H&M går over til papiremballage og biobrændsel
Modekoncernen har i sine butikker udskiftet plastikposer med papirposer, og nu kommer turen til transportemballagen på det nordiske marked. Samtidigt har H&M indgået samarbejder med Maersk og The Pathways Coalition om CO2-neutrale transporter
Af Lisbeth Petersen
H&M Group har næsten 5000 fysiske og 54 online butikker i hele verden, og alene på nettet solgte koncernen for næsten 200 milliarder svenske kroner i 2021.
Virksomhedens bæredygtighedsstrategi indebærer bl.a. en 56 procents nedbringelse af CO2-udledningen i 2030 - i forhold til 2019.
I et nyhedsbrev til sine kunder fortæller H&M, at alle plastikposer i de fysiske butikker i Norden allerede er skiftet ud med poser af FSC-certificeret papir, og at alle onlineordrer også vil blive leveret i papirposer i løbet af i sommer.
- Mange af vores nordiske kunder er meget engagerede i, hvordan de kan bidrage til en mere bæredygtig modefremtid. Vi er derfor glade for, at vi kan tilbyde vores kunder online samme løsning, så oplevelsen ved at handle online også vil indeholde mindre plastik, uddyber Felicia Reuterscard, som er Sustainability Manager i H&M Nordics, i en pressemeddelelse.
Globalt estimerer H&M at have sparet 90 millioner plastikposer siden overgangen fra plast til papirposer. Sidste år reducerede koncernen emballage af plast med over en fjerdedel, og planen er, at udrulningen af papiremballagen på hele verdens onlinemarked skal gå i gang i løbet af i år.
Foto: H&M
Madolie, logistikoptimering og el-kørsel
Selv om transportområdet ifølge koncernen kun udgør et par procent af den samlede CO2-udledning, skal to nye samarbejder fremover sørge for, at også det kan gøres bedre:
-Mærsk er en af de største transportvirksomheder i verden, og de har opfundet et såkaldt CO2-neutralt havprodukt. Det er en biobrændselblanding - f.eks. fra brugt madolie-, der kan erstatte fossile brændstoffer og reducere udledningerne fra skibsfart. Det er en meget spændende nyhed, da det er en transportform, vi er yderst afhængige af, lyder det i nyhedsbrevet, som fortsætter:
-I The Pathways Coalition samarbejder vi med Scania, E.ON og Siemens om fossilfri kommerciel transport inden 2050. Vi har i fællesskab udgivet en rapport, der konkluderer, at det er muligt! Rapporten hjælper os med at reducere vores egne CO2-udledninger og forhåbentlig få politikere og andre virksomheder til at handle. Nogle af løsningerne for at nå i mål er smartere logistik, elkøretøjer og biobrændsel. Blot ved at forbedre rutefastlæggelsen og laststyringen kan CO2-udledningerne fra vejtransport reduceres med 20.