Københavns Lufthavn installerer batteri til lagring af grøn strøm

Københavns Lufthavn installerer batteri til lagring af grøn strøm

Takket være EU-projektet ALIGHT kan man nu håndtere de risici, der er forbundet med at installere et batteri i en lufthavns kritiske infrastruktur. Det er ifølge udviklerne en milepæl, og årsagen til, at lufthavnen som en af de første i Europa har installeret et stort batteri, som skal bidrage til målet om bæredygtighed

I fremtidens lufthavne bliver det afgørende at kunne lagre strøm fra sol- og vindenergi for at reducere emissioner og nå målet om en net zero drift. Energilagring i batterier er en del løsningen.

Selvom det er en udfordring at få godkendelse til at drifte et batterianlæg i en lufthavns kritiske infrastruktur, vil et stort batteri snart være i drift i Københavns Lufthavn – et af de første batterier i en europæisk lufthavn.

Batterisystemet er bygget specielt til lufthavnen, og bliver placeret i Maglebylille syd for terminalerne ved lufthavnens værksteder og garageanlæg. Her er der både tilsluttet solcelleanlæg og ladestationer, som kan indgå i de forskellige test af systemet, uden det påvirker den daglige drift af lufthavnen

- Vi er meget tilfredse med, at det er lykkedes at få installeret batteriet i Københavns Lufthavn. Det er et vigtigt skridt på vejen til en mere bæredygtig drift af lufthavnen. Nu skal vi i gang med at teste forskellige scenarier og finde den bedste løsning for energilagring, som vi derefter kan arbejde videre med i større skala i lufthavnen, siger Maria Skotte, direktør for sustainability, Københavns Lufthavn.

Sikkerhedsmæssige risici er blevet nedbrudt
Risiciene ved at drifte et batteri i en lufthavn er mange. I samarbejdet mellem Københavns Lufthavn, Teknologisk Institut og Hybrid Greentech, som alle er partnere i EU-projektet ALIGHT, er det lykkes at minimere de risici, der stod i vejen for installeringen og den kommende idriftsættelse af batteriet.

- Brand- og røgudvikling, datalæk og lovmæssige forhold er nogle af de risici og barriere, der er forbundet med at sætte et batteri op i et lufthavnsmiljø. Derfor er vi hos Teknologisk Institut glade for at have bidraget til at specificere batterisystemet og gennemføre unikke sikkerhedstest, der har været med til at få det til at lykkedes i Københavns Lufthavn, siger Lars Overgaard, projektleder, Teknologisk Institut.

Hybrid Greentech står bag det energistyringssystem, som skal benyttes til at drifte batteriet i lufthavnen. Til det kræves også sikkerhedsmæssige foranstaltninger.

- Det styringssystem, som Hybrid Greentech har leveret, er blevet testet for funktionalitet og driftssikkerhed i vores EnergyFlexLab. På den måde har vi testet styringen i et sikkert miljø, som mindsker risikoen for uhensigtsmæssigheder i lufthavnens kritiske infrastruktur, siger Lars Overgaard

Smart styring skal bane vejen for effektiv lagring af grøn strøm Netop den smarte styring af den kritiske infrastruktur er afgørende i arbejdet med den grønne omstilling af Københavns Lufthavn.

1350 nye ladestandere til elbiler på vej i lufthavnen
Med Hybrid Greentechs styresystem vil Københavns Lufthavn få et overblik for, hvornår det er mest fordelagtigt at lagre energien direkte fra den solenergi, der bliver produceret på lufthavnens mange solcelleanlæg, og hvornår det giver mening at fylde grøn strøm på batteriet fra elnettet.

- Med vores avancerede styring vil batterianlægget i lufthavnen spille sammen med ladestandere og andre anlæg. Dermed kombineres lufthavnens egne CO2-reduktioner med indirekte bidrag til det samlede energisystem via de såkaldte systemydelser, der på de helt korte tidshorisonter griber ind når elnettet oplever forstyrrelser, siger Christoffer Greisen, COO, Hybrid Greentech og fortsætter:

- ALIGHT projektet giver os mulighed for at løfte barren og vise hvordan disse cloud-baserede funktioner kan fungere i samspil med de sikre systemer, som anvendes i kritisk infrastruktur.

For Københavns Lufthavn er det vigtigt med den smarte styring, som kan sikre optimal udnyttelse af den grønne strøm via energilagring i batteriet.

- Med de 1350 nye ladestandere til elbiler, som Københavns Lufthavn vil få i løbet af de næste år, er det afgørende at få batteriteknologi ind under huden og opbygge erfaringer med de mange muligheder, der er, siger Maria Skotte.

Et projekt for fremtidens lufthavn
Arbejdet med at bane vejen for batterianlæg og smart energistyring i lufthavnen er en del af EU-projektet ALIGHT, hvor Københavns Lufthavn er i front som fyrtårnslufthavn. Projektet skal finde svar på, hvordan elektrificering og forskellige energikilder kan blive en del af indretningen i fremtidens lufthavn, hvor både fly, køretøjer og bygninger får strøm fra 100 procent vedvarende energi.

Projektet vil desuden evaluere skaleringspotentialer til en branche, hvor fremtidens infrastruktur skal kunne rumme mere, end hvad den gør i dag.

- Det er virkelig et spændende projekt vi er i gang med. Det vil være en kæmpe gevinst, hvis vi bliver i stand til at kunne styre lufthavnens energiforbrug smartere. Det betyder både, at vi kan reducere vores el-omkostning – men endnu mere vigtigt, at vi kan få nedbragt udledningen af CO2-emissioner, siger Maria Skotte, direktør for sustainability, Københavns Lufthavn.

De forskellige demonstrationsaktiviteter og forsøg med batteriet skal køre frem til udgangen af 2025, hvor der løbende vil blive samlet erfaringer og viden, som kan deles med andre lufthavne.

Fakta om batterisystemet
Batterisystemet er bygget specielt til Københavns Lufthavn, der er Danmarks største lufthavn, med hensyntagen til lufthavnens høje sikkerhedsniveau både i forhold til IT- og brandrisici.

Lufthavnen er ramme for en række forsøg med at lagre strøm med henblik på at gemme og bruge grøn strøm, produceret af sol og vind, på den mest effektive måde.

Batterisystemet, der er leveret af firmaet Xolta, er på 900 kW / 1.200 kWh. Kapacitetsmæssigt, svarer det til en gennemsnitlig families elforbrug i tre måneder.

Fakta om ALIGHT
ALIGHT er et EU-finansieret projekt, hvor 17 forskellige partnere samler viden og erfaringer for at finde fremtidens løsninger for en mere bæredygtig luftfart.

Blandt partnerne er både europæiske universiteter, Airbus, SAS, Tysklands Aerospace Center,luftfartsorganisationen IATA og fire europæiske lufthavne.

Målet er at dele de erfaringer og den viden, der bliver opbygget i projektet med andre europæiske lufthavne, så hele branchen kan lære af resultaterne og blive inspireret til en bæredygtig omstilling.

-lipe

22/3 2024
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen