Konference om sikker vejtransport

Konference om sikker vejtransport

Den stigende e-handel kan give udfordringer for transportbranchen på vejene. I en ny undersøgelse svarer mange varebilschauffører, at de er trætte, stressede, kører for stærkt og er uopmærksomme bag rattet.I dag sætter Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension derfor fokus på varebilskørsel på konferencen Mere Sikkerhed på vej

På konferencen, der bliver afholdt tirsdag eftermiddag på Experimentarium i Hellerup, vil Rådet for Sikker Trafik og brancheforeningen Forsikring & Pension sammen med transportminister Trine Bramsen og transportbranchen sætte fokus på, hvordan vi kan gøre erhvervstransporten mere sikker.

I en undersøgelse, der præsenteres på konferencen, svarer knap fire ud af ti varebilschauffører, at de meget ofte, ofte eller en gang imellem er trætte, når de sidder bag rattet. Og hver 3. chauffør er stresset, lyder svarene. Chaufførerne i undersøgelsen kører i varebil i forbindelse med deres arbejde f.eks. med post, pakker og varelevering og som håndværkere, teknikere og flyttefolk. 

- Hvis man er træt eller stresset, når man kører i trafikken, øger det risikoen for, at man overser andre eller tager chancer, der kan ende galt. Når man kører i et stort køretøj, kan man i en ulykke forvolde enorm skade. Derfor bør branchen have særligt fokus på trafiksikkerheden for deres chauffører herunder at give dem gode rammer for at køre sikkert, siger Mogens Kjærgaard Møller, adm. direktør i Rådet for Sikker Trafik.

Høj fart og uopmærksomhed også et problem
Også i forsikringsbranchen ønsker man at gøre noget for at nedbringe antallet af ulykker i forbindelse med kørsel i varebiler.

- Vores branche oplever, at der er mange skader inden for kurerbranchen. Om det skyldes træthed ved vi ikke, men uanset hvad, så er det dårligt nyt for trafiksikkerheden. Derfor er det nødvendigt at sætte fokus på denne problemstilling, så vi ser en adfærdsændring, for der er ingen tvivl om, at vi kommer til at opleve en yderligere stigning inden for e-handel i fremtiden også, fortæller underdirektør Pia Holm Steffensen, F&P.

Undersøgelsen, der er finansieret af DI Transport, viser også at flere end hver 4. varebilschauffør kører alt for stærkt på landevejene, som er de farligste veje, da det er der, at der sker flest trafikulykker. Og hver 6. varebilschauffør læser beskeder på deres håndholdte mobil, mens de kører i trafikken.

 Når chaufførerne bliver spurgt, hvorfor de fx tjekker deres håndholdte mobil under kørslen, lyder mange svar, at opkaldet kan være vigtigt, at de har travlt og vil udnytte tiden, eller at firmaet forventer, at de svarer mobilen.

Fakta om undersøgelsen blandt 406 varebilschauffører:
Tæt på 4 ud af 10 varebilschauffører (38 %) siger, at han/hun meget ofte, ofte eller en gang imellem er trætte bag rattet.
Cirka hver 3. varebilschauffører (34 %) siger, at han/hun meget ofte, ofte eller en gang imellem er stressede bag rattet.
Ca. hver 6. varebilschauffør (17 %) siger, at han eller hun meget ofte, ofte eller en gang imellem læser beskeder på deres håndholdte mobil under kørslen.
Flere end hver 4. varebilschauffør (28 %) svarer, at han/hun meget ofte, ofte eller en gang imellem kører 100 km/t. eller mere, når hastighedsgrænsen er 80 km/t.

(Kilde: Undersøgelse blandt 406 varebilschauffører gennemført af Kantar Gallup for Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension, feb.-april 2022).

Fakta om ulykker med erhvervskøretøjer i trafikken:
Risikoen for at ende i en alvorlig trafikulykke er næsten tre gange større for føreren af en varebil i forhold til føreren af en personbil (kilde: DTU).

Pas på dine medarbejdere, når de kører varebil:
Sidste år undersøgte Havarikommissionen 23 alvorlige ulykker med varebiler. Havarikommissionen har disse gode råd og anbefalinger til firmaer med varebiler:

Prioriter sikkerhedsudstyr i varebilerne.
Sørg for håndfrit udstyr.
Tilrettelæg arbejdet, så medarbejderne ikke bliver stressede eller trætte.
Stil krav om trafiksikker kørsel hos dine underleverandører.
Snak løbende med medarbejderne om trafiksikkerhed.

-lipe

17/5 2022
  • Skru op for stilheden

    Skru op for stilheden

    transport ›Ny kampagne opfordrer danskerne til at vælge støjdæmpende dæk. Det kan nemlig bidrage til at sænke den sundhedsskadelige trafikstøj, som påvirker rigtig mange i dagligdagen i hovedstadsområdet
  • Forslag om Læsø-færge til beredskab på Storebælt

    Forslag om Læsø-færge til beredskab på Storebælt

    transport ›Hvis Læsø Kommune kan få tilskud fra staten til en ny færge til øen, kan den samtidig bruges som nødfærge på Storebælt, foreslår kommunalbestyrelsen
  • Papirwrap som transportemballage

    Papirwrap som transportemballage

    transport ›Møbelproducenten Ekornes har skiftet plastik ud med Mondis papirbaserede CompressWrap til både primær- og transportemballagering af madrasser. Nu modtager løsningen German Packaging Award 2025 i kategorien Bæredygtighed
  • Skræddersyet til terrænkørsel

    Skræddersyet til terrænkørsel

    transport ›Volvos brede udvalg af mellemtunge lastbiler opgraderes nu med en mere robust Volvo FL 4x4 til de krævende opgaver
  • Sporfornyelse på sjællandsk hovedstrækning

    Sporfornyelse på sjællandsk hovedstrækning

    transport ›Arbejdet med at sporforny jernbanen mellem Roskilde og Ringsted begynder igen i september, og projektet på strækningen forventes helt afsluttet til januar.
  • UPM lancerer aftagelige etiketter til logistikbranchen

    UPM lancerer aftagelige etiketter til logistikbranchen

    transport ›UPM Adhesive Materials har på den netop afholdte Labelexpo 2025 præsenteret en ny etiketløsning til den voksende logistiksektor med genanvendelige emballager
  • Dobbelttrailere får plads på motorveje

    Dobbelttrailere får plads på motorveje

    transport ›22 danske til- og frakørsler bliver nu ombygget, så det bliver muligt for lastbiler at køre med to sættevogne. Trods størrelsen og tyngden giver de nemlig betydelige, klimasmæssige gevinster
  • Dansk Distribution bygger ny terminal i Taulov

    Dansk Distribution bygger ny terminal i Taulov

    transport ›- Et markant skridt ind i fremtidens logistik, kalder virksomheden opførelsen af en ny cross-docking-teminal. Den er første etape af et større byggeri, der skal sikre håndteringen og høj performance af de fortsat stigende godsmængder