IVECO tilbyder rådgivning om nye godkendelseskrav

IVECO tilbyder rådgivning om nye godkendelseskrav

Siden 2018 har der været betydelige ændringer i reglerne for såkaldt homologering af køretøjer inden for EU. De skal sørge for, at sikkerheds- og miljøkrav bliver overholdt, og transportvirksomheden vil nu hjælpe bl.a. flådeejere med at få indført de nye regler

Homologisering er den juridiske betegnelse for den autorisation der kræves til helegodkendelsesproceduren for f.eks. køretøjer.

EUs homologeringsregler fra 2018 er nu begyndt at blive indført og for at hjælpe opbyggere og flådeejere har transportvirksomheden IVECO påtaget sig ansvaret for at både at rådgive om betydningen af de nye krav og bidrage til en succesfuld gennemførsel af den nye virkelighed inden for køretøjshåndtering.

-Homologation er afgørende for vognmænd, da det garanterer, at deres køretøjer er både lovlige og pålidelige. Hos IVECO lægger vi stor vægt på sikkerhed og samarbejder tæt med opbyggere og leverandører for at sikre, at vores køretøjer konstant overholder de seneste regelopdateringer. Vores mål er at minimere bekymringerne hos vores
kunder og give dem tillid, fortæller Ken Martinsen, teknisk produktchef hos IVECO

 Ken Martinsen, teknisk produktchef hos IVECO

Forskel på EUs og nationale regler
Ken Martinsen understreger, at de nye regler godt kan være forvirrende:

-Selvom et køretøj er godkendt i henhold til EU-regler, betyder det ikke nødvendigvis, at det opfylder specifikke krav i et bestemt land, såsom lokale vægtregler eller skatteundtagelser, siger han og fortsætter:

- Det kan gøre det udfordrende at bruge visse typer køretøjer på det pågældende marked, selvom de opfylder EU-standarderne. Samtidig kan nogle nationale regler være strengere end EU's standarder for at imødekomme nationale behov eller indføre ekstra sikkerheds- eller miljøkrav. Derfor arbejder vi hos IVECO på at hjælpe vores kunder med at tilpasse deres køretøjer, så de opfylder de nye krav både på EU-niveau og i overensstemmelse med nationale og skattemæssige regler.

IVECO uddanner også løbende sine opbyggere for at sikre, at de besidder de nødvendige kompetencer til at håndtere dokumentationen i overensstemmelse med de nye regler.

Sikkerhed bag rattet - og ved siden af bilen
Ifølge transportvirksomheden er en vigtig del af homologering GSR (General Safety Regulation), der udgør et sikkerhedselement i EU's godkendelsesproces.

Forordningen fastsætter krav til avancerede førerstøttesystemer, som forbedrer vejsikkerheden for alle trafikanter og etablerer den retlige ramme for godkendelse af automatiserede og fuldt førerløse køretøjer i EU.

-Først blev sensorer implementeret på køretøjet, efterfølgende kom de, der udsendte signaler. Næste skridt er indførslen af sensorer, der både sender signaler og aktivt griber ind i kørslen, hvis føreren pludselig forlader kørebanen, fortæller Ken Martinsen, som påpeger, at et af de kommende skridt også er, at man blot skal angive destinationen og ikke behøver at give slip på køretøjet – og at det kan være et vigtigt skridt mod selvkørende køretøjer.

- Med de nye opdateringer af reglerne befinder vi os på andet trin, hvor sensoren skal udsende både optiske og lydsignaler. Derfor har vi hos IVECO udviklet vores nye køretøjsmodeller med fokus på sikkerhed og samtidig i overensstemmelse med de nye regelopdateringer, så man som kunde er sikker på, at man opfylder kravene, siger han.

-lipe

 

14/2 2024
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    transport ›Green Energy og DHL Freight Sverige tester solcelleteknologi på lastbiler med alternative brændstoffer
  • Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    transport ›En ny rapport viser at 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje ikke længere blot er en risiko, men et sandsynligt scenarie, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen
  • Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    transport ›Hver anden af de varebilschauffører, der kører i lang tid ad gangen, angiver, at de ofte eller meget ofte er så trætte, at de har svært ved at holde øjnene åbne under kørslen. Direktør for Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at man husker trafiksikkerheden, når de mange pakker fra Black Friday skal distribueres
  • Få overblik over lastbilsflåden

    Få overblik over lastbilsflåden

    transport ›B2B-platformen for betalinger og mobilitetstjenester, DKV Mobility, lancerer DKV Transport Management Software – et ny flådestyringsværktøj til vognmænd og transportvirksomheder
  • MAN financial services - nu i Danmark

    MAN financial services - nu i Danmark

    transport ›Så er det officielt. MAN Financial Services er startet i Danmark og giver MAN-kunder adgang til et komplet udvalg af finansieringsløsninger samlet under ét tag
  • Pas på falske leveringsbeskeder

    Pas på falske leveringsbeskeder

    transport ›Når pakkestrømmen stiger op til black week og jul, øger det risikoen for at blive snydt online. Brings sikkerhedschef giver tips til, hvordan man undgår det
  • Ny dækbøde står ikke alene

    Ny dækbøde står ikke alene

    transport ›En ny lov betyder, at føreren af bilen nu risikerer bøder på 1.000 kroner pr. dæk, hvis dækkene vurderes som ‘åbenbart uegnede’ til vejret. Men det er langt fra den eneste bøde, der kommer bag på bilisterne, forklarer ekspert