IVECO tilbyder rådgivning om nye godkendelseskrav

IVECO tilbyder rådgivning om nye godkendelseskrav

Siden 2018 har der været betydelige ændringer i reglerne for såkaldt homologering af køretøjer inden for EU. De skal sørge for, at sikkerheds- og miljøkrav bliver overholdt, og transportvirksomheden vil nu hjælpe bl.a. flådeejere med at få indført de nye regler

Homologisering er den juridiske betegnelse for den autorisation der kræves til helegodkendelsesproceduren for f.eks. køretøjer.

EUs homologeringsregler fra 2018 er nu begyndt at blive indført og for at hjælpe opbyggere og flådeejere har transportvirksomheden IVECO påtaget sig ansvaret for at både at rådgive om betydningen af de nye krav og bidrage til en succesfuld gennemførsel af den nye virkelighed inden for køretøjshåndtering.

-Homologation er afgørende for vognmænd, da det garanterer, at deres køretøjer er både lovlige og pålidelige. Hos IVECO lægger vi stor vægt på sikkerhed og samarbejder tæt med opbyggere og leverandører for at sikre, at vores køretøjer konstant overholder de seneste regelopdateringer. Vores mål er at minimere bekymringerne hos vores
kunder og give dem tillid, fortæller Ken Martinsen, teknisk produktchef hos IVECO

 Ken Martinsen, teknisk produktchef hos IVECO

Forskel på EUs og nationale regler
Ken Martinsen understreger, at de nye regler godt kan være forvirrende:

-Selvom et køretøj er godkendt i henhold til EU-regler, betyder det ikke nødvendigvis, at det opfylder specifikke krav i et bestemt land, såsom lokale vægtregler eller skatteundtagelser, siger han og fortsætter:

- Det kan gøre det udfordrende at bruge visse typer køretøjer på det pågældende marked, selvom de opfylder EU-standarderne. Samtidig kan nogle nationale regler være strengere end EU's standarder for at imødekomme nationale behov eller indføre ekstra sikkerheds- eller miljøkrav. Derfor arbejder vi hos IVECO på at hjælpe vores kunder med at tilpasse deres køretøjer, så de opfylder de nye krav både på EU-niveau og i overensstemmelse med nationale og skattemæssige regler.

IVECO uddanner også løbende sine opbyggere for at sikre, at de besidder de nødvendige kompetencer til at håndtere dokumentationen i overensstemmelse med de nye regler.

Sikkerhed bag rattet - og ved siden af bilen
Ifølge transportvirksomheden er en vigtig del af homologering GSR (General Safety Regulation), der udgør et sikkerhedselement i EU's godkendelsesproces.

Forordningen fastsætter krav til avancerede førerstøttesystemer, som forbedrer vejsikkerheden for alle trafikanter og etablerer den retlige ramme for godkendelse af automatiserede og fuldt førerløse køretøjer i EU.

-Først blev sensorer implementeret på køretøjet, efterfølgende kom de, der udsendte signaler. Næste skridt er indførslen af sensorer, der både sender signaler og aktivt griber ind i kørslen, hvis føreren pludselig forlader kørebanen, fortæller Ken Martinsen, som påpeger, at et af de kommende skridt også er, at man blot skal angive destinationen og ikke behøver at give slip på køretøjet – og at det kan være et vigtigt skridt mod selvkørende køretøjer.

- Med de nye opdateringer af reglerne befinder vi os på andet trin, hvor sensoren skal udsende både optiske og lydsignaler. Derfor har vi hos IVECO udviklet vores nye køretøjsmodeller med fokus på sikkerhed og samtidig i overensstemmelse med de nye regelopdateringer, så man som kunde er sikker på, at man opfylder kravene, siger han.

-lipe

 

14/2 2024
  • Dansk Distribution A/S bygger ny terminal i Taulov

    Dansk Distribution A/S bygger ny terminal i Taulov

    transport ›- Et markant skridt ind i fremtidens logistik, kalder virksomheden opførelsen af en ny cross-docking-teminal. Den er første etape af et større byggeri, der skal sikre håndteringen og høj performance af de fortsat stigende godsmængder
  • Specialfartøj forsinker Fehmernforbindelsen

    Specialfartøj forsinker Fehmernforbindelsen

    transport ›Klargøringen af et specialbygget fartøj, der skal sænke og samle tunnelelementerne på havbunden, er nu så forsinket, at Fehmern Bælt-forbindelsen nok alligevel ikke kan åbne i 2029
  • Klimaaftrykket kortlagt

    Klimaaftrykket kortlagt

    transport ›Nu kan man se klimaaftrykket på de varer, man lægger i kurven, når man handler online hos Brødrene Dahl. Det gælder også for udledningen under transporten
  • Transportkasser af bl.a. genanvendte drikkekartoner

    Transportkasser af bl.a. genanvendte drikkekartoner

    transport ›Tetrapak og Recoma, som producerer cirkulære byggeplader af genanvendte drikkekartoner og industriaffald, udvider samarbejdet med projekt, som skal erstatte traditionelle trækasser til transport
  • Mulighed for lavaromatisk brændstof skal undersøges

    Mulighed for lavaromatisk brændstof skal undersøges

    transport ›Luftfartens Klimapartnerskab har nedsat en arbejdsgruppe, der skal undersøge, hvad der skal til for, at lavaromatisk brændstof kan anvendes i de danske lufthavne
  • Webshops fordobler brevmængden

    Webshops fordobler brevmængden

    transport ›Selvom PostNord forlader brevmarkedet, har nogle af landets store webshops fordoblet brevmængden på et år, oplyser Postbuddy. Dao opruster med nyt sorteringsanlæg for at styrke kapaciteten
  • Midlertidigt loft over emballagegebyrer

    Midlertidigt loft over emballagegebyrer

    transport ›Virksomhedernes udvidede producentansvar træder først i kraft om to uger, men nu får de allerede en midlertidig hjælpepakke fra regeringen. Den skal sænke prisen på de gebyrerne for håndtering af affaldet fra emballagen
  • Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    transport ›Copenhagen Malmö Port vil med et nyt spor på terminalen i Malmø optimere den fleksible brug af transportformerne vej, jernbane og søfart. Den nye løsning gør det muligt at håndtere flydende bulk på området