Kaj Madsen Fjelstrup får bevis på CO2-kompensering af brændstofAdm. direktør, Jens Andersen fra Kaj Madsen (th.) og Søren Rise, Key Account Manager hos DCC Energi (tv).

Kaj Madsen Fjelstrup får bevis på CO2-kompensering af brændstof

Transportvirksomheden Kaj Madsen Fjelstrup besluttede sidste år at kompensere dieselforbrug på de mere end 300 lastbiler i vognparken. Efter et år er første bevis på klimainitiativet nu leveret fra energiselskabet DCC Energi - et certifikat, der dokumenterer, at en udledning på mere end 10.000 tons CO2 er kompenseret via store naturbevarelsesprojekter

10.997 tons CO2 eller det, der svarer til det samlede CO2 aftryk fra kørsel med over 4.000 almindelige familiebiler et helt år.

Så stor en udledning fra lastbilerne har Kaj Madsen Fjelstrup A/S det seneste år kompenseret via store naturprojekter. Ifølge adm. direktør, Jens Andersen, er investeringerne i at kompensere lastbilernes udledninger et led i Kaj Madsen Fjelstrups målrettede miljø- og klimaindsats.

- Som en virksomhed inden for tung transport er vi stadig afhængige af diesellastbiler. Alligevel ønsker vi at vise, at vi er på vej og konkret prioriterer et hensyn til klimaet. Ligesom resten af branchen er det nødvendigt, at vi aktivt tager skridt på vejen mod en grønnere virkelighed. Det er vores investeringer i at CO2-kompensere et eksempel på. Det samme gælder investeringer i at få mindre belastende gaslastbiler ind i vores flåde, siger han og tilføjer.

- Det er en omstilling, der koster penge. Men det et vigtigt for både os, kunderne og for samfundet, at vi omstiller os til en virkelighed, hvor vi reducerer udledninger, hvor vi kan, og kompenserer de udledninger, vi endnu ikke kan undgå.

Jens Andersen forklarer, at kunderne har taget yderst positivt imod beslutningen om at CO2-kompensere brændstofforbruget. Ikke mindst fordi det er et initiativ, der matcher godt med de klimatiltag, som mange kunder selv er i fuld gang med.

Ud over kompenseringen af brændstoffets CO2-aftryk har Kaj Madsen Fjelstrup også investeret i en stribe LNG-drevne lastbiler. Gaslastbilerne udgør i dag ca. 10 procent af flåden.

Det er DCC Energi, som bl.a. driver Shell stationerne i Danmark, der tilbyder virksomheder og offentlige kunder at CO2-kompensere deres brændstofforbrug.

- Rene eldrevne køretøjer og maskiner er stadig ikke rigtig et realistisk alternativ indenfor tung transport, landbrug og byggeriet. Her giver CO2-kompensering en mulighed for alligevel at gøre noget i forhold til udledningen fra maskin- og vognparkerne.

- Kaj Madsen Fjelstrup har været med fra begyndelsen, siden vi introducerede kompensering som en ny mulighed, og på den måde har de også været med til at sætte CO2-kompensering af brændstof på agendaen i Danmark, siger Christian Heise, administrerende dirktør i DCC Energi.

Det er Shell, der sammen med udvalgte projektudviklere investerer i at opbygge en stor portefølje af certificerede naturbevarelses- og skovplantningsprojekter. Projekterne findes i Asien, Europa, Nord- og Sydamerika, og er certificeret under de internationalt, anerkendte standarder VCS og CCB Standards.

-hawin

 

7/4 2021
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    transport ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    transport ›Den 1. november meddelte rederiet, at det planlagte køb af virksomheden Ekol Logistics' internationale netværk var afblæst, men med en ny aftale, blive handelen alligevel gennemført
  • Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    transport ›Transportminister Thomas Danielsen (V) har besluttet, at man med øjeblikkelig virkning kan bygge grønne energiprojekter tættere på statsvejene
  • IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    transport ›Betonvareproducenten, IBF mener, at transportbranchens skift fra fossile brændstoffer til el trækker ud, fordi der mangler ladestationer til lastbiler. Derfor etablerer producenten en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn
  • Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    transport ›DB Schenker, iBoxen og Linköpings Universitet har startet en omfattende forundersøgelse for at udvikle et AI-værktøj, der kan forbedre placeringen af leveringsbokse i svenske byer. I projektet indgår flere nøgleaktører
  • 365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    transport ›Instabee er i gang med at installere pakkebokse i Coops discountkædebutikker i alle de største byer i Danmark. Målet er at have de første 30 på plads inden den kommende, travle e-handelsperiode
  • Flere af GLS' pakker leveret på el

    Flere af GLS' pakker leveret på el

    transport ›I samarbejde med Norlys satser GLS på elektrificering af hele flåden og etablering af en omfattende ladeinfrastruktur inden 2035, hvor målet er, at alle nyindkøbte køretøjer skal være nul- eller lavemissionskøretøjer
  • Karsten Lauritzen stopper i DI

    Karsten Lauritzen stopper i DI

    transport ›Den tidligere skatteminister for Venstre meddeler, at han den 1. februar 2025 forlader stillingen som Branchedirektør for DI Transport, for i stedet at tiltræde som adm. direktør i Danske Advokater