Københavns Lufthavn skruer ned for varmen og slukker velkomstskilt

Københavns Lufthavn skruer ned for varmen og slukker velkomstskilt

Københavns Lufthavn har siden sensommeren drevet en massiv indsats for at reducere energiforbruget. Temperaturen i terminalerne bliver skruet ned til 19 grader, og en række energi-investeringer er blevet fremskyndet. Som en mere symbolsk handling er det ikoniske COPENHAGEN-skilt slukket

Siden sensommeren har 30 specialister gennemgået Københavns Lufthavn med en tættekam for at finde ud af, hvor lufthavnen kan skrue ned for energiforbruget hurtigst muligt.

En af de tydelige ændringer ses på toppen af Terminal 2, hvor KØBENHAVN COPENHAGEN-bogstaverne byder rejsende velkommen.

- Vi har slukket det ikoniske skilt som en symbolsk handling, der skal vise, at vi i Københavns Lufthavn tager ansvar for den energikrise, der har ramt hele Danmark, siger driftsdirektør Christian Poulsen.

Størstedelen af indsatsen handler dog om at gøre ting, som har en reel effekt på energiregnskabet, for eksempel når det kommer til luften i terminalerne.

- Vi sænker temperaturen i de store terminalområder og gates fra 22 til 19 grader. Men vores vurdering er, at de fleste rejsende knap vil mærke det. Mange er i bevægelse, og vi er på vej ind i den kolde tid, hvor alle har overtøj på, siger Christian Poulsen.

CPH-specialister har fundet løsningerne
CPH's energiforbrug svarer til en mellemstor, dansk kommune eller 22.000 husstande, og derfor er det en kompleks operation at kortlægge, hvor der kan skrues ned.

Energiafdelingen er gået til opgaven ved at række ud til CPH's egne specialister fra alle afkroge af lufthavnen.

- Indsatsgruppen består af VVS'ere, elektrikere, asset managers og engineers - "hverdagens eksperter" - som til daglig bevæger sig rundt blandt de varmecentraler, vandrør og eltavler, som kan bidrage til reduktionerne, siger Rasmus Lundsbjerg, Head of Energy Management, der står i spidsen for arbejdet.

Indsatsgruppens arbejde har nu mundet ud i en pulje på 23 projekter, der permant vil bringe forbruget ned. Hertil kommer den række af midlertidige tiltag, som allerede er sat i værk. Den samlede liste over midlertidige og permanente tiltag tæller blandt andet:

  • Vejbelysningen slukkes visse steder.
  • Julebelysningen tændes ikke i år, og lys på kunstværker slukkes.
  • Investeringer i 4 moderne ventilationsanlæg fremskyndes. De pågældende ventilationsanlæg står for mere end 3 procent af CPH's samlede energiforbrug. Investeringerne var allerede på tegnebrættet inden energikrisen, men nu går man hurtigere i gang.
  • Lufthavnens hovedvarmecentral moderniseres.
  • En skarp og effektiv lysstyring indføres i Danmarks største parkeringshus, P1. Anlægget oplyses af i alt 3.500 armaturer.

At arbejde målrettet med klima og energiforbruget er dog ikke nyt for Københavns Lufthavn. Fra 2010 til i dag har CPH gennemført energibesparelser svarende til 12.500 husstandes årlige energiforbrug.

-hawin

Fakta om energiforbruget i Københavns Lufthavn

  • Københavns Lufthavn har et energiforbrug svarende til 22.000 husstande - eller Solrød Kommune.
  • Københavns Lufthavn oplyses af 60.000 lysarmaturer og ventileres af mere end 1.500 ventilationsanlæg.
  • Energiforbruget i Københavns Lufthavn overvåges af 4.000 målere, der holder øje med elektricitet, vand, varme, køling og naturgas.
  • De 4 store ventilationsprojekter, som lufthavnen nu investerer i, dækker mere end tre procent af hele CPH's energiforbrug.
  • I Danmarks største P-hus "P1" sidder der 3.500 armaturer. Hvis de er tændt 24-7, koster det omkring 200.000 kroner om måneden med de nuværende elpriser.
  • I 2030 skal driften af Københavns Lufthavn være emissionsfri, og i 2050 er målsætningen, at hele lufthavnen, inkl. flytrafikken, er emissionsfri.

Siden 2010 har Københavns Lufthavn udført energioptimeringsprojekter svarende til 55 mio. kWh - eller hvad der kan omregnes til 12.500 husstandes årlige elforbrug.

10/10 2022
  • Flere ladeudtag netværket

    Flere ladeudtag netværket

    transport ›Med købet af den østjyske energikoncern Auras offentlige ladeforretning udvider Norlys sit landsdækkende ladenetværk med mere end 275 ladeudtag
  • Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    transport ›Fra 1. juli træder skærpede klimakrav i kraft for byggebranchen. Iveco forventer at det sætter strøm til markedet for eldrevne varevogne og lastbiler
  • Tyveri af ladekabler eksploderer

    Tyveri af ladekabler eksploderer

    transport ›OK oplever flere og flere tyverier af ladekabler og skruer derfor op for kampen mod kobbertyvene
  • Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    transport ›En ny type kollektiv trafik har set dagens lys i Vordingborg Kommune. En flexbus på rute 668 er en del af et forsøgsprojekt igangsat af Region Sjælland
  • Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    transport ›Bring har sat sin første tunge el-lastbil i drift i Danmark. Lastbilen, der er 25 meter lang, er den første af sin slags, som MAN har leveret til Europa
  • Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    transport ›Københavns Lufthavn har fået sin sidste leverance af fossil diesel. Fra 1. juli køber lufthavnen HVO biodiesel til sine egne dieselkøretøjer og teknisk udstyr - fra plæneklippere til brandbiler og kæmpestore sneryddere. I alt overgår omkring 320 enheder til det fossilfri brændstof.
  • Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    transport ›Et nyt samarbejde mellem Port of Aalborg og Norlys betyder, at ellastbiler snart kan tanke strøm på Rørdalsvej i Aalborg. Projektet bliver en del af Norlys’ landsdækkende udbygning af ladeinfrastruktur til tung transport og skal styrke den grønne omstilling i både transportsektoren og havnens erhvervsliv
  • Fart på udbygningen af lynladernetværket

    Fart på udbygningen af lynladernetværket

    transport ›Lynladning langs motorvejsnettet er essentielt for at elbilister kan komme nemt og hurtigt videre, når de kører på tværs af landet – og det bliver kun nemmere fremover. E.ON Drive Infrastructure har nemlig vundet seks rastepladser i vejdirektoratets seneste udbud