Lavere brotakster giver 3.000-4.500 flere biler i døgnet
Og lavere brotakster på Storebæltsforbindelsen forlænger tilbagebetalingstiden for Femernforbindelsen med cirka to år
Af Dan Bjerring
Christiansborg
Sund & Bælt Holding A/S har beregnet, at regeringens forslag om sænke taksterne på vejforbindelsen over Storebælt med 25 procent frem mod 2021, vil øge vejtrafikken over Storebælt med 3.000-4.500 køretøjer pr. døgn.
Sund & Bælt Holding A/S vurderer ifølge transport-, bygnings, og boligminister Ole Birk Olesen umiddelbart, at cirka 80 procent af mertrafikken på Storebæltsforbindelsen vil krydse Fyn til og fra Jylland/Sjælland. Det vil øge trafikken på E20 på Vestfyn og syd om Odense med cirka 2.400-3.600 køretøjer pr. døgn. Det fremgår af et svar til SF’s politiske ordfører Karsten Hønge.
500 færre personbiler i døgnet
Samtidig oplyses det, at modelberegninger for Femern Bælt-forbindelsen viser, at overflytningen af trafik fra Storebæltsforbindelsen til Femern Bælt-forbindelsen forventes at blive reduceret med godt 500 personbiler pr. døgn ud af de knap 2.000 personbiler pr. døgn:
- Det fremgår af den finansielle analyse fra 2016 af Femern Bælt-projektet, at 500 færre personbiler pr. døgn vil medføre en forlængelse af tilbagebetalingstiden på cirka to år. Beregningen er baseret på den forudsætning, at ændringen i trafikprognosen ikke giver anledning til væsentlige forsinkelser af den tyske godkendelsesproces, oplyser Ole Birk Olesen.
Sambeskatning
Sambeskatningen inden for Sund & Bælt-koncernen forlænger tilbagebetalingstiden med yderligere cirka ét år. Den forlængede tilbagebetalingstid modsvares dog af en tilsvarende reduktion af tilbagebetalingstiden på tre år som følge af fastlåsningen af en lav rente i forbindelse med lånoptagningen til finansieringen af de danske landanlæg.