Jamen, man designer da asfalt

Jamen, man designer da asfalt

kvalitet, holdbarhed, fleksibilitet, pris, miljøvenlighed og godt vejgreb er alle temaer som er på spil når såvel bygherrer, politikere og bilister taler om hvilken slags asfaltbelægning man ønsker. Hos SuperAsfalt udvikler og designer man asfalt til formålene

For de fleste er asfalt noget, man færdes på – og få tænker over forskellen i egenskaber og miljøprofil. Men under den tilsyneladende ens og sorte overflade gemmer der sig en verden af avanceret teknik og viden, så de enkelte asfalttyper designes til de formål, de skal opfylde.

- I byerne og trafikerede boligområder er det især de støjdæmpende egenskaber, der er højt prioriteret, ligesom der er forskellige krav til den evne, asfalten har til at lade vand sive igennem til de underliggene lag, så der ikke står vand på overfladen. På marinaernes gangstier og fællesområder er det stigende grad miljøvenlighed, der er efterspurgt. Og på havneterminaler og erhvervsarealer er det holdbarhed og slidstyrke, der er et ufravigeligt krav, fortæller administrerende direktør Karsten Rasmussen fra SuperAsfalt og fortsætter:

- Som producent er det derfor vigtigt, at vi hurtigt kan designe og sammensætte netop den blanding af skærver, bitumen og ingredienser, der skal til for at indfri bygherrens og rådgivernes krav til belægningen.

FNs 17 verdensmål
Gennem sit koncernforbundne slægtskab med TarPaper Recycling har SuperAsfalt direkte adgang til årelang erfaring og dyb indsigt i, hvordan man kan opnå højere genanvendelse af byggematerialer.

I et tæt samarbejde har de to virksomheder udviklet en ny og mere miljøvenlig asfalttype, hvor bitumen fra genanvendt tagpap kan reducere behovet for jomfruelig bitumen i asfaltproduktionen. Herudover anvender SuperAsfalts moderne værk kontrollerede restprodukter fra tagpap, der ellers ville være endt i deponi.

- Med BituAsfalt opnår man en reduktion på 60 kilo CO2 pr. ton asfalt, og samtidig undgår vi tonsvis af byggeaffald på de danske lossepladser. Begge dele taler direkte ind til den grønne dagsorden, hvor vi understøtter tre af FNs 17 verdensmål, fortæller Karsten Rasmussen.

De tre bæredygtighedsmål, som asfaltværkets miljøvenlige BituAsfalt taler ind til, er verdensmål nummer 9 ”Industri, Innovation og Infrastruktur”, mål nr. 11 ”Bæredygtige byer og lokalsamfund” og mål nummer 12 ”Ansvarligt forbrug og produktion”.

BituAsfalt er ligesom vores traditionelle asfalttyper CE-mærket og har ud over en række private grundejerforeninger, boligselskaber og virksomheder nu også fået bevågenhed i flere kommuner, fortæller Karsten Rasmussen, der glæder sig over den øgede interesse for de mere miljøvenlige asfaltprodukter.

Fokus på kvalitet og dokumentation
Ved etableringen af det nye asfaltværk har SuperAsfalt investeret store summer i eget laboratorium, hvor alle de råstoffer og ingredienser, der indgår i produktionen af såvel bitumenasfalt som traditionelle asfalttyper, testes omhyggeligt.

Herudover vægtes dokumentation for sporbarhed og testresultater, så SuperAsfalt kan leve op til de strengeste krav, som en bygherre eller rådgiver måtte stille.

Totalløsning med nyt udlægningsudstyr
SuperAsfalt A/S har siden etableringen i 2016 primært arbejdet sammen med lokale asfaltudlæggere. Men en række bygherrer efterlyser en samlet løsning, hvor SuperAsfalt står for hele asfaltopgaven.

Virksomheden har derfor investeret i en Vögele Super 1600-3 med en udlægningsbredde på 7,5 meter og en Vögele 800-3i, der kan lægge asfalt ned til 1,2 meter i bredden. Dermed kan SuperAsfalt fleksibelt håndtere alle opgaver fra smalle cykelstier i byer og på marinaer til veje samt store industriarealer og havneterminaler.

-hawin

 

27/2 2019
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    transport ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    transport ›Michael Jønsson er hentet i egne rækker hos GLS Denmark og tiltræder sin nye stilling som salgsdirektør pr. 1. september
  • 300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    transport ›Glasproducenten Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe) har lanceret en ny letvægtsvinflaske, som kan være en af løsningerne på stigende priser og højere miljøkrav
  • DHL udnævner ny CEO for Europa

    DHL udnævner ny CEO for Europa

    transport ›Rainer Haag overtager stillingen som CEO for DHL Supply Chain Europe, og får dermed ansvaret for 16 centraleuropæiske markeder
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed