Kraftig vækst i udviklingen af fremtidens batterier
Foto: Colourbox

Kraftig vækst i udviklingen af fremtidens batterier

Rekordmange søger patent på ny batteriteknologi Det vidner om, at udviklingen af batterier og anden opbevaring af elektricitet er vigtig for udbredelsen af grøn transport og vedvarende energi. Men Europa halter efter Asien

Batterier skal kunne mere, holde længere og koste mindre, før de for alvor får betydning for den grønne omstilling. Derfor har mange virksomheder og forskningsinstitutioner kastet sig ind i teknologikapløbet om at udvikle fremtidens batteriteknologi.

Antallet af nye patentansøgninger inden for batterier og opbevaring af elektricitet er steget med 14 pct. årligt fra 2005 til 2018. Det viser nyt studie fra Det Europæiske Patentkontor (EPO) og Det Internationale Energiagentur (IEA).

Bedre og billigere batterier er afgørende for, at flere vil få mulighed for at købe en elbil og for alvor sætte gang i den grønne transport. Studiet viser bl.a., at den stærke udvikling af batterier og anden opbevaring af elektricitet har gjort teknologien mere moden og medført en masseproduktion, der har sænket priserne på fx batterier til elbiler med 90 pct. siden 2010.

Fortsætter den udvikling, vil det gavne danske forbrugere og virksomheder med behov for elektriske produkter, samtidig med at det i endnu højere grad vil bidrage til den grønne omstilling.

Asien sidder i førersædet
Størstedelen af de nye patentansøgninger inden for batteriudvikling kommer dog fra Asien i perioden 2000-2018. Særligt Japan og Sydkorea har mange virksomheder, som er langt fremme på området. Blandt de 25 største patentansøgere på verdensplan kommer to-tredjedele fra Japan og Sydkorea, mens seks af virksomhederne er europæiske.

-Udviklingen af nye batterier har stor betydning for, hvor hurtigt vi kan gennemføre den grønne omstilling. Derfor er det meget positivt, at udviklingen af nye og bedre batterier sker så hurtigt, men samtidig er det også vigtigt, at vi har øje for at styrke udviklingen af disse teknologier i Europa, siger Sune Stampe Sørensen, direktør i Patent- og Varemærkestyrelsen.

SMV'ere er vigtige for fremtidens innovation
EU har i flere år haft ambitioner om at styrke den europæiske udvikling af energiopbevarende teknologier. Og studiet viser da også, at der er et stærkt og innovativt økosystem af mindre virksomheder og forskningsinstitutioner i Europa inden for batteriudvikling.
Europa halter dog stadig en del efter USA i forhold til SMV'ers patentaktivitet.

Vigtigt at få de små virksomheder med
Eksempelvis kommer 34 pct. af de amerikanske patentansøgninger på batteriteknologier fra SMV'er, mens det blot gør sig gældende for 16 pct. af de europæiske patentansøgninger på området. Det er derfor afgørende, at vi får de små virksomheder til at patentere yderligere, så de i endnu højere grad kan få den fulde værdi af deres opfindelser.

-Vi ved fra en lang række undersøgelser, at små virksomheder i mindre grad anvender patenter end store virksomheder. Det er utrolig vigtigt at få de små virksomheder til i højere grad at blive opmærksomme på patentering, da et patent kan være afgørende for at kunne sælge sin teknologi og dermed få afkast af sin opfindelse, siger Sune Stampe Sørensen.

Det gælder særligt på et teknologiområde som batterier, hvor udviklingen er stor, og den internationale konkurrence er hård.

-Vi arbejder benhårdt på at få flere små virksomheder til at få øjnene op for, at rettigheder kan have stor betydning for bundlinjen. Derfor har vi også sigte på at nedbryde nogle af de barrierer, som små virksomheder møder, når de skal patentere, siger Sune Stampe Sørensen.

Patent- og Varemærkestyrelsen har igangsat et målrettet program overfor iværksættere og små virksomheder, ligesom der både i Danmark og EU arbejdes med at nedbryde flere af de barrierer, små virksomheder oplever i både Danmark og på udenlandske markeder. Eksempelvis har EU Kommissionen og den europæiske varemærkemyndighed, EUIPO, lanceret en ordning, der giver SMV'er økonomisk støtte til at udtage IP-rettigheder.

-lipe 

 

 

23/9 2020
  • GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    transport ›Michael Jønsson er hentet i egne rækker hos GLS Denmark og tiltræder sin nye stilling som salgsdirektør pr. 1. september
  • DHL udnævner ny CEO for Europa

    DHL udnævner ny CEO for Europa

    transport ›Rainer Haag overtager stillingen som CEO for DHL Supply Chain Europe, og får dermed ansvaret for 16 centraleuropæiske markeder
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed
  • Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    transport ›Dansk repræsentant for rederiet Atlantic Container Line, ACL, oplever øget efterspørgsel fra virksomheder med behov for pålidelig, direkte og fleksibel transatlantisk transport
  • Ny lovgivning skaber dækproblemer

    Ny lovgivning skaber dækproblemer

    transport ›Vinteren er måske stadig langt væk. Mange personbiler kører dog stadig på vinterdæk i sensommervarmen. Det er en dårlig idé, mener Dækbranchen. Dækkene bliver nemlig slidt og mister det vejgreb, som er vigtigt til vinterens føre