Kommunerne bestemmer selv tomgangsregeler
Ifølge Morten Messerschmidt (DF) er det ’helt åbenlyst’, at ’Tomgangsregulativet’ i København ikke overholdes
Af Dan Bjerring
Christiansborg
Derfor beder han miljøminister Lea Wermelin henvende sig til Københavns Kommune om at gøre borgerne opmærksomme på, at det ikke er tilladt at lade et køretøj holde i tomgang i mere end 1 minut.
Københavns Kommune vedtog i marts 1990 et tomgangsregulativ, ifølge hvilket det er forbudt at holde motoren i tomgang i mere end 1 minut og overtrædelse af regulativet er en politisag og straffes med bøde.
I Københavns Kommune er det ikke tilladt at lade et køretøj holde i tomgang i mere end 1 minut, uanset om det er en personbil, en taxa, en varevogn, en lastvogn eller en motorcykel.
Forurening og irriterende motorlyd
Baggrunden for Tomgangsregulativet er et ønske om at nedbringe udledningen af benzin- og dieselos fra køretøjer for at forbedre luftkvaliteten i København:
- Problemet er, at mange ikke kender til ordningen. Der er eksempler på, at udenlandske chauffører holder motoren i tomgang i timevis for at holde strøm og varme på lastbilen specielt i vinterhalvåret. Ud over forureningen er der også tale om en irriterende motorlyd, der generer mange mennesker i aften- og nattetimerne, siger Morten Messerschmidt.
Det er kommunerne bedst til
Miljøministeren oplyser, at det er kommunerne selv, der har mulighed for at fastsætte regler for tomgangskørsel, men at tidsbegrænsningen IKKE gælder, hvis tomgangskørsel er nødvendig for køretøjets funktion – eksempelvis kølebiler.
- Når indførelsen af regler for tomgang er overladt til kommunerne, skyldes det, at eventuelle gener normalt vil optræde lokalt. Kommunerne er derfor de bedst egnede til at vurdere, om der er behov for at indføre regler om tomgang i deres område. Ligeledes er det kommunen, der bedst kan vurdere, hvorvidt der er brug for øget information til borgerne, mener ministeren.
Luftforureningen falder
Hun gør desuden opmærksom på, at udslippet af skadelige stoffer fra biler i tomgang er reguleret via de fælles europæiske normer for luftforurening fra biler (Euro-normerne), der er blevet skærpet væsentligt over de seneste 15 år:
- Det har ført til en reduktion på over 90 procent i udslippet af skadelige stoffer fra nye biler i forhold til ældre biler. Som følge heraf er luftforureningen også faldet igennem de sidste mange år, oplyser Lea Wermelin