Københavns Lufthavn skruer ned for varmen og slukker velkomstskilt

Københavns Lufthavn skruer ned for varmen og slukker velkomstskilt

Københavns Lufthavn har siden sensommeren drevet en massiv indsats for at reducere energiforbruget. Temperaturen i terminalerne bliver skruet ned til 19 grader, og en række energi-investeringer er blevet fremskyndet. Som en mere symbolsk handling er det ikoniske COPENHAGEN-skilt slukket

Siden sensommeren har 30 specialister gennemgået Københavns Lufthavn med en tættekam for at finde ud af, hvor lufthavnen kan skrue ned for energiforbruget hurtigst muligt.

En af de tydelige ændringer ses på toppen af Terminal 2, hvor KØBENHAVN COPENHAGEN-bogstaverne byder rejsende velkommen.

- Vi har slukket det ikoniske skilt som en symbolsk handling, der skal vise, at vi i Københavns Lufthavn tager ansvar for den energikrise, der har ramt hele Danmark, siger driftsdirektør Christian Poulsen.

Størstedelen af indsatsen handler dog om at gøre ting, som har en reel effekt på energiregnskabet, for eksempel når det kommer til luften i terminalerne.

- Vi sænker temperaturen i de store terminalområder og gates fra 22 til 19 grader. Men vores vurdering er, at de fleste rejsende knap vil mærke det. Mange er i bevægelse, og vi er på vej ind i den kolde tid, hvor alle har overtøj på, siger Christian Poulsen.

CPH-specialister har fundet løsningerne
CPH's energiforbrug svarer til en mellemstor, dansk kommune eller 22.000 husstande, og derfor er det en kompleks operation at kortlægge, hvor der kan skrues ned.

Energiafdelingen er gået til opgaven ved at række ud til CPH's egne specialister fra alle afkroge af lufthavnen.

- Indsatsgruppen består af VVS'ere, elektrikere, asset managers og engineers - "hverdagens eksperter" - som til daglig bevæger sig rundt blandt de varmecentraler, vandrør og eltavler, som kan bidrage til reduktionerne, siger Rasmus Lundsbjerg, Head of Energy Management, der står i spidsen for arbejdet.

Indsatsgruppens arbejde har nu mundet ud i en pulje på 23 projekter, der permant vil bringe forbruget ned. Hertil kommer den række af midlertidige tiltag, som allerede er sat i værk. Den samlede liste over midlertidige og permanente tiltag tæller blandt andet:

  • Vejbelysningen slukkes visse steder.
  • Julebelysningen tændes ikke i år, og lys på kunstværker slukkes.
  • Investeringer i 4 moderne ventilationsanlæg fremskyndes. De pågældende ventilationsanlæg står for mere end 3 procent af CPH's samlede energiforbrug. Investeringerne var allerede på tegnebrættet inden energikrisen, men nu går man hurtigere i gang.
  • Lufthavnens hovedvarmecentral moderniseres.
  • En skarp og effektiv lysstyring indføres i Danmarks største parkeringshus, P1. Anlægget oplyses af i alt 3.500 armaturer.

At arbejde målrettet med klima og energiforbruget er dog ikke nyt for Københavns Lufthavn. Fra 2010 til i dag har CPH gennemført energibesparelser svarende til 12.500 husstandes årlige energiforbrug.

-hawin

Fakta om energiforbruget i Københavns Lufthavn

  • Københavns Lufthavn har et energiforbrug svarende til 22.000 husstande - eller Solrød Kommune.
  • Københavns Lufthavn oplyses af 60.000 lysarmaturer og ventileres af mere end 1.500 ventilationsanlæg.
  • Energiforbruget i Københavns Lufthavn overvåges af 4.000 målere, der holder øje med elektricitet, vand, varme, køling og naturgas.
  • De 4 store ventilationsprojekter, som lufthavnen nu investerer i, dækker mere end tre procent af hele CPH's energiforbrug.
  • I Danmarks største P-hus "P1" sidder der 3.500 armaturer. Hvis de er tændt 24-7, koster det omkring 200.000 kroner om måneden med de nuværende elpriser.
  • I 2030 skal driften af Københavns Lufthavn være emissionsfri, og i 2050 er målsætningen, at hele lufthavnen, inkl. flytrafikken, er emissionsfri.

Siden 2010 har Københavns Lufthavn udført energioptimeringsprojekter svarende til 55 mio. kWh - eller hvad der kan omregnes til 12.500 husstandes årlige elforbrug.

10/10 2022
  • Blue Logistics har åbnet selskab i Dubai

    Blue Logistics har åbnet selskab i Dubai

    transport ›Den danske virksomhed har 1. november sammen med lokale partnere etableret Blue ME Logistics LLC. Det skal bane vejen til markeder Mellemøsten, Afrika og Asien
  • CM Transport udskifter hele flåden

    CM Transport udskifter hele flåden

    transport ›Hen over de kommende år udskifter CM Transport hele flåden på 53 lastbiler til Mercedes-Benz. De første 30 biler leveres allerede inden 1. april 2026
  • PostNord opruster inden Black Friday

    PostNord opruster inden Black Friday

    transport ›Black Friday og julen står for døren, og det har fået PostNord til at åbne flere nye pakkeshops i hele landet.
  • Batteriretur overtager ReturBats aktiviteter

    Batteriretur overtager ReturBats aktiviteter

    transport ›Den kollektive ordning ReturBat har valgt at lade Batteriretur videreføre sine aktiviteter på blybatterier, hvilket medfører en mere effektiv og sammenhængende indsats på tværs af brancher og batterityper
  • Ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet

    Ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet

    transport ›Danmarkshistoriens største anlægsprojekt skifter ud i ledelsen. Med Guy Taylor vil organisationen få tilført mere international erfaring den udfordrende byggeproces, som er bl.a. er ramt af forsinkelser på flere områder
  • Trafikskolen i Esbjerg bliver ny AMU-partner

    Trafikskolen i Esbjerg bliver ny AMU-partner

    transport ›Skolen, som bl.a. tilbyder bus, gods- og truckuddannelser, bliver den 19. i rækken af erhvervsskoler og udbydere, der tilbyder 90 procent af alle AMU-kurser i Danmark
  • Ejner Hessel udvider sortimentet

    Ejner Hessel udvider sortimentet

    transport ›Med en ny forhandleraftale bliver Ejner Hessel officiel forhandler af det hollandske trailermærke Broshuis i Danmark, Norge og Sverige
  • El-lastbiler går over grænsen

    El-lastbiler går over grænsen

    transport ›Fra og med oktober kører Brings elektriske lastbil over landegrænsen mellem Sverige og Danmark. Den nye lastbil er Posten Bring koncernens første grænseoverskridende el-lastbil