Meget lille tiltro til AI-styrede biler i Norden- Undersøgelsen er vigtig i forhold til at sikre at tilliden følger med teknologien, siger Michael Gadegaard, der er CEO hos FTZ

Meget lille tiltro til AI-styrede biler i Norden

80 procent af danskerne foretrækker, at der sidder en person af kød og blod bag rattet i trafikken. Tendensen er den samme i de øvrige nordiske lande, selv om kunstig intelligens kan give større sikkerhed og færre uheld. Det viser en undersøgelse fra FTZs moderselskab, MEKO

Kun 8 procent af de danskere, der medvirker en ny undersøgelse, siger, at de ville have større tillid til AI som chauffør, og 12 procent har ingen præference.

I hele Norden er holdningen til AI i biler domineret af skepsis.

I Finland er 86 pct. mest trygge ved, at en person kører bilen, efterfulgt af Norge med 81 pct., Danmark med 80 pct. og Sverige med 78 pct. Det viser tydeligt, at offentligheden i hele regionen er tilbageholdende med at overgive kontrollen til AI, selvom teknologien kan tilbyde flere fordele, såsom øget sikkerhed og færre uheld.

Michael Gadegaard, der er CEO hos FTZ - Danmarks førende leverandør af reservedele til værkstederne, mener, at undersøgelsen er vigtig i forhold til at sikre at tilliden følger med teknologien.

Undersøgelsen er foretaget af FTZs moderselskab, MEKO, der i flere år har udarbejdet Mobility Barometer - den største undersøgelse i norden omhandlende mobilitets vaner og trends hos befolkningen. Over 4000 mennesker har deltaget i undersøgelsen.

Naturlig skepsis
- Denne undersøgelse viser, at danskerne, ligesom resten af Norden, har en naturlig skepsis over for at lade AI tage kontrol over noget så vigtigt som bilkørsel. Selvom teknologien kan være et skridt i retning af smartere og mere sikre transportløsninger, er det klart, at tillid er en barriere, der skal overvindes, siger Michael Gadegaard, og tilføjer:

- Hos FTZ følger vi denne udvikling tæt og fokuserer på at finde balancen mellem nye teknologier og det, værkstederne og bilejerne føler sig trygge ved,

Undersøgelsen viser også, at især ældre generationer er mere tilbageholdende. Blandt personer over 65 år foretrækker 96 pct. en menneskelig chauffør, mens yngre mennesker under 50 er mere åbne over for AI, hvor 13 pct. udtrykker større tillid til teknologien.

-lipe

7/10 2024
  • GLS' nye distributionscenter i Randers åbnet

    GLS' nye distributionscenter i Randers åbnet

    transport ›I sidste uge slog pakkedistributøren dørene op til centret, der øger kapacitet markant og medfører bl.a. flere arbejdspladser, mindre motorvejskørsel og flere elbiler
  • Norwegian skal flyve første 'grønne' indenrigsrute

    Norwegian skal flyve første 'grønne' indenrigsrute

    transport ›Selskabet har sammen med sine samarbejdspartnere vundet statens udbud om at flyve med 40% Sustainable Aviation Fuel (SAF) mellem Aalborg og København. Udbuddet er det første af sin slags i EU
  • AI hjælper med flådestyringen

    AI hjælper med flådestyringen

    transport ›Flåderådgiver fra Webfleet er en ny AI-drevet løsning, der skal gøre det enklere, hurtigere og mere effektivt for flådeteams at få adgang til drifts- og performance-data
  • Styrker sikkerhedsparkering for tung trafik

    Styrker sikkerhedsparkering for tung trafik

    transport ›Sikkerhedsparkeringen til 35 lastbiler er resultatet af et strategisk samarbejde mellem Drivers First, Venturi Fastigheter og Øresundsbron
  • Fisketransport i kasser af forbrugerplast

    Fisketransport i kasser af forbrugerplast

    transport ›Fossile råvarer er erstattet med BASF-pyrolyseolie fra forbrugerplast i de transportkasser fra Knauf Industries, som blandt andre er taget i brug af en spansk seafood-leverandør
  • Leman styrker sit air & sea-netværk

    Leman styrker sit air & sea-netværk

    transport ›Det danskfunderede, globale transport- og logistikfirma, Leman opkøber Raben Groups Air & Sea-aktiviteter i Tyskland og Polen med virkning fra 1. januar 2026
  • Forenklet varebilskørsel skrottet

    Forenklet varebilskørsel skrottet

    transport ›Transportministeren vil alligevel ikke afskaffe uddannelses- og prøvekrav for de varebilschauffører, som kører gods for fremmed regning
  • Solceller er næste skridt

    Solceller er næste skridt

    transport ›Green Energy har gang i et pilotprojekt med DHL Freight Sverige, hvor avancerede solcellesystemer testes på ti lastbiler drevet af HVO og flydende biogas, LBG.