Heavy Duty pap kan erstatte de manglende træemballagerFarusa forarbejder Heavy Duty pap-ark på helt op til 2,5 meter i bredden og otte meter i længden, som nogle af virksomhedens medarbejdere fint illustrerer her.

Heavy Duty pap kan erstatte de manglende træemballager

Mens markedet for emballager af træprodukter er ramt af tårnhøje priser og svigtende leverancer, er specialistvirksomheden Farusa’s alternativ i ekstremt stærkt bølgepap både til at skaffe og til at betale

Af Lisbeth Petersen

Den har varet i månedsvis, og foreløbigt ser intet ud til at stoppe tendensen: Priserne på træ og krydsfiner har taget himmelflugten, og leveringstiderne er mangedoblet.

Alene i år er råvarer af træ og krydsfiner steget mellem 100 og 400 %, alt efter hvad det bliver forarbejdet til.

Årsagerne skal findes i et sammenkog af bl.a. en ny EU-bestemt straftold på russisk krydsfiner og over halvandet års corona-pandemi, som i samme periode har medført et lige så globalt byggeboom.

- Hvis ikke man har overvejet det før, er det i allerhøjeste grad nu, det er tid til at skifte sine træemballager ud med alternativer i Heavy Duty pap, pointerer Arne Hammer, som er ejerleder af Skandinaviens største Heavy Duty bølgepap-produktionsvirksomhed til skræddersyet eksportemballage, Farusa i Farum.

Nicheprodukt med moderate prisstigninger
I Heavy Duty kvaliteterne indgår Kraftliner, som stammer fra det tyske ord ’kraft’ = stærk, og HD-kvaliteterne fås i tykkelser på op til 15 mm, som med 3 lag bølger kan bære over seks ton og klare alle former for transport - også i en sø-container.

- Ganske vidst er de papirvarer, vi anvender, selvfølgelig også steget, men dog ’kun’ op til 50 %. Og der er endnu ikke nogen varer, vi ikke kan få, siger Arne Hammer og forklarer yderligere:

- Vi handler på øverste hylde, når det angår kvalitet, og den kraftliner, der indgår i vores HD-emballager, er udelukkende fremstillet af fibre fra ny træmasse, som der ikke er helt så mange, der bruger.

- Det er noget helt andet med almindelig bølgepap, som overvejende er fremstillet af genbrugsmateriale, hvilket gør produktet billigere, men også mindre stærkt. Det er der i øjeblikket meget større efterspørgsel på end udbud af, i hele verden.

Stor fleksibilitet til mindre serier
Farusa’s kunder slipper dog ikke helt for at mærke den særlige situation efter pandemien.

Hvis man skal have leveret HD-emballager i meget store serier, er der pt. meget lang leveringstid, men det kan fabrikken i Farum på nogle områder kompensere på ved at tilbyde produktion i mindre serier, hvilket dog naturligt koster lidt flere penge.

Her er leveringstiden også fordoblet i forhold til tidligere, men en ordre kan stadig leveres på fem til otte uger mod tidligere ca. tre uger.

Pap vejer kun halvdelen af krydsfiner og letter derfor også både arbejdsmiljøet for transportarbejdere og omkostningerne ved luftfragt.

- Vi er en ’ark-fabrik’ med en kæmpe stor fleksibilitet i produktionen. Vores Boxmaker, som konverteringsmaskinen hedder, kan tage ark på helt op til 8 meter i længden og 2,5 meter i bredden, og derfor kan vi producere alt fra mindre emballager til kasser, der er over dobbelt så store som pallekasser, siger Arne Hammer.

Lavere vægt og bedre miljø
Farusa er da også allerede fast leverandør af Heavy Duty emballager i alle størrelser til bl.a. maskin- elektronik- og fødevarebranchen i hele Skandinavien.

Og selv om visse varetyper stadig kan kræve særlige, sømmede træemballager, er der for mange producenter flere fordele ved at udskifte pallerammer og krydsfinerkasser med Heavy Duty-emballage.

- Vores tommelfingerregel siger, at Heavy Duty er et godt alternativ ved produktioner allerede fra 10 styks og opefter. Og udover de åbenlyse fordele ved lavere priser og dét, at bølgepappet pt. ikke er en mangelvare som træ, er der også gevinsten ved en lavere vægt. Pap vejer kun halvdelen af krydsfiner, og endnu mindre i forhold til træ, så mange virksomheder vil også kunne opnå både arbejdsmiljøfordele for deres personale og spare penge på udgifterne til bl.a. luftfragt, fortæller Arne Hammer og tilføjer:

- For slet ikke at tale om miljøgevinsterne: De fleste af vores HD-papkasser kan genbruges flere gange, og vi har hos nogle kunder set kasserne blive genbrugt i over 10 år, for derefter at bliver genanvendt i produktionen af alm. bølgepapkasser.

På den måde kan vores produkter hjælpe virksomhederne med at opfylde deres miljømål.

 

 

21/12 2021
  • Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    transport ›Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop, men vognmand Michael Rasmussen nægtede at give op og søgte gratis hjælp gennem den landsdækkende Early Warning-indsats. I dag har han styr på driften og ro i kroppen
  • Elbilister slipper for omveje

    Elbilister slipper for omveje

    transport ›Det er slut med bøvlede omveje for at lade bilen op på de længere ture gennem Danmark. Fra årsskiftet sætter Vejdirektoratet strøm til 288 lynladere langs motorvejene
  • Brevet hitter i december

    Brevet hitter i december

    transport ›Danskerne sendte 50 procent flere breve sidste december end en gennemsnitlig måned hos dao, der forudser en tilsvarende stigning i år. Trenden drives ifølge ekspert især af unge som modspil til digital overmætning
  • Julehandlen slår klikrekord

    Julehandlen slår klikrekord

    transport ›Danskerne klikker flere pakker hjem end nogensinde før og hos Bring er pakkevolumenerne steget med 21 procent under julesalget – tre områder skiller sig ud
  • Også bilister bør synes

    Også bilister bør synes

    transport ›Ni ud af ti bilister har svært ved at få øje på cyklister og fodgængere uden reflekser eller lygter, viser nye tal. Ubehandlet synstab kan få fatale konsekvenser i trafikken, særligt i vintermørket, hvor modkørendes skarpe forlygter udfordrer øjnene. INDLÆG
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Autologistik i overhalingsbanen

    Autologistik i overhalingsbanen

    transport ›Bahn Express rejser fem mio. euro til nytænkning og udfordring af den europæiske autologistikbranche. Første stop er Danmark, hvor der nu er etableret et fuldt kontor.
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt