i produktionen af alm. bølgepapkasser.

På den måde kan vores produkter hjælpe virksomhederne med at opfylde deres miljømål.

 

 

21/12 2021
  • Grønnere fremtid på vej

    Grønnere fremtid på vej

    transport ›Transport- og logistikvirksomheden H. Daugaard har investeret massivt i el-lastbiler og de første tre er nu leveret og taget i brug
  • Ny asfalt skal mindske partikelforurening fra trafikken

    Ny asfalt skal mindske partikelforurening fra trafikken

    transport ›Siden begyndelsen af juli har Teknologisk Institut og Københavns Kommune testet en specialudviklet asfalt på Husumvej. Det er den første teststrækning i hovedstaden for ny asfaltteknologi, også har støjdæmpende effekt
  • Transporten på Øresundsbroen satte fire rekorder i juli

    Transporten på Øresundsbroen satte fire rekorder i juli

    transport ›Juli 2025 blev den mest trafikerede måned nogensinde på Øresundsbroen. Med 959.695 passager blev den seneste månedsrekord fra 2023 slået med 35.993 passager
  • Flere ladeudtag netværket

    Flere ladeudtag netværket

    transport ›Med købet af den østjyske energikoncern Auras offentlige ladeforretning udvider Norlys sit landsdækkende ladenetværk med mere end 275 ladeudtag
  • Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    transport ›Fra 1. juli træder skærpede klimakrav i kraft for byggebranchen. Iveco forventer at det sætter strøm til markedet for eldrevne varevogne og lastbiler
  • Tyveri af ladekabler eksploderer

    Tyveri af ladekabler eksploderer

    transport ›OK oplever flere og flere tyverier af ladekabler og skruer derfor op for kampen mod kobbertyvene
  • Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    transport ›En ny type kollektiv trafik har set dagens lys i Vordingborg Kommune. En flexbus på rute 668 er en del af et forsøgsprojekt igangsat af Region Sjælland
  • Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    transport ›Bring har sat sin første tunge el-lastbil i drift i Danmark. Lastbilen, der er 25 meter lang, er den første af sin slags, som MAN har leveret til Europa